هرآنچه باید درباره سرطان کلیه و روش‌های درمان آن بدانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
وقتی تشخیص داده می‌شود که سرطان کلیه دارید، شما و پزشکتان باید درباره برنامه درمانی خود صحبت کنید.برای این کار بهتر است به یک متخصص مجرب مراجعه کنید. یک اورولوژیست، متخصص انکولوژی یا پرتوردرمانی یا یک جراح با تجربه نیز به شما کمک خواهد کرد.

در قسمت اول با نشانه‌ها و علائم سرطان کلیه آشنا شدیم. در ادامه روش‌های درمان این بیماری را بررسی می‌کنیم.
متدهای درمان سرطان کلیه چه هستند؟
وقتی تشخیص داده می‌شود که سرطان کلیه دارید، شما و پزشکتان باید درباره برنامه درمانی خود صحبت کنید. می‌توانید از پزشک بخواهید به شما در جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با بیماری کمک کند تا تصمیم عاقلانه‌تری بگیرید. برای این کار بهتر است به یک متخصص مجرب مراجعه کنید. یک اورولوژیست، متخصص انکولوژی یا پرتوردرمانی یا یک جراح با تجربه نیز به شما کمک خواهد کرد.
عمل جراحی برای درمان سرطان کلیه
این متد، رایج‌ترین متد درمان سرطان کلیه است. نوع عمل جراحی شما به نحوه ابتلای شما به سرطان کلیه بستگی دارد.
رادیکال نفرکتومی؛ به عمل جراحی برداشتن کلیه، غده آدرنال وبافت اطراف آن اطلاق می‌شود. غدد لنفاوی مجاور نیز بعضا در این عمل برداشته می‌شوند. این عمل جراحی رایج‌ترین متد درمان سرطان کلیه است که در حال حاضر از طریق یک برش کوچک با لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد.
نفرکتومی ساده؛ که در آن تنها کلیه‌ها برداشته می‌شوند.
سرمادرمانی؛ که در آن از سرمای شدید برای از بین بردن تومور استفاده می‌شود.
فرسایش بسامد رادیویی؛ که در آن از امواج رادیویی با انرژی بالا برای سوزاندن تومورها استفاده می‌شود.
آمبولیزاسیون شریانی؛ که در آن با تزریق مواد خاصی به داخل سرخرگ‌های منتهی به کلیه و قطع جریان خون انتقالی به تومور به مبارزه با سرطان پرداخته می‌شود. این روش بعضا برای کوچک کردن تومور قبل از عمل جراحی انجام می‌گیرد.
درمان بیولوژیک سرطان کلیه
در این روش درمانی از سیستم ایمنی خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود؛ درمان بیولوژیک بر تقویت، هدایت و یا بازیابی سیستم دفاعی طبیعی بدن بیمار تاکید دارد. داروهای مورد استفاده برای درمان بیولوژیک سرطان در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. این متد درمانی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد.
درمان هدفمند سرطان کلیه
در این روش درمانی از داروهای خاصی برای پیدا کردن و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود که آسیب کمتری به سلول‌های طبیعی بدن می‌رسانند. یکی از متدهای درمان هدفمند با استفاده از عوامل ضد‌رگ‌زایی صورت می‌گیرد. این متد با مسدود کردن عروق خونی از تغذیه تومورها جلوگیری کرده و با ایجاد انقباض، مانع از رشد آنها می‌شود. یک متد دیگر با بهره‌گیری از عوامل مهارکننده تیروزین کیناز عمل می‌کند. این داروی خوراکی با مسدود کردن مسیر آنزیمی که امکان رشد سلول‌های سرطانی را فراهم می‌کند، از شیوع سرطان در بدن جلوگیری می‌کند.
پرتودرمانی برای درمان سرطان کلیه
از پرتودرمانی اغلب برای نشانه‌گیری تورموها در بیمارانی استفاده می‌شود که تحت عمل جراحی قرار نگرفته‌اند. در این متد از اشعه ایکس با انرژی بالا یا سایر تشعشعات بی‌ضرر برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا متوقف کردن روند رشد آنها استفاده می‌شود.
شیمی‌درمانی برای درمان سرطان کلیه
در این متد درمانی از داروهای خاصی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا متوقف کردن روند رشد آنها استفاده می‌شود. شیمی‌درمانی به نسبت سایر انواع سرطان‌ها، تاثیر کمتری بر سرطان کلیه دارد. از این متد اغلب برای درمان مواردی از سرطان کلیه استفاده می‌شود که تا ناحیه سر و گردن نیز توسعه یافته‌اند.
چگونه می‌توانم از سرطان کلیه جلوگیری کنم؟
از آنجایی که پزشکان هنوز علل اصلی سرطان کلیه را شناسایی نکرده‌اند، نمی‌توان گفت که چطور می‌توانیم از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم. با این حال، عوامل خطر زیادی به این بیماری نسبت داده می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید به صورت گام به گام در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه قدم بردارید. ترک سیگار، حفظ وزن ایده‌آل، کنترل فشار خون و جلوگیری از ورود مواد شیمیایی مضر به بدن، از جمله عواملی هستند که شانس ابتلا به این عارضه مهلک را کاهش می‌دهند.
منبع: webmd 

آیا با رژیم غذایی می توان نارسایی کلیه را درمان کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ