بیماری عجیب شهره سلطانی را بشناسید

پانته آ توتونپیان
ضعف سیستم ایمنی یا کمبود ویتامین کدام یک این بازیگر را خانه نشین کرد؟

از مدت‌ها قبل جسته گریخته خبرهایی از بیماری او به گوش می‌رسید اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواست بیماری‌اش را رسانه‌‌ای کند، هیچ‌کسی به‌طور دقیق نمی‌دانست که بیماری‌اش چیست و چه مشکلاتی داشته است. چندی پیش بود که شهره سلطانی در برنامه «اکسیر» حاضر شد و به‌طور صریح از بیماری و کم‌کاری‌اش در این دوران صحبت کرد. این‌ بار همه راجع به یک بیماری نادر صحبت می‌کردند که مشکلات زیادی را برایش به همراه داشت. او به‌دلیل بیماری خانه‌نشین شده بود اما با اراده و تصمیم خود توانست بر بیماری‌اش غلبه کند. این روزها حال او خوب است و خودش عنوان می‌کند که می‌خواهد به ادامه فعالیت‌هایش بپردازد. قسمت‌هایی از صحبت‌های شهره سلطانی بازیگر «روزی روزگاری» در برنامه اکسیر را آورده‌ایم و با دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق تخصص گوارش در این باره گفت‌وگو کردیم. این مطلب را بخوانید تا از این بیماری نادر و عجیب اطلاعات بیشتری داشته باشید.

بیماری عجیبی گرفتم
بیماری من ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است که عوارض دیگری هم برایم به بار آورد. در این بیماری بدن به خودش حمله کرده و سلول‌ها را نابود می‌کند. وقتی سیستم ایمنی بدنم دچار اختلال شد، با کمبود همه ویتامین‌ها مواجه شدم. با کمبود همه ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه‌B، ید و منیزیم، احساس خستگی مفرط و اضافه‌وزن داشتم. به‌علاوه ریزش موی شدید و مشکلات تنفسی هم همراه این بیماری برایم به وجود آمد. 
زبان و حلقم متورم شده و راه گلویم را هم بسته بود. مشکلات گوارشی، اختلال در عملکرد تیروئید و البته کم‌خونی هم به‌دنبال عوارض دیگر در من به وجود آمد. 
 بیماری از بازیگری دورم کرد
این بیماری مشکلاتی را در کارم ایجاد کرد، 9ماه خانه‌نشین شدم و از دنیای بازیگری فاصله گرفتم. من که از نوجوانی فعالیت کرده‌ام برایم سخت بود که روزهای زیادی در خانه بنشینم و کار نکنم. این بود که اضطراب بیشتری هم سراغم آمد. تورم زبان و حلقم باعث شده بود صدایم درنیاید، به‌راحتی نتوانم صحبت کنم و شاید باورتان نشود بعد از مدتی لکنت زبان هم گرفتم. به‌علاوه چهره‌ام تغییر کرده بود و چاق هم شده بودم. در‌نتیجه دچار شوک فشار روانی شدم که همه اینها افسردگی را هم برایم به‌دنبال داشت. روزهای سختی را گذراندم اما دیگر نمی‌خواستم این روزها ادامه پیدا کند. گرچه هنوز به‌طور کلی از این بیماری خلاص نشده‌ام اما معتقدم تقویت روحیه می‌تواند روند بهبود را تسریع کند. تصمیم گرفتم خوب باشم و همین کار را هم کردم. من یک سامورایی و مبارز هستم؛ یاد گرفتم زمین بخورم و بلند شوم و دستم را روی زانوی خودم بگذارم. اگرچه این بار پروسه طولانی شد و زمان برد تا احیا شوم اما به عشق مادرم، خانواده‌ام و مردم با بیماری‌ام مبارزه کردم تا دوباره زندگی‌ام را از نو بسازم.

به بهبودی ایمان دارم
برای درمان در طول بیماری از داروهای شیمیایی استفاده کردم و ماهی یک‌‌بار ویتامین D‌و هر سه روز در میان، ویتامینB‌ تزریق می‌کردم که البته با بهبود وضعیت جسمانی به‌تدریج مصرف دارو و ویتامین کاهش پیدا کرد. به لحاظ تغذیه اگرچه قبلا گیاهخوار بودم اما به توصیه پزشکم باید گوشت مصرف کنم.

علت ناشناخته است
دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق تخصص گوارش، با توجه به علائم و نشانه هایی که شهره سلطانی در برنامه اکسیر به آن اشاره کرد می‌گوید: این بیماری که با نام آنمی پرمیشز خوانده می‌شود، یک مشکل نادر است که در افراد بسیار کمی دیده می‌شود. علت این بیماری هم تاکنون ناشناخته مانده و نمی‌توان گفت عامل خاصی سبب به وجود آمدن این بیماری می‌شود. برخی این بیماری را به استرس یا آلودگی هوا ربط می‌دهند ولی باید بگویم تاکنون تحقیق دقیقی نتوانسته این موضوع را ثابت کند که آلودگی هوا یا استرس عامل ایجاد این بیماری است. 

عدم جذب ویتامین‌ها مشکل اصلی است
دو عامل سبب می‌شود که ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه‌B در بدن جذب شوند؛ اسید و فاکتورهای داخلی معده که در حقیقت فاکتور داخلی معده به این ویتامین‌ها متصل شده و در انتهای روده باریک جذب بدن می‌شود. اگر این اسید و فاکتور داخلی دچار آسیب شوند و از بین بروند، ویتامین‌ها جذب نمی‌شوند. دو عامل در معده باعث می‌شود که ویتامین‌B جذب نشود؛ یکی باکتری‌هایی مثل هلیکوباکتر و دیگری حمله سیستم ایمنی به خود بدن و به‌دنبال آن تخریب فاکتور داخلی معده که برای جذب ویتامین‌B لازم است. بنابراین بر اثر این بیماری سیستم ایمنی بدن به فاکتور داخلی و مخاط معده حمله می‌کند و آن را از‌بین می‌برد، در‌نتیجه ویتامین‌ها خصوصا B جذب نمی‌شود و به‌دنبال آن مشکلات دیگر هم به وجود می‌آید. باید بدانید که اسید معده باکتری‌های مضر را ازبین می‌برد و از بیماری جلوگیری می‌کند. زمانی که اسید معده از‌بین برود، باکتری‌ها یک محیط گرم، مرطوب و سرشار از مواد غذایی برای رشد و تکثیر در‌اختیار دارند. بنابراین به سرعت تکثیر شده و ویتامین‌ها و موادمغذی دیگر را مصرف کرده و بدن با کمبود این موادغذایی رو‌به‌رو می‌شود. به‌علاوه این باکتری‌ها ممکن است به دیواره معده و روده هم چسبیده و باعث سوءجذب موادغذایی شوند. 
چرا باید برای درمان سریع اقدام کنیم؟
زمانی که ویتامین‌های بدن بر اثر این بیماری با کاهش رو‌به‌رو می‌شود، کم‌خونی را هم به‌دنبال می‌آورد،‌ خصوصا زمانی که ویتامین12‌B در بدن کم باشد، در این صورت گلبول‌های قرمز خون کاهش یافته و در عین حال اندازه بزرگی دارد. درنتیجه کم‌خونی هم به وجود می‌آید که به‌دنبال آن خستگی، بی‌حالی، ضعف، سرگیجه و… هم به مشکلات بیمار اضافه می‌شود. علائم دیگری مثل ضایعات پوستی، بی‌اشتهایی و لاغری و… هم ممکن است در برخی بیماران دیده شود. یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارضی که درنتیجه این بیماری ممکن است به وجود آید مشکلات گوارشی و در دراز‌مدت سرطان معده است. 

چه علائمی دارد؟
در زمینه علائم و عوارض این بیماری نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی مشکلات دیگر هم ممکن است به شکل جانبی و به‌دلیل علائم اولیه این بیماری به‌وجود آید که با رفع علائم اولیه، این علائم جانبی هم از بین خواهند رفت. مثلا ورم دست و پا و صورت، ریزش مو و… هم ممکن است به‌دلیل کمبود ویتامین‌ها و کم‌خونی در بیمار وجود داشته باشد. یعنی بیمار به این علائم دچار می‌شود چون کم‌خون و کم‌ویتامین شده است وگرنه خود بیماری به تنهایی این علائم را ندارد.

چاقی و لاغری هر دو با هم

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به دلیل این بیماری اتفاق بیفتد لاغری و بعد از آن بر اثر اختلالات تیروئیدی، چاقی است. به این معنا که این بیماری بر تیروئید تاثیر گذاشته و ابتدا باعث پرکاری تیروئید و لاغری می‌شود اما بعد ممکن است تیروئید را از کار انداخته و باعث چاقی و اضافه‌وزن شود. این علامت از علائم اصلی این بیماری نیست اما ممکن است بر اثر پیشرفت بیماری به وجود آید. 
پیشگیری و درمان
به‌طور مشخص نمی‌توان گفت چه کسانی به این بیماری دچار می‌شوند، به‌علاوه به‌خاطر اینکه این بیماری دلیل مشخصی ندارد بنابراین روش پیشگیری دقیقی هم نمی‌توان برای آن ذکر کرد. مسلما باتوجه به وضع بدن و علائم این بیماری می‌توان سریعا از آن مطلع شد و نسبت به درمان اقدام کرد تا مشکلات دیگر به علائم این بیماری اضافه نشود. برای درمان هم لازم است از مکمل‌ها و ویتامین‌های تزریقی ابتدا با دوز بیشتر و بعد از مدتی هر چند روز یک‌بار (متناسب با شدت و مدت بیماری و میزان کمبودهای بدن) استفاده کرد. حتما لازم است گهگاه تحت‌نظر و معاینه پزشک قرار گرفته و اگر لازم بود آندوسکوپی انجام شود تا از عدم وجود مشکل مطمئن شوید. 

برخی این بیماری را به استرس یا آلودگی هوا  ربط می‌دهند ولی باید بگویم تاکنون تحقیق دقیقی نتوانسته این موضوع را ثابت کند که آلودگی هوا یا استرس عامل ایجاد این بیماری است

منبع : مجله ی سیب سبز

بازیگر زن معروف سینما از بیماری اش میگوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ