آیا 80 درصد چای های اسانس دار خارجی مضر اند؟!

jalalvand
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از 80 درصد چای مصرفی مردم، محصولات وارداتی است که با استفاده از اسانس های مضر شیمیایی طعم دار شده است.

رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: طی چند دهه گذشته به صورت برنامه ریزی شده، ذائقه مردم به سمت مواد ناسالم هدایت شده است به عنوان مثال در مورد چای ذائقه مردم را به سمت چای های خارجی طعم دار و عطری هدایت کرده اند و اکثر مردم دیگر چای های عادی و سالم را مصرف نمی کنند.
وی گفت: این اتفاق برای خیلی از محصولات غذایی دیگر هم افتاده است به طوری که بسیاری از مردم تمایل بیشتری دارند تا محصولات غذایی که رنگ، اسانس،نمک یا شکر بیشتری دارند، مصرف کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در مورد چای نیز متاسفانه بیش از 80 درصد مصرف مردم از چای های دارای اسانس های شیمیایی و طعم دار خارجی است و بخش عمده چای تولید داخل مصرف نمی شود و پس از مدتی از بین رفته و به چای سنواتی فاسد و تاریخ گذشته تبدیل می شود که دیگر کاربردی برای تولید نوشیدنی برای انسان ندارد.
وی گفت: اصلاح ذائقه مردم کار بسیار سختی است و با یک برنامه یک روزه، یک شبه یا یکساله شدنی نیست اما وزارت بهداشت برنامه هایی دارد تا به تدریج و یک برنامه چند ساله با اصلاحاتی که در صنعت غذا انجام می دهد، ذائقه مردم را به سمت مواد غذایی سالم تر هدایت کند.
مسئله چای های فاسد سنواتی در سالهای اخیر یکی از مباحث بحث برانگیز بوده است.زیرا به علت نبود بازار مناسب برای چای ایرانی، گاهی این چای ها بین هفت تا 16 سال در انبارها می ماندند و فاسد می شدند و در برخی گزارشها تا بیش از 200 هزار تن چای سنواتی در انبارهای شمال کشور برآورد شده است. حتی به گفته رئیس اتحادیه چایکاران کشور در مواردی، برخی از چای های سنواتی و فاسد از کشور خارج شده و با بسته بندی چای خارجی دوباره وارد بازار کشور شده است که لطمه بزرگی به چای ایرانی زده است.
سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده بود که مدت زمان قابل قبول برای استفاده از چای به عنوان نوشیدنی حداکثر سه سال است و بعد از آن نباید به عنوان نوشیدنی چای و استفاده انسانی از آن استفاده شود.
به همین علت دولت یازدهم در مصوبه ای که تیر امسال به تصویب رسید،قرار بر این شد که همه موجودی چای سنواتی با توجه به گذشت سه سال از تاریخ تولیدشان قابلیت مصرف انسانی نداشته باشد و باید صرفا برای صادرات و از طریق مزایده به عنوان مصرف صنعتی در قسمت های مختلف به فروش برسد.
در این مصوبه تاکید شده است: خریداران چای سنواتی متعهد می شود با نظارت نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان غذا و دارو نسبت به بسته بندی و مهر و موم (پلمپ) چای سنواتی در داخل انبارها و حمل مستقیم آنها به گمرکات مرزی برای خروج از کشور و صادرات اقدام کنند و مراقبت لازم را برای جلوگیری از بازگشت مجدد این چای به داخل کشور انجام دهند.

منبع: ایرنا

لینک مرتبط:از کجا بفهمیم چای کیسه ای تقلبی نیست؟ /چای سالم

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

این چای شش مزه را حتما امتحان کنید +طرز تهیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ