اشتباهات شایعی که تمام خانم‌های باردار مرتکب می‌شوند-قسمت اول

مهرناز زاوه
حتی اگر همه‌چیز را درباره عادت‌های درست غذا خوردن، ورزش کردن و سایر ریزه‌کاری‌های بارداری بدانید، با این حال این احتمال وجود دارد که اسیر برخی از شایع‌ترین اشتباهاتی شوید که هر مادر پا به ماهی دچار آن می‌شود.

حتی اگر همه‌چیز را درباره عادت‌های درست غذا خوردن، ورزش کردن و سایر ریزه‌کاری‌های بارداری بدانید، با این حال این احتمال وجود دارد که اسیر برخی از شایع‌ترین اشتباهاتی شوید که هر مادر پا به ماهی (خصوصا مادرانی که برای اولین بار است بارداری و زایمان را تجربه می‌کنند) دچار آن می‌شود، هرچند به شکلی کاملا ناشناخته. با این حال، بهتر است فعلا خودتان را نگران چیزهای خاصی نکنید، چرا که هم‌چنان وقت دارید اشتباهات را جبران کنید و دوباره به روال عادی بازگردید. در اینجا به برخی از شایع‌ترین اشتباهاتی که خانم‌ها در دوران بارداری انجام می‌دهند می‌پردازیم.
۱.خوردن به‌جای دو نفر
مصرف کالری روزانه شما تقریبا چیزی حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری است. آیا واقعا فکر می‌کنید که جنین کوچک داخل شکم‌تان که در حال رشد است به این میزان کالری برای رشد و تکامل نیاز دارد؟ پاسخ منفی است. چیزی که نوزاد شما نیاز دارد تغذیه مناسب است. در واقع نکته اصلی این است که شما تنها به ۳۰۰ کالری بیشتر از میزان مصرف روزانه‌تان نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که اضافه شدن وزن در دوران بارداری می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی مانند پری‌اکلامپسیا و دیابت بارداری را افزایش دهد و ممکن است مجبور شوید برای زایمان، عمل سزارین انجام دهید. از طرفی این وضعیت می‌تواند به سایر بیماری‌های پسازایمانی هم منتهی شود.
چه باید کرد: در وهله اول بهتر است بلافاصله وضعیت غذایی خود را چک کرده و اصلاح کنید. سه وعده میوه را فراموش نکنید؛ سبزیجات خام و مواد گیاهی بخورید و برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن، خوردن آجیل و تخم‌مرغ را فراموش نکنید. ایده اصلی این است که در طول روز، شش وعده متعادل و مختصر غذایی داشته و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. با خوردن غذای درست و گرسنه نماندن، می‌توانید رژیم غذایی‌تان را منحصر به چیزهایی کنید که واقعا نیاز دارید و میزان ویار و هوس خوردن چیزهای مختلف را هم با این کار کنترل خواهید کرد.
۲.خوددرمانی
آیا می‌دانستید زمانی که باردار هستید باید از مصرف داروهای ضد اسید معده، پاراستامول و حتی کرم‌های آکنه پرهیز کنید؟ مصرف سرخودِ دارو می‌تواند اثرات مضری بر بارداری شما داشته باشد. استفاده از داروهای بدون نسخه، خوددرمانی و یا استفاده از محصولاتی که اثرات شدیدی به همراه دارند می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در کودک شود.
چه باید کرد: به خاطر داشته باشید که نباید به هر بها و هزینه‌ای به شکل خودسرانه دارو مصرف کنید. بهتر است تنها قرص‌هایی بخورید که پزشک‌ برایتان تجویز می‌کند. اگر متوجه شدید که ویتامین‌های پیشازایمانی شما و آهن مورد نیاز بدن باعث می‌شود حالت تهوع داشته باشید، برای تغییر دارو حتما به پزشک مراجعه کنید. این ویتامین‌ها و مکمل‌های آهن برای برطرف کردن نیازهای شما تجویز شده و حتما باید آنها را مصرف کنید. اگر اسیدی شدن معده، سردرد و آکنه اذیت‌تان می‌کند باید به متخصص یا دکتر ماما مراجعه کنید.
۳.کمبود خواب
اگر فکر می‌کردید که گذشتن از خیر خوابیدن باعث می‌شود تا تعادلی بین کار و زندگی‌تان ایجاد شود، بهتر است بدانید که بارداری اصلا جای این‌جور مانورها نیست. تغییرات هورمونی و فیزیکی که در در دوران بارداری داخل بدن‌تان رخ می‌دهد باعث می‌شود به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید. در واقع کمبود خواب به خستگی دوران بارداری شما می‌افزاید. هم‌چنین سعی کنید به هر طریقی که شده کمبود خواب خود را جبران کنید، چرا که بدن‌تان باید به لحاظ فیزیکی آمادگی کامل داشته باشد تا بتواند فشارهای بارداری و زایمان را به خوبی تحمل کند. در حالی‌که استراحت و خوابیدن کافی جزو کارهای ضروری در دوران بارداری محسوب می‌شود، ورزش هم در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که بدن‌تان را برای سفر دشوار بارداری آماده می‌کند.
چه باید کرد: اگر کمتر از پنج یا شش ساعت در روز می‌خوابید، دیگر وقت آن است که تغییری در اوضاع ایجاد کنید. سعی کنید زودتر به رخت‌خواب بروید و یک ساعت دیرتر بیدار شوید. برای انجام کارهای خانه، بهتر است یک پیشخدمت استخدام کنید و یا از یکی از اعضای خانواده خود بخواهید کمک‌حالتان باشد. ببینید آیا رئیس‌تان می‌گذارد در زمان‌های استراحت، ‌چرت عمیقی داشته باشید. اگر نشد، سعی کنید در طول هفته حتما زمان‌هایی را به چرت زدن اختصاص دهید. نکته مهم قضیه این است که بتوانید بین زمان استراحت و خوابیدن بیش از حد، تعادلی ایجاد کنید. خوابیدن بیش از حد باعث می‌شود تا بدن‌تان به خواب بیشتری نیاز پیدا کند. این مسئله می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی خصوصا بعد از زایمان شود از جمله زمانی که بچه بدخواب شده و بدن شما به خواب بیشتری نیاز دارد. 
منبع: thehealthsite 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

سؤالات شایع بارداری که خجالت می‌کشید از متخصص زنان بپرسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ