دانستنی‌های مهم لیپوساکشن (عمل رفع چاقی موضعی)

faateme1366
لیپوساکشن یا پیکرتراشی نمی‌تواند روش مناسبی برای درمان چاقی باشد و فقط به برخی از افرادی که وزن نسبتا متعادلی دارند و چاقی‌شان موضعی است، توصیه می‌شود

دنیای امروز دنیای تغییر و تحول است؛ تغییر و تحول در همه‌چیز، از ارتباطات مردم با یکدیگر گرفته تا شیوه زندگی‌ آنها. پس عجیب نیست که گهگاه این تغییر و تحول‌ها به زیبایی معطوف شود. شاید یکی از دلایلی که عمل‌های زیبایی امروزه رونق زیادی گرفته‌اند،‌ همین باشد. اما پرسش اینجاست که در این میان، چه عملی و تحت چه شرایطی مناسب است؟ در «کلینیک زیبایی» این هفته، دکتر حمیدرضا فتحی، جراح پلاستیک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پاسخگوی پرسش‌های ما درباره لیپوساکشن یا پیکرتراشی شده‌ است.

: اجازه دهید گفت‌وگویمان را با بحث درباره لیپوساکشن و تاثیرش بر زیبایی شروع کنیم.

ساکشن یک جراحی زیبایی برای از بین بردن توده‌های چربی است. لیپوساکشن یعنی خارج کردن چربی با استفاده از کانولای متصل به پمپ تخلیه‌کننده. مهم‌ترین نکته در خصوص این جراحی آن است که نباید روی این روش به عنوان روش مناسبی برای درمان چاقی حساب کنید. لیپوساکشن فقط برای افرادی که وزن نسبتا متعادلی دارند ولی بدنشان شکل مناسبی ندارد، توصیه می‌شود. با این حال، باز هم به‌دلیل عوارض جانبی این عمل، بهتر است افراد برای خوش‌فرم کردن اندامشان از روش‌های دیگری مانند رژیم‌های درمانی و ورزش‌های مناسب استفاده کنند.

: لیپوساکشن برای چه افرادی مناسب نیست؟

افرادی که به علت چاقی دچار درد‌های استخوانی و درد‌های ستون فقرات هستند، افراد مبتلا به بیماری دیابت و همچنین افرادی که فشار خون بالایی دارند، باید از انجام این عمل خودداری کنند.

: سن هم در انجام این عمل مهم است؟

نه، اما فرد داوطلب باید پوست مناسبی داشته باشد. در کل، افرادی باید این عمل را انجام دهند که قبل از انجامش، بدنشان را از نظر دستگاه‌های گوارشی و غدد درون‌ریز بررسی کرده‌اند، چراکه گاهی اوقات افراد به کم‌کاری تیرویید یا دیابت دچارند و نمی‌دانند که این عمل می‌‌تواند برای آنها مشکل ایجاد کند.

: معمولا چربی‌های اضافه بدن در کدام اندام‌ها دیده می‌شوند؟

شکم و ران اعضای عمده‌ای هستند که چربی بدن در آنها ذخیره می‌شود.

: آیا انجام لیپوساکشن می‌تواند خطراتی برای سلامت فرد ایجاد کند؟

قطعا. بافت چربی هم مانند سایر بافت‌های بدن زنده و فعال است و رگ‌های خونی فراوانی دارد. به همین دلیل تراشیدن این بافت منجر به ایجاد ضایعات شدید در شبکه رگ‌های خونی بدن می‌شود و گاهی بدن هرگز قدرت ترمیم کامل این ضایعات را پیدا نمی‌کند. در ضمن علاوه بر ایجاد ضایعات کلیوی ناشی از این خونریزی، ممکن است تکه‌هایی از رگ آسیب‌دیده در جریان خون به حرکت درآید و باعث کاهش خونرسانی به اندام‌هایی مانند قلب و مغز شود و این در نهایت سکته قلبی یا مغزی را برای فرد رقم می‌زند. از طرف دیگر، عمل لیپوساکشن با پاره شدن پرده نازک دربرگیرنده اعضای داخل شکم همراه است بنابراین ممکن است فرد در معرض خطر عفونت شدید و گاهی مرگ قرار گیرد. پوست ناحیه لیپوساکشن نیز غالبا متعاقب این عمل دچار چروکیدگی دائمی می‌شود.

: آیا لیپوساکشن علاوه بر در نظر گرفتن عوارض یادشده، می‌تواند در از بین بردن چاقی فرد تاثیری داشته باشد؟

متاسفانه در اکثر موارد نه‌تنها نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید، بلکه با انجام این عمل بافت چربی با سرعت بیشتری در بدن ذخیره می‌شود و فرد مجددا چاق خواهد شد.

: چه مقدار از چربی بدن با لیپوساکشن خارج می‌شود؟

حدود 5/2 کیلوگرم. این در حالی است که یک فرد چاق 100 کیلوگرمی حدود 30 تا 40 کیلوگرم چربی در بدن خود دارد و حداقل 15-10 کیلوگرم آن اضافی است، بنابراین عملا لیپوساکشن هیچ تاثیر مثبتی بر وضعیت فیزیکی سلامت فرد ندارد.

: یعنی شما به هیچ عنوان انجام لیپوساکشن را توصیه نمی‌کنید؟

ببینید، این عمل صرفا برای دستیابی به زیبایی یا برای افراد عادی که قادرند با تغییر روش زندگی و در پیش گرفتن تغذیه درست و سالم به وزن متعادل برسند، توصیه نمی‌شود. فقط در برخی موارد خاص با در نظر گرفتن تمام جوانب ایمنی و زیر نظر پزشک حاذق، استفاده از لیپوساکشن می‌تواند تا اندازه‌ای باعث کاهش چربی زیرپوستی و چاقی‌های موضعی شود.

: برخی خانم‌ها مایلند پس از زایمان شکم خود را لیپوساکشن کنند. برای آنها چه توصیه‌ای دارید؟

بهتر است سعی کنند با ورزش‌های مخصوص بعد از زایمان به وزن ایده‌آل برسند. برخی خانم‌ها متاسفانه بعد از زایمان خودشان را رها می‌کنند و پرخوری زیادی دارند و وقتی چاق شدند، فکر می‌کنند با ساکشن به وزن قبل خود برمی‌گردند، در حالی که این فکر اشتباه است.

: اساسا فکر می‌کنید چرا این‌گونه عمل‌ها در جامعه افزایش پیدا کرده است؟

من فکر می‌کنم تبلیغات رسانه‌های مختلف مانند ماهواره و شبکه‌های مجازی سبب افزایش این قبیل تقاضاها شده، در حالی که ما باید سعی کنیم فرهنگسازی درستی در این زمینه داشته باشیم تا بیماران با خطر کمتری روبرو شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

اگر قصد لاغری با عمل دارید، حتما این مطلب را بخوانید!

با فشار آب در کمتر از «۳ ساعت» لاغر شوید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ