۶ خطر بزرگ جراحی پروتز سینه-قسمت اول

مهرناز زاوه
میلیون‌ها خانم در سراسر جهان از جراحی پروتز سینه برای بهبود فرم بدن و یا جایگزین نمودن بافت سینه پس از عمل جراحی استفاده می‌کنند. در اغلب موارد، نتیج عمل خوب است. اما برخی بیماران با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

میلیون‌ها خانم در سراسر جهان از جراحی پروتز سینه برای بهبود فرم بدن و یا جایگزین نمودن بافت سینه پس از عمل جراحی استفاده می‌کنند. در اغلب موارد، نتیج عمل خوب است. اما برخی بیماران با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.
بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند که پروتز سینه زندگی‌شان را تغییر خواهد داد و اغلب نیز این تغییر غیرمنتظره است. زخم، نشتی، عفونت، نقص زیبایی، بی‌حس شدن نوک سینه و در موارد نادر، بیماری سرطان از جمله پیامدهای جراحی پروتز سینه هستند.
بر اساس آمار جامعه جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، حدود 22 هزار ایمپلنت در سال 2010 بنا به مشکلاتی از بدن بیماران خارج شدند. اما این آمار نقشی در کاهش میل خانم‌ها به انجام عمل نداشته است. در همان سال، نزدیک به 300 هزار عمل ایمپلنت سینه به انجام رسید که نسبت به سال گذشته 39% رشد داشت. در این بین، حدود یک‌سوم یا 93 هزار عمل جراحی برای بازسازی آثار سرطان به انجام رسیده بود.
عمل تقویت سینه یک عمل جراحی است که با هدف افزایش اندازه سینه انجام می‌گیرد. جراحی بازسازی سینه نیز برای تغییر شکل سینه انجام می‌شود. این عمل به سه شیوه ایمپلنت سیلیکونی، ژل سیلیکونی و ایمپلنت سالین انجام می‌گیرد که روش دوم ظاهر طبیعی‌تری نسبت به بافت اصلی دارد.
ایمپلنت سیلیکونی از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این روش، پوست، عضله و ایمپلنت در بدن جاسازی می‌شوند. در حالی‌که در روش سالین، ممکن است ایمپلنت در زیر عضلات چروکیده شود. برخی خانم‌ها هم از این گلایه دارند که ایمپلنت سالین نسبت به ایمپلنت‌های سیلیکونی ظاهرش کمتر طبیعی به نظر می‌رسد.
قبل از اینکه تحت عمل جراحی ایمپلنت سینه قرار بگیرید، می‌بایست درباره این عمل چیزهای زیادی بخوانید و با جراحان و بیماران مختلف صحبت کنید تا از خطرات و پیامدهای احتمالی آن مطلع شوید و بعد تصمیم بگیرید.
در این بخش، شما را با 6 پیامد اصلی آشنا می‌کنیم:
1. انقباض کپسول دور پروتز
شایع‌ترین مشکل پروتز سینه، انقباض کپسول دور پروتز است که باعث درد شدیدی در این ناحیه می‌شود. ایجاد زخم در بافت سینه زمانی رخ می‌دهد که ایمپلنت در زیر عضله سینه قرار می‌گیرد. حدود 25 تا 30 درصد از بیمارانی که ایمپلنت سالین را دریافت می‌کنند، دچار انقباض کپسول می‌شوند که ظرف مدت 3 سال پس از جراحی ایمپلنت رخ می‌دهد.
در سال 2009، حدود 8٪ از بیمارانی که ایمپلنت سیلیکونی دریافت کردند، پس از 3 سال دچار انقباض کپسول دور پروتز شدند. همچنین، 19٪ ازبیمارانی که تحت عمل بازسازی قرار گرفته بودند، دچار این عارضه شدند. وقتی بیمار دچار انقباض کپسولی می‌شود، راهی جز بیرون آوردن ایمپلنت و جایگزین کردن آن باقی نمی‌ماند. به خصوص اگر سینه سفت و دردناک شود و غیرطبیعی به نظر برسد.
2. پارگی و تحلیل رفتن
بله، ایمپلنت سینه هم ممکن است دچار پارگی شود یا تحلیل برود. این اتفاق معمولا حین کاشت یا سوراخ کردن سینه رخ می‌دهد. بالا بودن سن، بیوپسی و کار گذاشتن زهکش نیز از جمله عواملی هستند که در این امر نقش دارند. ایمپلنت سالین ممکن است ظرف مدت چند روز پس از انجام عمل دچار پارگی شود یا تحلیل برود. چون بدن شما می‌تواند مایع داخل ایمپلنت را جذب کند. تا زمانی که ایمپلنت شامل قارچ یا باکتری نباشد، این عارضه بی‌خطر خواهد بود.
پارگی ایمپلنت‌های سیلیکونی معمولا قابل رؤیت نیست، اما بعضا با ایجاد گره‌خوردگی‌های سخت و تشکیل توده در اطراف ایمپلنت یا زیر بغل همراه است. تغییر اندازه و شکل، درد، سوزش، تورم، بی‌حسی و سخت شدن سینه نیز از جمله علائم این عارضه هستند. اگر هریک از این علائم را در خود دیدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد ایمپلنت خود را جایگزین کنید.
3. عفونت
بروز عفونت چندان رایج نیست، اما برخی خانم‌ها چند هفته پس از جراحی ایمپلنت سینه دچار عفونت می‌شوند. ایمپلنت -مانند هر شیء خارجی دیگر- حاوی باکتری است. از آنجایی که ایمپلنت فاقد یک منبع مستقل جریان خون است، نمی‎تواند با عفونت مقابله کند. مراقب علائمی از قبیل تب و گرم شدن سینه‌ها باشید. آنتی‌بیوتیک به رفع علائم اولیه عفونت کمک می‌کند. اگر آنتی‌بیوتیک اثر نکرد، باید ایمپلنت را بیرون بیاورید و پس از پایان دوره نقاهت آن را جایگزین کنید.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

اگر میخواهید جراحی زیبایی انجام دهید این مطالب را بخوانید…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ