معروف‌ترین اشتباهات در دنیای پزشکی!

پانته آ توتونپیان
شاید برای‌تان عجیب باشد اگر بدانید که اشتباه‌های پزشکی و دارویی بعد از بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر در ایالات‌متحده یاد می‌شود

این نتیجه تحقیقاتی است که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر کرده است. عجیب‌تر اینجاست که این اتفاق خاص یکی، دو کشور نیست و اصلا به ماجرای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه هم ربطی ندارد. این موضوع اتفاقی است که بر‌اساس آمار سازمان‌های رسمی در 117‌کشور جهان کم و بیش اتفاق می‌افتد. ‌وقتی از قصور پزشکی صحبت می‌کنیم از اتفاقی حرف می‌زنیم که در یک مرکز درمانی و توسط کادر درمان مثل پزشک یا پرستار حین درمان و مراقبت از بیمار رخ می‌دهد. اتفاقی که متاسفانه به بیماری فرد، ابتلا به عارضه و حتی مرگ منتهی می‌شود. اما واقعیت این است که مثل این ماجرا به دیکته نانوشته می‌ماند که تا آن را ننویسید و به پایان نرسانید، اشتباه نگارشی در آن پیدا نمی‌کنید. اگرچه در اندک مواردی عدم تعهد یا سهل‌انگاری تعداد اندک‌شماری ممکن است خاطرمان را آزرده و غمگین کند اما نباید به خاطر بروز اشتباهاتی از این دست پیکان اشاره را به سوی جامعه پزشکی گرفت و سال‌ها خدمت و تلاش آنها برای درمان و بهبود بیماران را نادیده گرفت. این روزها بحث قصور پزشکی به خاطر پرونده درگذشت مرحوم عباس کیارستمی داغ داغ است، همین موضوع بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر اشتباهات پزشکان در سراسر جهان و ماجراهایی که پشت‌سر گذاشتند.      

«لزلی اش»، قربانی تزریق اشتباه داروی بی‌حسی
لزلی اش 56ساله، بازیگر معروف انگلیسی است که در سریال‌های «قلب کجاست؟» و «هالبی سیتی» بازی کرده است. لزلی را می‌توان یکی از قربانیان قصور پزشکی نام برد.به گزارش سایت mirror،  ‌او در آوریل سال2004 در‌حالی که 2تا از دنده‌های قفسه سینه‌اش به‌دلیل افتادن از روی تخت شکسته شده بود، به بیمارستان منتقل شد. پزشکان برای درمان او ‌تصمیم به بی‌حسی موضعی گرفتند.
 برای این کار از روش اپیدورال استفاده کردند. اپیدورال، شیوه‌ای از تزریق داروی بی‌حسی حین عمل جراحی است که در آن دارو به‌وسیله یک سوزن خمیده و توخالی به قسمتی از گودی کمر تزریق می‌شود. در این شیوه باید این سوزن از میان مهره‌ها بگذرد و به فضای اطراف نخاع وارد شود. یک لوله نازک قابل انعطاف از درون سوزن رد شده و سپس سوزن برداشته می‌شود. ‌
او به‌خاطر سهل‌انگاری پزشکان در تزریق داروی بی‌حسی‌ که منجر به عفونت در ناحیه تزریق شد‌ تا مدت‌ها نمی‌توانست سمت چپ بدنش را تکان دهد و به نوعی فلج شد و تا ماه‌ها قادر به راه رفتن نبود. پس از آن هم تا مدت‌ها با کمک عصا راه می‌رفت. لزلی که برای یک عمل ‌در ناحیه قفسه سینه به یک مرکز جراحی مراجعه کرده بود، به‌خاطر اشتباه در تزریق اپیدورال، پاهایش نیز برای مدتی از حرکت ایستاد. «لزلی اش» به خاطر این اشتباه بزرگ پزشکی توانست 5‌میلیون دلار غرامت دریافت کند.

 پایان کار قهرمان کشتی‌گیر جهان
«تری بوله آ» با نام مستعار هالک هوگان کشتی‌گیر59ساله و 201سانتی‌متری آمریکایی پس از 30سال فعالیت در این عرصه، 7سال پیش دچار درد شدید در ناحیه ستون فقرات خود شد که پس از مراجعه به یک موسسه درمان لیزری ستون فقرات به‌نام تمپا، مورد عمل ستون فقرات از طریق لیزر قرار گرفت. پزشکان معتقد بودند که این روش درمان، خیلی سریع‌تر و کم‌عارضه‌تر از عمل جراحی سنتی است.
ولی در عمل این‌گونه نشد. هوگان پس از چند هفته به‌دلیل تشدید درد در ناحیه کمر، مجبور به مراجعه به مرکز درمانی مذکور شد.
به گفته سایت بلومبرگ، وی پس از مراجعه مجدد به بیمارستان در ابتدا فکر می‌کرد که جزو آن دسته از بیمارانی است که عملش با شکست مواجه شده است، بنابراین به توصیه پزشکان آن مرکز مجددا مورد عمل قرار گرفت ولی این بار هم پس از گذشت 2 تا 3هفته از عمل، درد کمر سراغش آمد. بعد از آن، هوگان مورد عمل‌های متعدد و بلندمدتی قرار گرفت که گاه به 10ساعت هم کشیده شد. 
سرانجام پس از 6عمل جراحی طی 19ماه، وقتی تغییری در وضعیت جسمانی هوگان  حاصل نشد و منجر  به ازبین رفتن بخشی از استخوان کمر و افزایش بی‌ثباتی ستون فقرات شد،  او را مجبور به شکایت از مرکز درمانی تمپا کرد.
بررسی‌های پزشکی نشان می‌داد، درد شدید هالک به‌دلیل عوارض عمل نیست و وی بی‌دلیل مورد این عمل جراحی قرار گرفته است. 
این کشتی‌گیر به خبرنگار eonline  گفته بودکه این مرکز درمانی فقط به خاطر پول، او را وادار به یکسری جراحی‌های غیرضروری و بی‌اثر کرده و باعث ازدست دادن سلامتی و هزینه هنگفت برایش شده است.
هوگان معتقد است که این طول درمان باعث از دست دادن 50میلیون دلار از درآمدش شده است! درآمدی که قرار بود از مسابقه با دیگر قهرمان کشتی کج دنیا یعنی جان سینا، عاید او شود.

غریزه کایلی آن مینوگ، ناجی او شد 

کایلی آن مینوگ، یک خواننده پاپ، ترانه‌سرا و هنرمند 48ساله استرالیایی است که در سال2005، دچار سرطان سینه شد. به گزارش تلگراف، چکاپ اولیه او توسط پزشک متخصص خبر از سلامت کامل وی می‌داد، اما غریزه درونی او حس دیگری داشت، بنابراین پس از چند هفته مجددا به دکتر دیگری مراجعه کرد و آنجا بود که متوجه وجود یک توده سرطانی در سینه خود شد. خودش معتقد است که اعتماد به غریزه درونی‌اش باعث تشخیص زودهنگام سرطان شد و اگر قرار بود به تشخیص اولین دکترش اعتماد کند، شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.  او که مدت‌ها از این بیماری رنج می‌برد، پس از جراحی و شیمی‌درمانی، سلامت خود را بازیافت. او بیماری و دوره شیمی‌درمانی خود را به «تجربه یک بمب هسته‌ای» توصیف کرد. کایلی این خبر را اولین‌بار در آمریکا و در برنامه تلویزیونی
 Ellen DeGeneres  عنوان کرد و تمام  زنان را تشویق کرد که به غریزه خود اعتماد کنند و چنانچه هرگونه شکی برای‌شان به وجود آمد از مراجعه مجدد به دکتر امتناع نکنند.
  شناسایی سرطان مینوگ و بستری و مداوا شدن او، موجب پوشش عظیم و کوتاه‌مدت رسانه‌ای خصوصا در استرالیا شد تا جایی که جان هاوارد، نخست‌وزیر استرالیا، بیانیه‌ای را در حمایت از او صادر کرد.  

جان ریتر؛ قربانی تشخیص اشتباه

جاناتان ریتر کمدین آمریکایی در‌حالی که 5‌روز به سالروز تولد 55‌سالگی‌اش مانده بود  در سپتامبر‌2003 به‌علت پارگی دیواره آئورت که در اصطلاح پزشکی «دیسکسیون آئورت» گفته می‌شود در یک مرکز پزشکی در کالیفرنیا  درگذشت. به گفته visual  این بازیگر در زمان تمرین سر صحنه فیلم «مردانگی» احساس ناراحتی در قفسه سینه خود می‌کند که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل می شود.  پزشکان به اشتباه درد او را ناشی از حمله قلبی دانستند و درمان او را بر مبنای همین تشخیص اشتباه انجام دادند در‌حالی که خونریزی در ناحیه دیواره آئورت علت اصلی مراجعه او به مرکز درمانی بود. این تشخیص اشتباه مرگ این کمدین آمریکایی را در پی داشت. این بازیگر به انتخاب مردم به خاطر ایفای نقش در برنامه تلویزیونی «8 قانون ساده…» به‌عنوان بهترین بازیگر کمدی معرفی شده بود.      

دوز بالای «هپارین» عامل به خطر افتادن جان دوقلوهای «ویلیام کواید»

«دنیس ویلیام کواید» بازیگر فیلم‌های «بازی با قلب»، «هر یکشنبه کذایی» و «پاندروم»، صاحب فرزندان دوقلویی است که پزشکان از ابتدا تشخیص به بستری آنها در بیمارستان را دادند و از 10روزگی داروی «هپارین» به آنها تزریق می‌شد. به گزارش visual ، دوز دارویی هپارین در بزرگسالان و نوزادان یکسان نیست و در یک مورد تزریق، به علت عدم توجه تکنیسین داروخانه به جای دوز داروی مناسب نوزادان، دوز مناسب بزرگسالان به آنها داده شد. هپارین دارویی است که می‌تواند خون را رقیق کند و استفاده بیش از حد آن باعث خونریزی در نقاط مختلف بدن می‌شود و در بعضی مواقع می‌تواند مرگ شخص را رقم بزند.
وقتی این اشتباه رخ داد دوقلوهای دنیس 11روز در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگه داشته شدند و با مرگ دست و پنجه نرم کردند تا اینکه توانستند دوباره سلامت کامل خود را به دست آورند. این امر باعث شد دنیس کواید از شرکت سازنده این دارو شکایت کند. علت شکایت دنیس، تشابه زیاد ظاهر این دارو برای نوزادان و بزرگسالان بود که گاهی این تشابه باعث می‌شد به اشتباه دوز بالاتر این دارو برای کودکان استفاده شود. بعد از این حادثه، بیمارستان ازسوی دایره بهداشت عمومی کالیفرنیا به جریمه محکوم شد و بابت این خسارت، 750هزار دلار به دنیس و همسرش پرداخت کرد.   

مرگ مادر «کاینیه وست»؛ عامل تصویب یک قانون جدید 

دوندا وست، مادر «کاینیه وست» است.  دوندا وست در 10نوامبر در 58سالگی در بیمارستان Centinela درگذشت. به گفته سایت visual دوندا ابتدا برای جراحی زیبایی به یکی از جراحان معروف پلاستیک، بورلی هیلز مراجعه کرد ولی جراح از عمل زیبایی دوندا وست سر باز زد و علت اصلی را نارسایی قلبی شدید او عنوان کرد. این پزشک دوندا وست را به یک متخصص بیماری‌های داخلی معرفی کرد تا به‌خاطر بیماری قلبی تحت درمان قرار گیرد ولی دوندا از مراجعه به متخصص اجتناب کرد و خود را به دست جراح پلاستیک دیگر به‌نام دکتر «جن آدامز» سپرد. این جراح که در همان زمان در پزشکی قانونی پرونده‌ای در دست بررسی و رسیدگی داشت، عمل جراحی را پذیرفت؛ عملی که به مرگ دوندا منجر شد. این عمل باعث شد تا دومین پرونده نیز علیه او شکل گیرد! ‌پزشکی قانونی در بیانیه‌ای اعلام کرد که علت اصلی مرگ را نمی‌توان به‌طور قطعی گفت ولی نشانه‌های متعدد نشان می‌دهد این عمل جراحی نقش عمده‌ای در مرگ دوندا داشته است. 
خانواده وست تصمیم به شکایت از جراح گرفتند. بعد از شکایت خانواده وست، پزشکی قانونی علت مرگ را گرفتگی عروق قلبی در کنار جراحی لیپوساکشن و عمل سینه عنوان کرد. بعد از مرگ مادر کاینی وست فرماندار وقت کالیفرنیا –آرنولد شوارتزنگر– قانون جدیدی را امضا کرد به‌نام قانون «دوندا وست» که افراد قبل از انجام عمل جراحی پلاستیک، باید مدارکی داشته باشند که بتواند اثبات کند که دچار هیچ‌گونه عارضه‌ای نیستند.

اشتباه فاحش در جراحی «دانا کاروی»

«دانا کاروی»، کمدین و نویسنده معروف آمریکایی که توانسته بود بارها لبخند را بر چهره مردم بنشاند، یکی دیگر از قربانیان اشتباهات پزشکی است. یکی از معروف‌ترین آثار او «به دام افتاده در بهشت» است. وی در‌حالی که 42‌سال بیشتر نداشت در سال1997 دچار حمله قلبی شد و‌ به‌خاطر گرفتگی یکی از رگ‌های اصلی قلب مورد جراحی «بای‌پس» قرار گرفت. به گفته
 سایت visual ،بعد از گذشت 2‌ماه از   جراحی حال کاروی نه تنها بهتر نشد بلکه رو به وخامت گذاشت. در این هنگام پزشکان متوجه شدند در عملی که روی او انجام شده بود، به اشتباه رگ دیگری به جای رگ دچار گرفتگی عمل شده است. این اشتباه پزشکی باعث شد او دوباره مورد عمل جراحی قرار بگیرد و برای دومین مرتبه جراحی قلب باز روی او انجام گرفت. کمدین آمریکایی شکایتی از پزشک خود تهیه کرد که نتیجه آن، دریافت 7/5میلیون دلار غرامت بود. البته کاروی این مبلغ را به بنیادهای خیریه اهدا کرد.

منبع : مجله ی سیب سبز

12پرونده جنجالی اشتباهات پزشکی که در حاشیه نیستند!

عجیب ترین اشتباهات پزشکی در جهان +عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ