توصیه‌های غذایی برای کاهش خطر بروز سرطان

مهرناز زاوه
با اینکه در برخی تحقیقات صراحتا به این مسئله اشاره شده که مصرف گوشت قرمز باعث افزایش خطر بروز انواع سرطان روده و پروستات می‌شود، اما شواهد در این زمینه هنوز واضح نیست.

کلمه «سرطان» به نوعی حس ترس و وحشت و آسیب‌پذیری در فرد ایجاد می‌کند. اگرچه بیماری قلبی هم‌چنان عامل شماره یک مرگ و میر در ۲۲ ایالت آمریکا محسوب می‌شود اما آمار سال گذشته نشان داد که تنها ۱.۶ میلیون مورد جدید سرطان گزارش شده و ۵۰۰ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر آن از دست دادند. سال گذشته دکتر دیوید خیاط، کتابی در همین رابطه به نام «رژیم غذایی ضدسرطان» منتشر شد که حاوی توضیحات مفصلی درباره غذاهای ضدسرطان بود. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
۱.همه ماهی‌ها با هم یکی نیستند
غذای دریای یکی از سالم‌ترین غذاهاست که باید به طور مرتب بخورید. این نوع غذاها سرشار از چربی‌های سالم و مفید مانند امگا۳ و پروتئین و امگا۶ بوده و میزان کالری آن کمتر از گوشت است. دکتر خیاط در کتابش اشاره کرده که بیشتر ماهی‌هایی که می‌خوریم حاوی جیوه، سرب و سایر مواد آلاینده سرطان‌زا است. برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند تا حد امکان جیوه مصرف نکنند، او توصیه می‌کند که از خوردن شمشیرماهی، ماهی سالمون و ماهی تن اجتناب کرده و به‌جای آن ماهی ساردین و میگو بخورند.
۲.گوشت گاو دشمن شما نیست
با اینکه در برخی تحقیقات صراحتا به این مسئله اشاره شده که مصرف گوشت قرمز باعث افزایش خطر بروز انواع سرطان روده و پروستات می‌شود، اما شواهد در این زمینه هنوز واضح نیست. دکتر خیاط می‌گوید بسیاری از این باورها به این مسئله برمی‌گردد که مردم در نقاط مختلف جهان چگونه گوشت می‌خورند. از طرفی روش پختن گوشت قرمز هم باعث تغییر خطر سرطان می‌شود. اما این گوشت برای سلامت ما خطرناک نیست. او می‌گوید تا زمانی که گوشت کم‌چرب مصرف کرده، آن را آماده و با چیزهای مختلف بپزیم و در حد متعادل بخوریم، می‌تواند بخشی از رژیم غذایی متعادل ما باشد.
۳.روغن ها را نادیده نگیرید
هیچ نوع شواهد دقیق و مشخصی وجود ندارد که نشان دهد انواع روغن –از روغن ماهی گرفته تا روغن سزیجات– می‌تواند به طور چشمگیری خطر سرطان را کاهش دهد. مثلا در برخی موارد، خانواده امگای روغن‌ها که از ماهی به دست می‌آید به ترکیبات مضری تجزیه می‌شود پیش از آنکه بتواند هیج اثر مثبتی بر بدن داشته باشد و همین مسئله می‌تواند افزایش خطر چربی‌های امگا۳ و ابتلا به سرطان پروستات را پوشش دهد.
فراموش نکنید که چربی‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما بوده و نباید آنها را نادیده گرفت. و هنوز اثرات مثبت و مفید متنوعی در مصرف چربی‌های چند‌گانه اشباع‌نشده وجود دارد؛ ‌از متعادل شدن میزان کلسترول در بدن گرفته تا تأمین مواد مغذی بدن مانند ویتامین E.
منبع: medicaldaily 

آیا خیار شور سرطان زاست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ