پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد شیردهی به نوزاد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برخی خانم‌ها فکر می‌کنند وقتی بیمارند، نباید به نوزاد شیر بدهند. اما باید بدانید که بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا اسهال از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شوند.

در قسمت اول پاسخ برخی از سوالات رایجتان درباره شیر دادن به نوزاد را پیدا کردید. در ادامه با مسائل بیشتری آشنا می‌شوید.
آیا در صورت بیماری می‌توان به نوزاد شیر داد؟
برخی خانم‌ها فکر می‌کنند وقتی بیمارند، نباید به نوزاد شیر بدهند. اما باید بدانید که بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا اسهال از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شوند. در واقع، حتی اگر بیمار باشید، شیر شما پادتن‌های خود را دارد. این پادتن‌ها از نوزاد در برابر بیماری شما نیز محافظت می‌کنند.
شیردهی در موارد زیر توصیه نمی‌شود:
ابتلای مادر بهHIV
مصرف داروهای ضد ویروسی
ابتلای مادر به سل
عفونت با ویروس لنفوتروپیک
مصرف داروهای مربوط به شیمی‌درمانی
قرار داشتن تحت پرتودرمانی
برای مقابله با افسردگی پس از زایمان چه باید کرد؟
اول، باید بدانید که افسردگی پس از زایمان با استرس پس از زایمان تفاوت دارد. افسردگی پس از زایمان کمتر رخ می‌دهد، اما جدی‌تر است و می‌تواند بیش از 2 هفته به طول بیانجامد. علائم این عارضه عبارتند از: تحریک‌پذیری بالا، احساس غمگین بودن، نداشتن انرژی و بی‌خوابی، نگرانی بیش از حد نسبت به نوزاد و احساس گناه و بی‌ارزش بودن.
آیا همسرم از اینکه به نوزاد شیر می‎دهم، حسودی‌اش می‌شود؟
اگر شریک زندگی خود را از پیش آماده کنید، حسادتی در کار نخواهد بود. به او توضیح دهید که به کمکش نیاز دارید. او را از اهمیت و فواید شیر مادر مطلع کنید. او را توجیه کنید که دادن شیر خشک به نوزاد به معنای راحت بودن شما نیست. همسر شما می‌تواند با تعویض پوشک و گرفتن آروغ نوزاد در بچه‎‌داری کمک حال شما باشد. او همچنین می‌تواند با شیشه شیر به نوزادتان شیر بدهد.
آیا باید زندگی جنسی‌ام را در طول شیردهی محدود کنم؟
خیر؛ اما اگر از خشکی واژن رنج می‌برید، می‌توانید از روغن و روان‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. برای راحتی بیشتر، قبل از رابطه جنسی به نوزادتان شیر دهید یا کمی از شیرتان را بدوشید، تا حین رابطه دچار مشکل نشوید.
آیا در طول شیردهی نیز باید از قرص ضد بارداری استفاده کنم؟
شیردهی می‌تواند روند تخمک‌گذاری مجدد را به تاخیر بیاندازد. اما، مثل سایر اشکال جلوگیری، شیردهی مادر راه مطمئنی برای جلوگیری از حاملگی نیست. شما باید در طول شیردهی کماکان از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید.
گفته می‌شود که شیر مادر حاوی سمومی است که از محیط اطراف وارد آن می‌شوند. آیا این شیر برای نوزاد بی‌خطر است؟
مواد شیمیایی خاصی در شیر مادر وجود دارد؛ با این حال، تغذیه با شیر مادر بهترین راه غذا دادن و پرورش نوزاد است. مزایای شیردهی مادر بسیار بیشتر از خطرات احتمالی ناشی از آلاینده‌های زیست‌محیطی است. تا به امروز، شواهد چندانی مبنی بر تاثیر منفی مواد شیمیایی بر نوزادان مشاهده نشده است.
آیا نوزاد شیرخوار به واکسن نیاز دارد؟ آیا دریافت واکسن برای مادر شیرده بی‌خطر است؟
بله. واکسن برای سلامت کودک بسیار مهم است. به علاوه، تغذیه با شیر مادر واکنش نوزاد نسبت به واکسیناسیون را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند که نوزاد بیشتر تحت حفاظت باشد. برنامه واکسیناسیون نوزادتان را با پزشک هماهنگ کنید تا او به موقع واکسینه شود.
نوزاد من سینه‌ام را گاز می‌گیرد؛ باید چه کار کنم؟
اگر نوزاد سینه شما را گاز می‌گیرد، انگشت‌تان را در دهانش بگذارید و با یک «نه» محکم، او را از انجام این کار بازدارید. اما داد نزنید، چون ممکن است نوزاد را بترسانید. اگر نوزاد کماکان سینه شما را گاز می‌گیرد، به توصیه‌های زیر عمل کنید:
سریعا شیردهی را متوقف کنید تا نوزاد واکنش شما را به این کار ببیند. سعی کنید نخندید.
یک اسباب‌بازی دندانه‌دار، یک میان‌وعده یا نوشیدنی لیوانی را به او پیشنهاد دهید.
نوزاد را لحظه‌ای روی زمین بگذارید تا بفهمد گاز گرفتن عواقبی هم دارد.
نوزادم دائما گریه می‌کند، چه کنم؟
اگر نوزاد با شیر خوردن و سایر راه‌های تسکین‌دهنده آرامش نمی‌گیرد، با پزشک‌تان صحبت کنید. ممکن است نوزاد قولنج داشته باشد یا از ناراحتی خاصی رنج ببرد. همچنین چک کنید که آیا نوزاد دندان درآورده است یا خیر. پزشک یا مشاور شیردهی به شما توصیه‌هایی خواهد کرد که کمک کنید نوزادتان بهتر شیر بخورد.
منبع: lifescript 

شیر خوردن از سینه یا شیشه شیر؛ کدام‌یک بهتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ