آیا خواب نیمروزی طولانی ممکن است منجر به بروز دیابت شود؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد چرت طولانی می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی و دیابت ‌شود.

سرتان را از زیر پتو بیاورید بیرون: تحقیقات نشان می‌دهد چرت طولانی می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی و دیابت ‌شود. محققان بعد از تحلیل داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ۲۱ نمونه تحقیقاتی مختلف به این نتیجه رسیدند افرادی که بیش از ۶۰ دقیقه در روز چرت می‌زنند – و از طرفی در طول روز دچار خستگی زیادی می‌شوند –نسبت به افرادی که کمتر از یک ساعت در روز چرت می‌زنند، خطر دیابت در آنها ۵۰ درصد بیشتر است. هم‌چنین تلفیق چند ساعت چرت و خستگی روز می‌تواند خطر سندروم متابولیک – مجموعه عواملی که با بروز بیماری قلبی مانند افزایش حجم دور کمر، افزایش فشار خون و میزان بالای تری‌گلیسیرید مرتبط است– را هم تا ۵۰ درصد بالا می‌برد.
اما در این تحقیق علت و معلول این مسئله مشخص نشد، بنابراین محققان نمی‌توانند به ضرس قاطع بگویند که آیا چرت‌های طولانی می‌تواند منجر به افزایش خطر این بیماری‌ها شود یا نه. در حقیقت، تحقیقات این‌طور نشان می‌دهد که نیاز شما برای چرت زدن بیشتر این سیگنال را به مغز می‌فرستد که یک جای کار در بدن می‌لنگد.
یکی از دلایل احتمالی این مسئله، احساس خستگی مفرط طی روز بوده که به معنای آن است که دچار وقفه تنفسی انسدادی هستید که هنوز تشخیص داده نشده است؛ نوعی بیماری که در آن تنفس شما حین خواب در فواصل کوتاه قطع می‌شود. به موجب کمبود خواب و یا خواب تکه‌تکه، مرکز خواب در مغز هورمون استرس بیشتر یعنی کورتیزول منتشر می‌کند. کورتیزول زیاد باعث افزایش فشار خون شما شده و در نتیجه احتمال پیشرفت سندروم متابولیک بالا می‌رود. 
کاری که می‌توانید بکنید این است که حداقل ۷ ساعت در طی شب بخوابید. اگر بعد از این مدت خوابیدن باز احساس خستگی داشتید، ‌حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌هایی برای سنجش اختلالات تنفسی و یا آزمایش خون برایتان تجویز می‌کند تا بتواند بیماری‌هایی مانند کم‌خونی را که به خاطر خستگی رخ می‌دهد شناسایی کند. 
منبع: prevention

تاثیرات خواب منقطع و خواب نیم‌روزی بر کیفیت خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ