راهنمای خرید تونر پاک کننده پوست

پانته آ توتونپیان
یکی از پرطرفدارترین محصولات مراقبت و پاکسازی پوست با ترکیب عصاره طبیعی میوه، گل و گیاهان، تونرها هستند که به عقیده متخصصان پوست، کاری فراتر از یک پاک‌کننده ساده برای پوست شما انجام می‌دهند. پس اگر می‌خواهید بیشتر از جزئیات و کاربرد تونرهای پوست بدانید توصیه‌های دکتر مهران مستقیمی متخصص پوست و زیبایی را بخوانید.

تونر چیست و چه می‌کند 
پوست ما بعد از هر بار قرار گرفتن درمعرض دود و آلودگی‌های شهری و البته استفاده از انواع لوازم آرایشی که اغلب تقلبی و آسیب‌زا هستند نیاز به پاک‌کننده‌ای مناسب با محیط زندگی و نوع پوست‌مان دارد، چرا‌که شست‌و‌شوی صورت با آب یا استفاده از شیرپاک‌کن یا دستمال‌های پاک‌کننده آرایشی به تنهایی برای پاکسازی و مراقبت پوست ما از آلودگی کفایت نمی‌کند. از طرفی مصرف صابون‌های قلیایی که pH  آن بیشتر از 7 است و چربی طبیعی پوست را تا ساعت‌ها از بین می‌برد هم به هیچ عنوان برای شستن صورت توصیه نمی‌شود، بنابراین برای مراقبت روزانه از سلامت پوست قبل و بعد از آرایش و حتی در منزل استفاده از این محلول‌های قابض با اسم تونر مواد آرایشی، چربی اضافی و آلودگی‌های مختلف را از روی پوست پاک می‌کند و رطوبت از دست رفته آن را جبران و مانع خشک و پیر شدن پوست می‌شود،‌ اما پیش از پرداختن به اهمیت استفاده از تونرهای مرطوب‌کننده باید سراغ محصولاتی مناسب با جنس پوست‌تان باشید.

کدام تونر، کدام پوست 
پوست چرب: اگر جنس پوست‌تان از نوع چرب است حساسیت بیشتری در خرید تونرها به خرج دهید در غیر این صورت با کوچک‌ترین اشتباه جوش‌ها یکی پس از دیگری روی صورت‌تان پدیدار خواهند شد. تونر مناسب پوست شما باید فاقد چربی، الکل و منتول باشد و با کم کردن منافذ باز پوست برای ترشح چربی‌ها و وجود مواد آبرسان و مرطوب‌کننده، پوست شما را به پوستی نرم و لطیف تبدیل کند. پس هنگام خرید دقت کنید تا گول ظاهر و برچسب‌هایی مانند ضدجوش بودن محصول را نخورید.
پوست‌های مختلط‌: با‌وجود اینکه این جنس پوست تعادل ذاتی در تنظیم خشکی و رطوبت پوست دارد اما مراقب باشید سراغ محصولات الکلی که مواد تحریک‌کننده‌ای برای ترشح چربی روی پوست دارند، نروید. شما با مشورت یک متخصص پوست می‌توانید با اطمینان بیشتری تونر مناسب پوست خود را تهیه کنید که ضمن رطوبت‌رسانی به قسمت‌های خشک پوست، منافذ باز قسمت‌های چرب را کمتر و چربی آن را متعادل کنید.
پوست‌های خشک‌: برای این جنس پوست به خاطر حساسیت و واکنش‌های نامناسبی که از خود نشان می‌دهد باید از تونرهای فاقد عطر و الکل و مرطوب‌کننده با خاصیت التیام‌بخش و ضد‌التهاب با عصاره‌های خنک‌کننده استفاده شود،‌ چون در صورت بروز خشکی پوست به سرعت قرمز و پوسته‌پوسته خواهد شد.

استفاده از تونر به این دلایل مهم است: 

به لایه برداری کمک می کند
لایه‌های سطحی پوست ما  بعد از پاکسازی از آلودگی و مواد آرایشی نیاز به موادی دارد تا خود را بازیابی کند. این خاصیت و ویژگی تنها در موادی مانند گلیسیرین، سیرامید و اسید‌های چرب پیدا می‌شود. در‌واقع یک تونر خوب بیشتر این عناصر را در خود دارد و بهتر از یک مرطوب‌کننده یا سرم روی پوست عمل می کند.

آب رسانی را تسهیل می کند
تونرهایی که ترکیبات آن بر پایه آب است در فصول گرم سال به‌ویژه محیط‌های گرم و مرطوب به‌عنوان آبرسانی قوی برای پوست وارد عمل می‌شود و از شفافیت و سلامت آن مراقبت می‌کند.

التهاب های پوستی را مدیریت می کند
بهتر است تونرها را یک پاک‌کننده معمولی برای پاک کردن باقی‌مانده مواد آرایشی از روی پوست ندانیم چون کاربرد آن بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد. در‌واقع تونرها بعد از پاک کردن باقی‌مانده آرایش از روی صورت، پوست شما را صاف و لطیف می‌کند، التهاب و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد و منافذ باز نقاط مختلف صورت را کم و کمتر می‌کند.
لکه ها را محو می کند
روشن کردن پوست‌های تیره به مرور زمان و از بین رفتن لک‌های پوستی با مداومت در استفاده از تونرهای روزانه یکی از نکات مثبت دیگر این محصولات در طولانی‌مدت است. یکی دیگر از خواص تونر محرک بودن آن در جریان خون و عروق پوستی است که احساس خنکی مطبوعی روی سطح پوست ایجاد می‌کند و در‌نتیجه جریان نفوذ سموم و عرق به سطح پوست به سرعت پایین می‌آید.

به تغذیه پوست کمک می کند
از طرفی اکسیژن‌رسانی به پوست که خواص مشترک بیشتر تونرهاست و باعث تغذیه و نوسازی و ترمیم بافت سلول‌های پوست می‌شود، پس استفاده روزانه آن استحکام پوست را افزایش داده و بروز چین و چروک‌ها را به تاخیر می‌اندازد. ضمنا  این اشتباه رایجی است که ما مصرف انواع تونر و شیرپاک‌کن‌ها را مختص خانم‌ها می‌دانیم در‌حالی که این محصولات با ترکیبات ویژه کار مراقبت و پاکسازی از پوست مردان را هم با همان کیفیت انجام داده و از تیرگی، پیری و کدر شدن پوست صورت آنها که ساعت‌های طولانی‌تری در‌معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند، جلوگیری می‌کند.

چطور از آن استفاده کنیم؟

تکه‌ای پنبه استریل یا پد آرایشی برای انجام این کار کفایت می‌کند، پس بعد از پاک کردن صورت با شیرپاک‌کن و جذب شدن مواد آرایشی به پنبه، مقداری از محلول تونر را به پد یا پنبه‌ای دیگر آغشته کنید و به تمام نقاط پوست صورت بمالید تا باقی‌مانده شیرپاک‌کن، مواد آرایشی و هر آلودگی دیگری از روی پوست پاک و رطوبت از دست رفته پوست جبران شود. اما اگر پوست شما شاداب به نظر نمی‌رسد و آثار خستگی و پژمردگی روی آن بیش از پیش نشسته، باید با ضربات تند و سریع تونر را روی پوست خود ماساژ دهید تا از این طریق باعث تحریک جریان خون به سمت پوست شوید و سلول‌ها را با هر بار مصرف تغذیه کنید. فراموش نکنید که روی گردن و چانه بیش از جاهای دیگر تمرکز کنید. شما علاوه بر این روش می‌توانید یک پارچه لطیف و نم‌دار را هم به تونیک پوستی خود آغشته کنید و روی پوست‌تان ماساژ دهید. با این روش هم پوست‌تان ضدعفونی و شاداب می‌شود و هم پف و تیرگی پلک‌ها با سرعت بیشتری از بین می‌رود. البته بهتر است پیش از مصرف تست حساسیت محصول را گرفته و بعد استفاده آن را روی پوست صورت آغاز کنید. برای این کار مقداری از تونر را روی قسمت کوچکی از بازو بمالید و بعد از 24‌ساعت با مشاهده نشدن هیچ علائمی از حساسیت یا التهاب، تونر را به روش‌های ذکر شده استفاده کنید. 

به این هشدارها توجه کنید
اگر پوست شما بیش از اندازه چرب است آلودگی‌ها بیشتر از همیشه به سلول‌های پوست‌تان نفوذ خواهد کرد، بنابراین پیش از انتخاب تونر برای پاکسازی و مراقبت از پوست‌تان حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا ابتدا با تنظیم هورمون‌ها، تعادل چربی روی پوست خود را به‌دست آورید.
به ترکیبات محصولی که خریداری می‌کنید حتما توجه کنید و پیش از خرید کمی اطلاعات درباره مواد تشکیل‌دهنده تونر موردنظر و بد و خوب آن کسب کنید تا انتخابی مناسب جنس و شرایط پوست خود داشته باشید.

چه تونری را انتخاب کنیم؟
تونر انتخابی شما نباید بر پایه الکل یا موادی مانند عنبر سائل باشد چون این نوع تونر‌ها باعث تحریک پوست و آزاد شدن رادیکال‌های آن می‌شوند که درنتیجه با مصرف آن توانایی پوست در ترمیم خود و تولید کلاژن پایین می‌آید و شما نتیجه‌ای عکس آنچه انتظار داشته‌اید را خواهید دید. تونر همراه با عصاره‌های معطر برخی گل و مرکبات که گاه بر پایه آب و گلیسیرین هستند هم باعث تخریب کلاژن پوست می‌شوند و جوان ماندن پوست را به رویایی دست نیافتنی برای شما تبدیل می‌کنند. مصرف این محصولات روی پوست‌های ملتهب و آسیب‌دیده اشتباه بزرگی است و در صورت بروز کوچک‌ترین حساسیت روی پوست‌های سالم هم ‌باید قطع شود.

منبع : مجله ی سیب سبز

چطور در خانه تونر صورت درست کنیم؟

چه کسانی نباید از تونر استفاده کنند؟

به این دلایل نباید هر روز از تونر صورت استفاده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ