آداب سفر با کودک

پانته آ توتونپیان
اگر کودک کم سن و سالی دارید قبل از اینکه برای سفر برنامه‌ریزی کنید این نکات را به خاطر بسپارید

تعطیلات تابستان برای خیلی از خانواده‌ها فرصت خوبی است تا بار سفر ببندند و برای تنوع هم که شده، چند روزی از شهر و خانه‌شان دور شوند، کمی استراحت کنند و اولین روزهای فصل بهار را با گردش و تفریحات مختلف پر کنند. اما داشتن همه این خوشحالی‌های کوچک برای برخی از خانواده‌ها چندان ساده نیست، به ویژه اگر فرزند کوچکی داشته باشند. در واقع سفر با کودکان برای خودش داستانی دارد. به هر حال اگر بچه کوچک یا نوپایی دارید و اولین سالی است که می‌خواهید با او به مسافرت بروید بهتر است آداب سفر با کودکان را بدانید و خودتان را برای برخی از دشواری‌های سفر آماده کنید. درست که مسافرت در چنین شرایطی کار ساده‌ای نیست اما شما می‌توانید حتی با کودک کم‌سن و سال‌تان هم به مسافرت بروید؛ به شرط اینکه از قبل نکاتی را رعایت و این توصیه‌ها را دنبال کنید. 

برنامه‌ریزی برای سفر
اولین پله برای هر مسافرتی برنامه‌ریزی است. پس اگر فرزند کوچکی دارید سفرهای غیرمنتظره و لحظه آخری تورهای مسافرتی را قبول نکنید. باید از قبل، زمان کافی برای بسته‌بندی لوازم مورد نیاز یا خرید‌های کودکانه را داشته باشید. سوالاتی از این قبیل را از خودتان بپرسید: 
   چه نوع تفریحاتی برای ما مناسب است؟
   محل اقامت‌مان کجاست؟
   کجا غذا می‌خوریم؟
   با چه وسیله‌ای سفر می‌کنیم؟

شاید بعضی از افراد بر این باور باشند که این شکل برنامه‌ریزی کمی وسواس‌گونه است و نباید تا این حد به جزئیات توجه داشت. اما زمانی که پای سلامت کودک به میان می‌آید هیچ گونه سهل‌انگاری جایز نیست. پس جزئیات به ظاهر بی‌اهمیت را پشت گوش نیندازید و هر احتمالی را در نظر بگیرید. 
 به طور حتم با وضعیت بچه آشنایی دارید و می‌دانید چه شرایطی او را ناراحت می‌کند. در واقع برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا استرس و تنش‌های سفر را به حداقل برسانید؛ به طور مثال اگر بچه  شما از سر و صدای زیاد خوشش نمی‌آید، حضور در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ او را آزار می‌دهد و به دنبال آن شما هم آرامش‌تان را از دست می‌دهید، بنابراین به این فکر کنید که انجام چه فعالیت یا اقامت در چه محیطی برای شما بهتر است. با این وجود پیش‌بینی همه شرایط به این سادگی‌ها هم نیست و نمی‌توانید بعضی از موقعیت‌های پیش‌بینی نشده را از قبل حدس بزنید. 

چمدان و ساک‌های کوچک
یکی از عادت‌های بعضی از مادرها این است که می‌خواهند تمام وسایل اتاق کودک و حتی اسباب بازی‌های او را در چمدان‌های بزرگ جای دهند تا در طول مسافرت همه وسایل ضروری در دسترس‌شان باشد. اگر جزو این دسته از مادرها هستید به شما توصیه می‌کنیم که دست نگه دارید چون یکی از دلایلی که سفر شما را پراسترس می‌کند، حمل وسایل زیاد و بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ است. اگر می‌خواهید با اتومبیل شخصی به مسافرت بروید، خرده‌ریزهای زیادی را جمع نکنید و فقط وسایل ضروری را‌ بردارید. اگر هم می‌خواهید با هواپیما یا قطار سفرکنید باز هم بهتر است ساک و چمدان‌های خیلی بزرگی نداشته باشید. به هر حال بیشتر مواقع به جایی می‌روید که به مراکز خرید دسترسی دارید و در شرایطی که به طور غیرمنتظره به وسیله‌ای نیاز داشتید، می‌توانید آنها را بخرید. پس نگران نباشید و بیش از اندازه بار نبندید. فهرستی از وسایل ضروری کودک خود تهیه کنید و آنها را در ساک یا چمدان قرار دهید.  

سفر و بیماری کودکان
بیماری کودک از جمله مشکلات ناخوشایندی است که می‌تواند آرامش سفر شما را از بین ببرد.  
 در این جور مواقع از شهرتان دور هستید و نمی‌دانید چطور با دکتر او تماس بگیرید؛ بنابراین قبل از سفر کودک را حتما نزد پزشک ببرید و به پزشک بگویید که قصد سفر دارید. از دکتر بخواهید درباره پرونده پزشکی کودک توضیحاتی را یادداشت کند تا در صورت لزوم آن را طی سفر به پزشک اورژانس نشان دهید. این موضوع  در مورد کودکانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های حاد را دارند مهم‌تر است. یک جعبه کمک‌های اولیه کوچک هم تهیه کنید و برای پر کردن جعبه  از باند، آنتی هیستامین، درجه حرارت، مایع ضد عفونی کننده زخم‌ها،  چسب زخم و. . . کمک بگیرید. درباره نحوه مصرف قرص‌ها و شربت‌ها با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید. دفترچه بیمه کودک هم همراه‌تان باشد تا در مراجعه به مراکز درمانی بتوانید از آن استفاده کنید.  

پیش‌بینی هواشناسی را جدی بگیرید
آگاهی از وضعیت آب و هوا هم نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. با وجود اینکه در فصل تابستان بیشتر شهرها آب و هوای گرمی دارند اما به هر حال احتمال دارد به طور اتفاقی جبهه هوای باران‌زا وارد منطقه محل اقامت شما شود و کاهش دما را به همراه داشته باشد. پس کاری کنید که با یک جبهه هوای سرد غافلگیر نشوید. توصیه می‌شود چند دست لباس گرم و پتوی کوچک برای کودک خود به همراه داشته باشید.

منبع : مجله ی زندگی ایده آل 

در مسافرت نوروزی با کودکان بیش فعال چه کنیم؟

خا نم باردار می تواند با هواپیما سفر کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ