ترشحات دهانه رحم چگونه می‌تواند بهترین روزهای باروری شما را پیش‌بینی کند؟

مهرناز زاوه
کیت‌های زیادی برای پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری در بازار وجود دارد، اما یکی از آنها داخل بدن خانم‌ها تعبیه شده که کاملا رایگان است. تغییرات دوره‌ای ترشحات دهانه رحم یک راه ساده و آسان برای پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری در خانم‌هاست.

کیت‌های زیادی برای پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری در بازار وجود دارد، اما یکی از آنها داخل بدن خانم‌ها تعبیه شده که کاملا رایگان است. تغییرات دوره‌ای ترشحات دهانه رحم یک راه ساده و آسان برای پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری در خانم‌هاست. همانطور که پس از تخمک‌گذاری دمای بدن تغییر می‌کند، ترشحات دهانه رحم نیز دچار تغییر و تحول می‌شوند.
دهانه رحم حکم گردنه رحم را دارد که به واژن منتهی می‌شود. این دهانه یک لوله صاف نیست، بلکه یک مسیر پرشکاف است. ترشحات دهانه رحم در این شکاف‌ها تولید می‌شوند. تغییرات هورمونی در جریان قاعدگی بر مقدار و قوام این ترشحات اثر می‌گذارد. ترشحات دهانه رحم به نوعی دروازه‌بان سیستم تولید مثل خانم‌ها هستند. اسپرم منتقل‌شده به واژن باید از طریق دهانه رحم و ترشحات درون آن عبور کند تا به تخمک‌ها رسیده و عمل لقاح را به انجام برساند.
در طول قاعدگی، ترشحات دهانه رحم مانع از ورود اسپرم می‌شوند. این ترشحات به همراه گلبول‌های سفید خون با هر نوع عامل خارجی مقابله کرده و باعث بسته شدن کانال رحم می‌شوند. اما در فاز باروری، قوام و ترکیب ترشحات دهانه رحم تغییر پیدا می‌کند. از این رو، به جای این که ترشحات مانع از ورود اسپرم به رحم شوند، روند ورود اسپرم از طریق دهانه رحم را تسریع می‌کنند. ترشحات دهانه رحم طول عمر اسپرم را نیز افزایش داده و باعث می‌شود که اسپرم تا 5 روز زنده بماند. این ترشحات به عنوان یک دستگاه کنترل کیفیت عمل می‌کنند و با غربالگری اسپرم از بروز هر نوع ناهنجاری در داخل رحم جلوگیری می‌‌کنند.
خانم‌ها می‌توانند با بررسی ترشحات دهانه رحم در فاز باروری، از شانس خود برای باردار شدن مطلع شوند. تغییر ترشحات دهانه رحم نشان می‌دهد که یک خانم در فاز تخمک‌گذاری است و مقاربت جنسی در این زمان از بیشترین احتمال موفقیت برخوردار است.
به دنبال چه باید بود؟
خانم‌ها می‌توانند ترشحات دهانه رحم خود را با حس کردن یا از روی ظاهر بررسی کنند. حس کردن ترشحات دهانه رحم در واژن -به صورت خشک، مرطوب یا خیس- حاکی از وقوع تخمک‌گذاری است. رنگ خاص (سفید، کرم، ابری یا شفاف) و قوام (چسبنده، صاف یا لغزنده) ترشحات نیز پیش‌گوهای خوبی هستند.
خانم‌ها می‌توانند خیس بودن ترشحات دهانه رحم را با بررسی وضعیت لباس زیر خود یا کاغذ توالت مشاهده کنند. به تعویق انداختن اجابت مزاج یا آزادسازی عضلات پس از ورزش کگل ممکن است باعث بروز ترشحات بیشتر شود. خانم‌ها همچنین می‌توانند از«تست انگشت» استفاده کنند. برای انجام این کار، باید دست خود را به طور کمل بشویید، سپس انگشت اشاره را با دقت وارد واژن کنید. وقتی انگشت خود را بردارید، می‌توانید رنگ و قوام ترشحات دهانه رحم را روی آن مشاهده کنید. از آنجایی که گاهی اوقات ترشحات دهانه رحم با مایع منی اشتباه گرفته می‌شود، بهتر است این تست را قبل از انجام مقاربت انجام دهید و مدتی صبر کنید. ترشحات دهانه رحم ممکن است بر اثر ابتلا به عفونت‌های واژن، مصرف دارو و قرص‌های ضد بارداری تغییر کنند.
جدول زیر اطلاعات لازم برای رمزگشایی از ترشحات دهانه رحم و تشخیص زمان تخمک‌گذاری را به شما می‌دهد.

مرحله احساس ظاهر ترشحات دهانه رحم
پیش از تخمک‌گذاری خشک بدون ترشح
بارور مرطوب و چسبناک سفید یا کرِم‌رنگ، غلیظ و چسبناک وقتی کشیده می‌شود، به راحتی جدا می‌شود.
بسیار بارور لغزنده، مرطوب، لیز افزایش مقدار، رقیق، آبکی، شفاف، شبیه سفیده تخم مرغ.
پس از تخمک‌گذاری خشک یا چسبناک کاهش شدید مقدار، غلیظ، سفید مات یا کرم‌نگ 

باربارا کلارک، دستیار پزشک زنان و زایمان در ایلینوی، معتقد است که ترشحات دهانه رحم در فاز باروری به رنگ سفیده تخم‌مرغ خام است. این ترشحات در فاز باروری به رنگ روشن مشاهده می‌شوند و ممکن است تا چند سانتی‌متر کش بیایند.
برخی خانم‌ها معتقدند که انجام تست انگشتی و بررسی کاغذ توالت کمی عجیب و غریب و حتی ناخوشایند است. اما این دو تست ارزش امتحان کردن را دارند. کلارک معتقد است خانم‌هایی که ترشحات دهانه رحم خود را بررسی می‌کنند، احساس بهتری دارند؛ چون فکر می‌کنند یک کار مثبت کرده‌اند. در واقع، آنها از سیگنال‌های خود بدن برای پیش‌بینی فاز تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند. 
منبع: parenting

۶ بیماری شایع که باعث ترشحات غیرطبیعی واژن می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ