حقایقی که هر زنی باید درباره اجابت مزاج بداند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر متوجه شده‌اید که تخلیه مدفوع‌تان زمان زیادی می‌برد، علتش می‌تواند آن باشد که درست نمی‌نشینید.

در ادامه‌ی قسمت اول به نکاتی که چند متخصص بیماری‌های روده و معده به آن اشاره داشته‌اند می‌پردازیم.
۵.عادت ماهانه و دفعات بیشتر مدفوع کردن با هم در ارتباط مستقیم‌اند
این مسئله را هم به لیست چیزهای ناعادلانه یا ناروا بیافزایید: قاعدگی شما همواره با درد‌های شکمی، تورم شکم و دفعات بیشتر رفتن به دستشویی همراه است. متخصصان می‌گویند این مسئله به هورمون‌های شما ارتباط پیدا می‌کند. بسیاری از زنان می‌گویند که در دوران قاعدگی، مدفوع‌شان شل‌تر می‌شود. آنها بر این باورند که علتش این است که هورمونی که طی چرخه قاعدگی شما منتشر شده و پروستاگلاندین نام دارد، رحم شما را تحریک می‌کند تا منقبض شود و گاهی اوقات هم می‌تواند به روده شما وارد شده و آن را هم منقبض کند. همانطور که می‌دانید انقباض روده به معنای حرکت بیشتر روده است.
۶.تکنیک و مهارت شما، ‌اهمیت فراوان دارد
اگر متوجه شده‌اید که تخلیه مدفوع‌تان زمان زیادی می‌برد، علتش می‌تواند آن باشد که درست نمی‌نشینید. محققان به تازگی این مسئله را ثابت کرده‌‌اند که مناسب‌ترین و مؤثرترین وضعیت برای مدفوع کردن این نیست که با زاویه ۹۰ درجه روی توالت بنشینید، بلکه بیشتر باید سعی کنید زاویه ۴۵ درجه داشته باشید انگار که می‌خواهید روی زمین حالت چمباتمه بزنید یا سرپا بنشینید. ریشه این حالت به زمان نیاکان ما بازمی‌گردد، ‌زمانی که مستراحی در آن زمان وجود نداشته و هر کسی مجبور بود برای تخلیه، سرپا بنشیند. سرپا نشستن باعث تغییر وضعیت راست‌روده شما شده بنابراین در زاویه‌ای قرار می‌گیرد که باعث می‌شود مدفوع شما با کمترین فشاری خارج شود. متأسفانه این حالت را نمی‌توان روی توالت‌های فرنگی پیاده کرد.
۷.یبوست در سفر کاملا طبیعی است
همراه خانواده به مسافرت رفته‌اید و دارید از روزهای آرام‌تان در ساحل دریا و زیر نور خورشید و روی شن‌زار لذت می‌برید، اما تنها یک مشکل وجود دارد – چند روز است که مدفوع نکرده‌اید. طی یک تحقیق مشخص شد که ۴۰ درصد از افراد هنگام سفر دچار یبوست می‌شوند، هرچند متخصصان بر این باورند که واقعا نمی‌توان تعداد واقعی آن را تخمین زد.
بنابراین سؤالی که پیش می‌آید این است که مشکل از کجاست؟ تنها چند ساعت نشستن در هواپیما کافی‌ست تا روده‌تان را خشک کند. فشار اتمسفر داخل هواپیما با فشار بیرون کاملا تفاوت دارد، بنابراین این فشار می‌تواند به آرامی آب بدن‌ و روده‌تان را جذب کرده و کم کند. کم‌آبی بدن زمانی بدتر می‌شود که بیشتر زمان خود را در ساحل سپری کرده و فراموش کنید که به روال همیشگی، آب بنوشید. ضمنا باید گفت که احتمالا در سفر میزان زیادی غذا می‌خورید (احتمالا غذاهای سرخ‌شده و چرب) که در حالت طبیعی نمی‌خورید. از طرفی رفتن به دستشویی در یک مکان ناآشنا و غریبه – آن هم در یک زمان نامناسب –می‌تواند مزید بر علت باشد و یبوست را تشدید کند.
۸.از تمام زمانی که دارید استفاده کنید
آیا زمانی که در دستشویی هستید کل یک روزنامه را می‌خوانید یا مثلا مراحل مختلف یک بازی داخل گوشی‌تان را تا آخر می‌روید؟ اگر همه این‌ها پنج دقیقه طول بکشد مشکلی ندارد، اما اگر ۲۰ دقیقه هم طول کشید، باز هم مشکلی نخواهد بود. در اکثر مواقع اصلا نیازی نیست که به این مدت زمان بیاندیشید. روده خودش می‌داند که چه زمانی خالی شود. 
متخصصان می‌گویند که اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید که برای تخلیه مدفوع فشار زیادی به خود بیاورید – مثلا استفاده از ترفندی خاص از طریق نشستن به شکلی خاص و یا حتی وارد کردن انگشت در مقعد برای کمک به دفع – لازم است که حتما به متخصص مراجعه کنید. برخی از افرادی که مشکلات زیادی در این زمینه دارند دچار ناهنجاری‌های ساختاری در بدن هستند که می‌تواند در راست‌روده اختلال ایجاد کند.
منبع: healthywomen 

رنگ ادرار چه چیزهایی در مورد سلامتی‌تان می‌گوید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ