اگر روش پخت غذا را تغییر ندهید؛ دیابت نوع دو می گیرید!

jalalvand
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تغییر نحوه پخت غذا می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

محققان مدرسه پزشکی ماونت ساینای در نیویورک سیتی جوشاندن، بخار پز کردن و آب پز کردن را بی خطر ترین روش های پخت غذا اعلام کردند و افزودند که سرخ کردن، گریل کردن و یا پختن غذا در فر باعث تولید موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) می شود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، سطوح بالای AGEs با مقاومت بدن در برابر انسولین، فشار به سلول های بدن و التهاب ارتباط دارد که تمامی اینها از عوامل خطرزای ابتلا به دیابت هستند.

انسولین هورمونی است که کمک می کند قند خون حاصل از غذا برای تولید انرژی وارد سلول ها شود.

بدون انسولین و یا در صورت مقاومت بدن در برابر انسولین، مقدار زیادی قند در خون باقی می ماند که مشکلات جدی برای قلب، چشم ها، کلیه ها و سایر ارگان های بدن ایجاد می کند.

محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رژیم غذایی دارای مواد AGE اندک می تواند از افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند ، محافظت کند یا خیر.

محققان معتقدند که رژیم غذایی غربی که معمولا مملو از AGEs هستند، می تواند در زمینه خطر ابتلا به دیابت نوع دو دخیل باشد.

محققان در این بررسی، افراد مورد مطالعه را به طور تصادفی در دو گروه قرار دادند، 49 نفر در گروهی قرار گرفتند که در رژیم غذایی آنها همواره AGE وجود داشت و 51 نفر در گروه رژیم غذایی با AGE اندک قرار گرفتند.

تمامی افراد شرکت کننده دستکم 50 سال سن داشتند و همه آنها دستکم دو مشکل از پنج نگرانی سلامتی را شامل بزرگ بودن محیط دور کمر، پرفشاری خون، کم بودن چربی خوب، بالا بودن تری گلسیرید و یا بالا بودن قند خون ناشتا را داشتند.

به افراد گروهی که رژیم غذایی دارای AGE اندک داشتند، دستورالعمل هایی در زمینه پایین آوردن میزان AGE در غذاهای آنها داده شد و از آنها خواستند که از سرخ کردن، در فر پختن و یا گریل کردن خوراکی ها خودداری و در عوض به آب پز کردن، بخار پز کردن مبادرت کنند.

محققان از داوطلبان درخواست کردند که نوع خوراکی های مصرفی خود را تغییر ندهند و تنها نحوه تهیه آنها را تغییر دهند.

محققان در ، تمامی پارامترها در تنش و التهاب را برای تایید آزمایش کردند.

محققان متوجه شدند که گروه رژیم دارای AGE اندک، مقاومت بدن افراد به انسولین کاهش یافت، افراد در این گروه وزن کم کردند و هیچ عارضه جانبی نیز مشاهده نشد.

با این همه و گرچه یافته های این تحقیق به اندازه زیادی یک ارتباط علت و معلولی را نشان می دهد اما لازم است که این نتایج در یک مطالعه بزرگتر و در پایگاه ها، افراد و زیستگاه های مختلف تایید شود.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که تغییر روش های پخت برای مهار خطر ابتلا به دیابت کافی نیست، زیرا به رغم تاثیر روش پخت غذا در افزایش مواد AGEs، اما بسیاری از خوراکی ها خود سرشار از AGEs هستند که بر این اساس، لازم است علاوه بر تمرکز روی نحوه پخت صحیح مواد غذایی، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، نوع خوراکی های مصرفی خود را نیز تغییر دهیم.

به گفته این کارشناسان، سبزیجات و خوراکی های گیاهی از جمله خوراکی هایی هستند که AGEs چندانی ندارند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه Diabetologia منتشر شد.

منبع: ایرنا

لینک مرتبط: آیا پختن و پپیچیدن غذا در فویل آلومنیومی کار درستی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ