آیا باید از رژیم غذایی 80/20 استفاده کنید؟

مهرناز زاوه
بسیاری از چهره‌های سرشناس مانند جیلیان مایکلز، میراندا کر و جسیکا آلبا گفته‌اند که رژیم 80/20 را دنبال می‌کنند. در این مطلب خواهیم دید که چرا این رژیم غذایی طرفداران سرشناس زیادی دارد.

احتمالا شنیده‌اید که برخی افراد از رژیم غذایی 80/20 استفاده می‌کنند. بسیاری از چهره‌های سرشناس مانند جیلیان مایکلز، میراندا کر و جسیکا آلبا گفته‌اند که رژیم 80/20 را دنبال می‌کنند. ترزا کاتر، آشپز مشهور استرالیایی نیز کتابی در این مورد نوشته است.
در این مطلب خواهیم دید که چرا این رژیم غذایی طرفداران سرشناس زیادی دارد. اگر بخواهیم روراست باشیم، باید بپذیریم که این رژیم غذایی خیلی شیرین است. با دنبال کردن این رژیم غذایی می‌توانید به جای یک روال سختگیرانه که شما را از همه چیز منع می‌کند و باعث می‌شود دیر یا زود وا بدهید، در 80٪ از موارد غذای سالم بخورید. به عبارت دیگر، در طول هفته غذای سالم می‌خورید، اما می‌توانید در تعطیلات آخر هفته یک همبرگر هم بخورید.
با این حال، آیا فکر می‌کنید رژیم 80/20 رژیم خوبی است؟ آیا خوردن غذاهای متفرقه در 20٪ از موارد باعث بازگشت دوباره اضافه‌وزن خواهد شد؟ در ادامه شما را با نظرات متخصصین تغذیه آشنا می‌کنیم.
آیا رژیم 80/20 سالم است؟
می‌تواند باشد. داشتن رژیم غذایی 80/20 کمک می‌کند که طرز فکر متعادل‌تری نسبت به غذا خوردن داشته باشید. سالم بودن مستلزم خوردن غذای بی‌نقص نیست. غذا هرچه باشد، باید مغذی و مفید باشد. اگر در 80٪ از موارد غذای سالم بخورید، می‌توانید در 20٪ دیگر غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید که جایی در رژیم غذایی 80/20 ندارند. علاوه‌براین، دانستن این نکته که می‌توانید گاهی اوقات یک بستنی گردویی یا پاستا بخورید، به شما انگیزه بیشتری برای دنبال کردن رژیم غذایی‌تان خواهد داد.
جوانب منفی رژیم غذایی 80/20
بسیاری از افراد در شمارش کالری‌ها، تخمین اندازه غذا و اشتهای خود دچار مشکل هستند. بنابراین، ممکن است در تخمین 20٪ دیگرِ رژیم غذایی‌شان با مشکلات بیشتری مواجه شوند.
دسته‌بندی غذاهایی که در این 20٪ جای می‌گیرند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. تصور اینکه چیپس و کیک‌های شکلاتی بد هستند، در نهایت باعث احساس گناه در شما خواهد شد. و این خلاف هدفی است که رژیم غذایی 80/20 دنبال می‌کند.
باید توجه داشته باشید که خوردن بر اساس میل و هوس در هر برنامه غذایی سالمی وجود دارد. اما ممکن است غذاهایی که در 20٪ دیگرِ رژیم شما قرار می‌گیرند، به لحاظ ارزش غذایی چندان مغذی نباشند. اما خوردن یک بشقاب پنیر با دخترها دقیقا همان چیزی است که شب‌های جمعه به آن نیاز دارید.
چطور آن را امتحان کنید؟
برای 80٪ اصلی، از غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات، آجیل، لبنیات، گوشت بدون چربی و ماهی استفاده کنید. در 20٪ دیگر نیز از هر غذایی که دلتان می‌خواهد، استفاده کنید. خوردن غذاهای مورد علاقه به شما احساس رضایت خواهد داد.
نحوه انتخاب مواد غذایی در این رژیم به اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید یک ساختار مشخص داشته باشید، 4 بار در هفته در غذای بیرون بخورید. همچنین می‌توانید در کل هفته غذای سالم بخورید و یکی دو بار در هفته از غذاهای متفرقه استفاده کنید.
به علاوه می‌توانید کمی منعطف‌تر باشید و به جای اینکه رژیم 80/20 را یک قانون کلی در نظر بگیرید، به آن به چشم یک راهنمای کلی بنگرید. طرفدار سرسخت غذا خوردن بصری باشید و بیشتر به حرف دل‌تان گوش دهید. در وعده‌های اصلی به ارزش غذایی توجه کنید و در باقی موارد، چیزی بخورید که دل‌تان می‌خواهد. به این ترتیب، می‌توانید یک رژیم 80/20 داشته باشید، بدون اینکه واقعا به آن فکر کرده باشید.
اگر رژیم غذایی 80/20 را امتحان کرده و در روزهای آزاد این برنامه زیاده‌روی کرده‌اید، احتمالا به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اید. بنابراین بهتر است از رژیم 90/10 استفاده کنید. رژیم غذایی 80/20 بیش از حد به فرد آزادی می‌دهد. این در حالی است که رژیم غذایی 90/10 سخت‌گیرانه‌تر است، اما اجازه می‌دهد که کمی آزادی عمل را هم تجربه کنید. شما می‌توانید در این رژیم چند روز در هفته غذای بیرون بخورید، بدون آنکه نگران پرخوری باشید. شما می‌توانید به راحتی و در عرض چند دقیقه صدها کالری مصرف کنید و از فکر کارهای سختی که در پیش دارید، بیرون بیایید.
صرف‌نظر از اینکه با چه رویکردی به این رژیم غذایی می‌نگرید، باید توجه داشته باشید که می‌توانید با رعایت اعتدال هر چیزی بخورید.
منبع: health 

با رژیم لاغری هفت خورش، معجزه را به چشم‌تان ببینید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ