آیا حساسیت به گندم همیشه ناشی از بیماری سلیاک است؟

مهرناز زاوه
افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند دچار اختلال خودایمنی هستند که بدن را تحریک می‌کند تا واکنش ایمنی به گلوتن پروتئین داشته باشد که در گندم، جو و چاودار وجود دارد.

افرادی که نمی‌دانند دچار بیماری سلیاک هستند یا نسبت به مصرف گندم آلرژی دارند، اغلب به خاطر بروز حساسیت به گندم، نخوردن پاستا و نان مورد تحقیر دیگران قرار می‌گیرند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چرا برخی محصولات غلاتی خاص می‌‌توانند منجر به ایجاد وضعیت نامطلوبی در روده برخی افراد شوند، حتی اگر بیماری خاصی نداشته باشند.
نمی‌توان گفت هر کسی که بعد از خوردن گندم احساس نامساعد و نامطلوبی دارد، دچار حساسیت گندمی شده است. متخصصان بر این باورند که روزی یافته‌هایشان در این زمینه منجر به انجام آزمایشی معتبر خواهد شد که می‌تواند تفاوت بین حساسیت به گندم و سایر احساسات نامساعد را در این زمینه مشخص کند.
تفاوت بین حساسیت گندمی غیرسلیاکی و هر چیز دیگر 
رژیم غذایی آمریکایی و غذاهای بدون گلوتن چیزی بیشتر از تعداد افرادی با بیماری سلیاک و آلرژی گندم بوده و بخشی از آن به خاطر باور و تشخیص غلط این مسئله است که رژیم غذایی بدون گلوتن برای هر کسی به مراتب سالم‌تر است. این مسئله برای افرادی که نمی‌توانند محصولات گندمی بخورند تبعات منفی به دنبال دارد.
اما در حقیقت، گلوتن باعث مختل شدن اثرات منفی در برخی از افراد می‌شود. افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند دچار اختلال خودایمنی هستند که بدن را تحریک می‌کند تا واکنش ایمنی به گلوتن پروتئین داشته باشد که در گندم، جو و چاودار وجود دارد. واکنش سیستم ایمنی باعث آسیب به روده کوچک شده و این مسئله منجر به سوء‌عملکرد متابولیسم مواد مغذی شده و به کاهش وزن فرد و یا پیشرفت کم‌خونی به خاطر سوء‌تغذیه منتهی می‌شود.
افرادی که دچار آلرژی‌های گندمی هستند اغلب از کهیر، تورم و یا بروز حساسیت‌ها در دهان و گلو و نیز سردرد رنج می‌برند که به خاطر واکنش حساسیت‌زا به پروتئین‌های گندمی مثل آلبومین، گلوبولین، گلیادین و یا گلوتن رخ می‌دهد. در موارد حاد، افرادی که دچار آلرژی‌های گندمی هستند اغلب از بیماری آنافیلاکسی رنج می‌برند؛ ‌نوعی بیماری که مانع از تنفس یا بلع درست می‌شود.
پزشک می‌تواند برای درمان، یک تست خونِ آلرژی به گندم تجویز کرده یا با مقدار کمی گندم، پوست‌تان را خراش داده تا ببیند منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر می‌شود یا نه. 
منبع: msn 

علائم عجیبی که نشان می‌دهد به گلوتن آلرژی دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ