درمان‌های مفید و موثر برای میگرن

مهرناز زاوه
سعی کنید هر بار که دچار سردرد شدید، آن را در جایی یادداشت کنید و بنویسید که در حال انجام چه‌کاری بودید و ۲۴ ساعت قبل از آن چه خورده و نوشیده‌اید.

بسیاری از افرادی که دچار میگرن می‌شوند می‌گویند که حداقل دو علامت از آن را حتما دارند: درد در کناره‌های سر که بین ۴ ساعت تا ۳ روز طول می‌کشد و جریان تپشی که با حالت تهوع و حسایت به نور و یا صدا همراه است. در این‌جا به راه‌کارهایی برای رفع این حالت‌ها اشاره می‌کنیم.
۱. عوامل محرک میگرن‌تان را پیدا کنید
سعی کنید هر بار که دچار سردرد شدید، آن را در جایی یادداشت کنید و بنویسید که در حال انجام چه‌کاری بودید و ۲۴ ساعت قبل از آن چه خورده و نوشیده‌اید. عوامل مضر احتمالی آن می‌تواند تغییرات هورمونی، سیگار کشیدن، نور زیاد، کافئین و غذاهایی حاوی نیترات‌ها، MSG و یا ترکیبی به نام تیرامین باشد؛ مانند پنیر کهنه و گوشت‌. اگر بتوانید الگویی برای خودتان مشخص کنید و بعد عوامل محرک را از آن جدا کنید، تأثیر زیادی در پیشگیری از بروز آن خواهید گذاشت.
۲.آلرژی‌‌هایتان را درمان کنید
متخصصان هنوز از این مسئله مطمئن نیستند که چرا اکثریت افرادی که دچار میگرن می‌شوند،‌ آبریزش بینی دارند و یا چرا میگرن در افرادی که دچار آلرژی‌های بینی هستند، دو تا سه برابر بیشتر رخ می‌دهد، اما یکی از حدس‌ها در این زمینه می‌گوید که مواد التهاب‌زا که طی حمله آلرژی منتشر می‌شود منجر به تحریک عصب سه‌شاخه خواهد شد؛ در واقع نخستین عامل محرک درد میگرن که باعث می‌شود سردردها به وفور و شدت بیشتری رخ دهد. بنابراین بهتر است آلرژی‌تان را با استفاده از استروئیدهای بینی، آنتی هیستامین‌ها و یا آمپول‌های ضدآلرژی مهار کنید، تا با این کار علائم سردرد همراه با آن کاهش یابد. 
۳.جریان الکتریسیته دریافت کنید
تکنیک‌های پالسِ الکتریکی؛ که البته آنقدرها هم که فکر می‌کنید قدیمی نیستند. در واقع باید آنها را جزو جالب‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه درمان میگرن برشمرد. نخستین دستگاهی که سازمان غذا و دارو آن را تأیید کرد دستگاهی است به نام Cefaly که شامل یک سربند است که جریان خفیفی الکتریسیته را به منظور تحریک شاخه بالایی عصب سه‌شاخه به مغز می‌فرستد. ایجاد این جریان به معنای افزایش اندورفین و مسدود شدن سیگنال‌های درد در سیستم عصبی بدن است.
۴.مسکن‌ها را انبار کنید
تجویز تریپتان‌هایی مانند سوماتریپتان با نام Imitrex و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ارزان‌تری مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به افراد کمک خواهد کرد تا از شر این سردردها خلاص شوند. داروی دیگری به نام Cambia را که نوعی NSAID هم هست، می‌توان برای درست کردن شربت مخصوصی در آب حل کرد. این ترکیب می‌تواند ظرف ۱۵ دقیقه درد را تسکین دهد. اما سعی کنید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید: همه این داروها می‌توانند باعث برگشت سردرد شوند و خطر سردردهای مزمن را افزایش دهند. 
۵.آدامس‌تان را بیرون بیندازید
تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن آدامس یکی از علل این مسئله است که چرا بیماران نوجوان اغلب دچار سردردهای مزمن می‌شود، بنابراین محققان از ۳۰ داوطلب نوجوان که دچار میگرن بودند خواستند که به مدت یک ماه آدامس نجوند. علائم میگرن در همه آنها به جز ۴ نفر بهتر شد و در ۱۹ تن از آنها درد به کلی از بین رفت. در واقع داستان از این قرار است که جویدن آدامس بر مفصل فکی‌گیجگاهی فشار وارد می‌کند که این فشار باعث تحریک سردرد می‌شود. 
۶.از داروهای پیشگیری استفاده کنید
اگر دیدید میگرن سه تا چهار بار در روز شما را زمین‌گیر می‌کند و مجبور هستید بخوابید،‌ بهتر است از داروهای مخصوص پیشگیری استفاده کنید. این داروها شامل مسدودکننده‌های بتا، داروهای ضدتشنج و حتی استفاده از روش بوتاکس است (زمانی که به سر و گردن تزریق می‌شود). سازمان غذا و دارو داروهای ضدافسردگی را در ارتباط با درمان میگرن مورد تأیید قرار نداده است و این داروها اغلب بدون برچسب خاصی رویشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شرایطی که هر یک از این داروها به شکل مختلفی تأثیر می‌گذارد، در واقع این قابلیت مشترک را دارند تا تحریک‌پذیری را در مغز کاهش دهند و این کار را با شل کردن رگ‌های خونی و یا کاهش واکنش سیستم عصبی نسبت به درد انجام می‌دهد. 
۷.هر روز صبحانه بخورید
بلغور جودوسر صبحگاهی مانع از کاهش قند خون شده که در سر شما موجِ تپشی ایجاد می‌کند. وقتی صبحانه نمی‌خورید، باعث فعال شدن هیپوتالاموس می‌شوید –ناحیه‌ای از مغز که قدرت غذا خوردن‌تان را کنترل می‌کند. هیپوتالاموس تحریک‌شده اصلا چیز خوشایندی نیست: این وضعیت کاملا شرایط حمله میگرنی را فراهم می‌کند.
۸.آمار مصرف امگاهایتان را داشته باشید
ماهی چرب و منابع گیاهی مانند تخم چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که به ترکیباتی تبدیل می‌شوند که سیگنال‌دهی درد را در سیستم عصبی مختل می‌کنند. علاه بر این، اسیدهای چرب امگا۶ در ذرت و روغن سویا به ترکیبات تشدیدکننده درد تبدیل می‌شوند. ما به هر دو ترکیب نیاز داریم، اما رژیم غذایی ما اغلب امگا۶ زیاد و امگا۳ کمی دارد. افرادی که سردردهای مزمن دارند و رژیم غذایی‌شان حاوی امگا۳ بالا و امگا۶ کمتری است، ظرف ۳ ماه می‌توانند وضعیت شیمیایی مغزشان را تغییر دهند و دوره سردردها را کوتاه‌تر کنند.  
منبع: prevention 

چگونه میگرن را با غذا درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ