در تابستان سرما خورده‌اید؟ شاید باید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید

مهرناز زاوه
آیا فکر می‌کنید که کارکرد سیستم ایمنی‌تان مسئله‌ای ژنتیکی است؟ البته تا حدودی چنین است. اما میزان استرس، خواب و رژیم غذایی هم نقشی مهم‌تر از آنچه فکر می‌کنید در کارکرد سیستم ایمنی شما ایفا می‌کنند.

آیا فکر می‌کنید که کارکرد سیستم ایمنی‌تان مسئله‌ای ژنتیکی است؟ البته تا حدودی چنین است. اما میزان استرس، خواب و رژیم غذایی هم نقشی مهم‌تر از آنچه فکر می‌کنید در کارکرد سیستم ایمنی شما ایفا می‌کنند. برای آنکه وضعیت سلامت ایمنی خود را در حد مطلوب حفظ کنید، این راه‌کارها را در ذهن داشته باشید.
ویتامین D
این ویتامین از طریق نور خورشید در پوست فعال شده و در کنار کلسیم باعث سلامت استخوان و پیشگیری از نرمی استخوان می‌شود. در حال حاضر اکثر دانشمندان و متخصصان حوزه سلامت می‌دانند که ویتامین D بر روی سیستم ایمنی ما تأثیر زیادی دارد. شما می‌توانید ویتامین D مورد نیاز خود را مستقیما از طریق نور خورشید به دست آورید. اما خوردن روغن ماهی، شیر غنی‌شده، غلات، تخم‌مرغ و ماهی هم می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند.
سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی
«روی» که در ماهی، ‌صدف خوراکی، غلات کامل، مخمر و لوبیا وجود دارد یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین مواد در بهبود کارکرد سیستم ایمنی است. اما باید سعی کنید که آن را به میزان متعادلی مصرف کنید. دُز پیشنهادی آن در روز برای خانم‌ها ۸ میلی‌گرم و برای آقایان ۱۱ میلی‌گرم است. بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های دیگر مانند انواع ویتامین B ،‌ سلنیوم، آهن و ویتامین C هم برای دستگاه ایمنی بسیار مفیدند.
سلامت روده‌
اگر متوجه شدید که بدن‌تان در زمان التهاب (مثلا وقتی دچار میگرن می‌شوید)، آلرژی‌های غذایی و یا حساسیت‌هایی در تأخیر جذب غذا روبرو شده و با آنها در کشمکش است، پس باید بدانید که سیستم ایمنی شما هم در وضعیت نامطلوبی قرا دارد. از آنجایی که میزان مقاومت سیستم ایمنی یک فرد تا حدی متکی به سلامت روده‌ه‌ای اوست،‌ بنابراین حفظ سلامت روده‌ها اهمیت فراوانی دارد. یکی از راه‌های حفظ سلامت روده‌ها، افزودن پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید) مانند ماست یا کفیر به رژیم غذایی است، اما سعی کنید حواستان باشد که مواد افزودنی و قند زیاد نداشته باشند.
منبع: msn

درمان سرماخوردگی فوری در یک روز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ