بیماری رایج و عذاب آور بی اختیاری ادراری چیست؟! +روش درمان

jalalvand
شاید پیش آمده باشد با یک سرفه ، عطسه و خنده دچار ادرار شوید ، چنانچه بی اختیاری ادراری، فعالیت های روزانه ی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بدون تردید و تامل دچار مشکل خاصی از ناحیه لگن هستید و سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای اغلب افراد، تغییرات ساده در شیوه زندگی یا درمان های پزشکی، می تواند این مشکل را بر طرف کند.

دکتر مینو آیرملو، جراح ومتخصص زنان، زایمان و نازایی گفت:کف لگن از لیگامانها و لایه های عضلانی زیادی تشکیل شده است، داخل لگن ارگان هایی از جمله مثانه ، رحم ، تخمدان ها و واژن وجود دارد.

لگن کار محافظت از ارگان هایی که داخلش هستند را بر عهده دارد به تخلیه صحیح ادرار، مدفوع و کمک به عملکرد جنسی درمردان و زنان کمک می کند .به هر دلیلی که بافت همبندی و یا ساختمان عضلات کف لگن یا استخوان ها آسیب ببینند این اختلالات کف لگن بروز می کند .

وی در خصوص عوامل ایجاد این اختلال بیان کرد: سن، یکی از عوامل مهم در بروز این اختلال است . افزایش سن و بی تحرکی تغییری کلی در افت همبندی بدن بوجود می آورد و باعث شل شدن لیگامان ها و عضلات می شود.

فشارآوردن های مداوم حین دفع ادرار و مدفوع عامل مهم دیگر است .سرفه های مکرر ، کار سنگین و چمباتمه زدن باعث فشار بیش از حد به لگن و لیگامان می شود. فرآیند زایمان بخصوص زایمان طبیعی باعث از بین رفتن ،پاره شدن و در رفتن لیگامان ها می شود .

وی در ادامه بیان کرد: ضعیف شدن عضلات کف لگن باعث شل شدن واژن ،تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار می شود . این نوع بی اختیاری ناشی از بروز اختلال در سیستم انقباض عضلات غالبا به دلیل کشیدگی بیش از حد عضلات کف لگن حین زایمان می باشد.

در این نوع بی اختیاری خروج غیرارادی ادرار به دنبال فعالیت های فیزیکی مثل عطسه کردن وخندیدن و بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می افتد.

بی اختیاری مدفوع مشکل جدی این بیماران است به دلایلی نظیر بروز اختلال در سیستم انقباض عضلات کف لگن پس از زایمان از بین رفتن ،در رفتگی عضلات و همچنین اعمال جراحی عضلات انقباضی کف لگن و افزایش سن ایجاد می شود. دلایلی همچون اعمال جراحی هموروئید و یا صدمات وارده به سیستم عصبی در این امر دخیل هستند.

علت ایجاد این بیماری می‌تواند سبک زندگی امروزه و تغذیه نادرست باشد و همچنین سیکل نادرست دستشویی رفتن باعث ایجاد اختلالات کف لگنی خواهد شد.

مشکل جدی که این بیماری به فرد مبتلا وارد میکند درد در طی و یا بعد از تماس جنسی است که این امر زندگی زناشویی بیمار را تحت شعاع قرار میدهد.

این متخصص زنان درباره درمان این عارضه بیان کرد: ورزش های ساده ، تزریق فیلر و ابزار های کمکی مثل نخ تاثیر بسزایی در درمان این بیماری دارد اینگونه نیست که فقط راه درمان جراحی باشد .

این مسئله به خاطر اینکه روی کیفیت زندگی افراد تاثیر زیادی دارد در تمام دنیا به سرعت روی درمان های مختلف این بیماری کار می شود .

وی در خصوص پیشگیری از این مسئله توضیح داد : زنان برای پیشگیری از این اختلال می توانند با ورزش دادن واژن با استفاده از وزنه های واژینال عضلات این ناحیه را تقویت کنند استفاده از توالت های فرنگی تاثیر مفیدی دارد ، استفاده از دستگاه های الکتروفیزیولوژیک کمک شایانی می کند و اکیدا از چمباتمه زدن بپرهیزند .

منبع: جام جم آنلاین

لینک مرتبط: ۱۸ دلیل بی‌اختیاری ادرار

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ