داروهای خوراکی جدید دیابت سلامت کلیه بیماران را هم تضمین می‌کنند

مهرناز زاوه
یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که چند داروی خوراکی جدید برای دیابت به حفظ سلامت کلیه بیماران و همچنین کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که چند داروی خوراکی جدید برای دیابت به حفظ سلامت کلیه بیماران و همچنین کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. این یافته‌ها در ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا (JASN) منتشر شده است.
عوامل بازدارنده سدیم گلوکز کوترانسپورتر 2 (SGLT2) در کلیه با بهبود سطح دفع گلوکز از طریق ادرار، باعث کاهش قند خون می‌شوند. علاوه ‌بر این، این داروها به کاهش فشار خون و اضافه وزن نیز کمک می‌کنند. با این حال، تاثیر مهارکننده‌های SGLT2 بر عملکرد کلیه‌ها هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته است.
برای بررسی بیشتر، یک تیم به رهبری هیدو لمبرز هیرسپینک، داده‌های به دست آمده ازیک آزمایش تصادفی 2 ساله را مورد بررسی قرار دادند تا از تاثیر داروهای بازدارنده سدیم گلوکز کوترانسپورتر 2 و یک داروی دیگر به نام گلیمپرید روی دیابت مطلع شوند. در این مطالعه، 1.450 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 حاضر بودند که روزانه به طور تصادفی از داروهای کاناگلیفلوزین 100 و 300 یا گلیمپرید استفاده می‌کردند. شاخص فیلتراسیون گلومرولی (EGFR) نیز برای ارزیابی عملکرد کلیه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که کاناگلیفلوزین بیش از گلیمپرید از تضعیف عملکرد کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. این در حالی است که تاثیر این دارو بر کاهش قند خون مشابه یکدیگر است.
از آنجایی که سطح کنترل قند خون توسط کاناگلیفلوزین و گلیمپرید تفاوت چندانی با همدیگر ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که نقش حفاظتی کاناگلیفلوزین با کنترل قند خون ارتباطی ندارد. این نتایج به این دلیل مهم هستند که بسیاری از بیماران دیابتی همواره در معرض خطر تضعیف عملکرد کلیه‌ها قرار دارند.
به گفته محققان، داروهای مهار کننده SGLT2 علاوه بر جلوگیری از افزایش قند خون از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته نیز جلوگیری می‌کنند.
منبع: medicalnewstoday

چطور می توان دیابت را بدون دارو درمان کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ