واقعیاتی که درباره ویار و هوس شدید خود نمی‌دانید

مهرناز زاوه
همه ما میل و ویار چیز خاصی را داریم، اما واقعا این هوس شدید، چه منفعتی برای ما دارد؟ در اینجا به حقایقی درباره این ویار می‌پردازیم.

برخی از ما عادت داریم ماهی یک ‌بار به رستوران برویم و دلی از عزا درآوریم، در حالی که برخی دیگر کشوهای میزشان هفت روز هفته پر است از انواع شکلات‌ها. همه ما میل و ویار چیز خاصی را داریم، اما واقعا این هوس شدید، چه منفعتی برای ما دارد؟ در اینجا به حقایقی درباره این ویار می‌پردازیم. 
۱.عامل اکثر ویارها و هوس‌های شدید، کمبود‌های غذایی نیست
متخصصان حدس می‌زنند که اگر هوس یک برگر کنید، یعنی میزان آهن بدن‌تان کم است و اگر هوس شکلات کنید، بدن‌تان به منیزیم نیاز دارد. اما اگر ریشه تمام ویارها، نیازهای غذایی باشد، همه ما ویار شدیدی به کلم خواهیم داشت. محققان بر این باورند که بیشتر ویارها نتیجه واکنش سیستم‌های مغزی است نه بدنی. بنابراین غذاهای فرآوری‌شده چرب و قنددار به مانند داروها، باعث تحریک نواحی خاصی از مغز می‌شوند و این مسئله منجر به انتشار دوپامین (انتقال‌دهنده عصبی حسِ خوب) خواهد شد که به این معناست که مغز ما به دنبال میزان بیشتری از آن ماده است.
۲.کمبود آهن باعث می‌شود که دوست داشته باشید یخ، خاک و کاغذ بخورید
اختلال هرزه‌خواری، نوعی اختلال است که باعث می‌شود افراد ویار زیادی به چیزهای غیرخوراکی داشته باشند؛‌ چیزهایی مانند کاغذ، فلز، گچ،‌ خاک، شیشه، مواد شوینده و یا شن که همه‌شان می‌تواند به خاطر کمبودهای شدید آهن و مواد معدنی رخ دهد. این مشکل معمولا برای زنان باردار رخ می‌دهد، زیرا بدن آنها هنگام شکل‌گیری کودک به آهن بیشتری نیاز دارد.
۳.نیاز به خوردن شکلات در سایر کشورها، مسئله مهمی محسوب نمی‌شود
عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند آگهی‌های بازرگانی شکلات‌ها که باعث می‌شود آب دهانتان راه بیافتد، نقش مهمی در ویار و هوس شما ایفا خواهد کرد. در حالی‌که شکلات جزو یکی از بزرگ‌ترین مواد ویاربرانگیز در آمریکای شمالی محسوب می‌شود، زنان ژاپنی نسبت به سوشی بیشتر از شکلات ویار دارند.
۴.شکر، چربی را مغلوب می‌کند
در حالی‌که هر دوی این‌ها باعث برانگیختن مراکز لذت در مغز می‌شوند، اما شاید ویار و هوس شما برای خوردن دونات بیشتر از گوشت بیکن باشد. اخیرا محققان طی تحقیقی، جریان فعالیت مغزی بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی را بعد از خوردن میلک‌شیک شکلات که سرشار از قند یا چربی بوده و هر دو به یک میزان کالری داشت، مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که نوشیدنی‌های سرشار از قند در مقایسه با شیک‌های چرب‌تر، در فعال‌سازی نقاطی از مغز که با اجبار به خوردن مرتبط هستند، تأثیر بیشتری دارند.
۵.خواب بد باعث می‌شود هوس شدید بر شما پیروز شود
اگر شب قبل نتوانسته‌اید به خوبی بخوابید، روز بعد ویار و هوس زیادی به غذاهای مختلف خواهید داشت. وقتی خسته هستید، به احتمال زیاد ویار و هوس‌تان به خوردن کربوهیدرات‌ها و قند بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، در کل احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت؛ چرا که میزان عملکرد هورمون‌های تنظیم‌کننده گرسنگی یعنی لپتین و گرلین تغییر پیدا کرده و مختل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که افراد ۸۰ دقیقه کمتر از میزانی می‌خوابند که همیشه به آن عادت دارند، روز بعد حدود ۵۵۰ کالری بیشتر مصرف می‌کنند.
۶.ولع پیش از قاعدگی می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل باشد
هرچند ممکن است فکر کنید که هورمون‌ها عامل اصلی این مسئله‌اند که دوست دارید در روزهای قبل از شروع قاعدگی، میزان مصرف نمک و چیپس سرکه‌ای را کم کنید، اما تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که ویارهای پیش از قاعدگی دارند اغلب از مشکلات مرتبط به وضعیت جسمی خود مانند اختلالات خوراکی و احساس گناه بعد از خوردن آن رنج می‌برند. آنها چنین می‌پندارند زنانی که به طور جدی میزان مصرف کالری خود را کم می‌کنند، هوس‌های شدیدی را در روزهای نزدیک قاعدگی تجربه خواهند کرد؛ چرا که بدن آنها سعی می‌کند عدم مصرف غذایی را جبران کند.
۷.سوپرمارکت‌ها برایتان نقشه می‌کشند
برداشتن شکلات از قفسه مخصوص فروشگاه‌های مواد غذایی درست مثل این است که به حالت خودجوش بخواهید دلی از عزا درآورید، اما داستان این‌قدرها هم ساده نیست. تولیدکنندگان شکلات چیزی به نام «هزینه‌های مربوط به تولید و فروش» را به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها پرداخت می‌کنند تا محصولاتشان بیشتر در معرض دید قرار بگیرد، در جاهایی مانند بالای صندوق یا قفسه‌های مخصوص این کار. 
۸.هیچ‌کس نمی‌داند چرا زنان باردار عاشق ترشی و بستنی هستند
اگرچه بین بارداری و ویار شدید ارتباط نزدیکی وجود دارد، اما هنوز دلیل مشخصی وجود ندارد که توضیح دهد چرا زنان باردار ویار شدیدی به بعضی غذاهای خاص دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان باردار همان چیزی را دوست دارند بخورند که پیش از بارداری هم دوست داشتند، تنها تفاوت این است که آن دست از ویارها تنها با باردار شدن، تشدید پیدا می‌کنند. تحقیقات دیگری هم نشان داده زمانی که زنان بچه‌دار می‌شوند، نوع کارکرد هومون‌های گرسنگی تغییر کرده و شما را گرسنه‌تر می‌کند. 
منبع: eatclean 

۱۵ راهکار برای اینکه خودتان را گول بزنید که سیر هستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ