زمان تشییع و تدفین داوود رشیدی مشخص شد +زندگینامه

jalalvand
داوود رشیدی زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود که در 5 شهریور 1395 دار فانی را وداع گفت. علیرضا تابش از زمان شییع و تدفین آن مرحوم می گوید.

علیرضا تابش در گفتگویی اظهار داشت، از مشخص شدن شدن زمان برگزاری مراسم تشییع و تدفین داوود رشیدی خبر داد. طبق این خبر، پیکر آن مرحوم ساعت 9 صبح روز یکشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع می شود.

داوود رشیدی زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود. وی از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی بود. پدر او عبدالامیر رشیدی و پدربزرگش علامه ابن‌الشیخ حائری از روحانیان مشروطه خواه و جدش آیت‌الله زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار بود.

داود رشیدی تحصیلات متوسطه را (به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش) در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. (فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو).

وی اولین بار زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش برای بازی در نمایش مردم به عرصه هنر معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد.

سپس گروه تئاتر امروز را پایه‌گذاری نمود که هنرپیشگانی مانند: داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند به عضویت در این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایش‌ها و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال‌ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار شد.

داوود رشیدی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است.  از جمله نمایش‌هایی که اجرا کرده می‌توان به «در انتظار گودو»، «ریچارد سوم»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو»، «آقای اشمیت کیه؟ » و … اشاره کرد. از جمله فیلم‌های سینمایی  که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «کمال الملک»،«ملاقات با طوطی»،«زمهریر» و … اشاره کرد.

او  در مجموعه‌های تلویزیونی گوناگونی مانند «ولایت عشق»، «هزار دستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس» و … نیز بازی کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک مرتبط: با درگذشت داوود رشیدی چراغ خانه همسرش خاموش شد!

داوود رشیدی،پدر سینمای ایران در گذشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ