چرا گوشت قربانی بعد از ذبح نباید سریعا مصرف شود؟!

jalalvand
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: گوشت قربانی پس از ذبح باید حداقل 24 ساعت به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام، در یخچال نگهداری و پس از این مدت مصرف شود.

محمدباقر حاج کاظمی گفت: بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل، تب کریمه کنگو و کیست هیداتید جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که بیشتر از دام به انسان سرایت می کند.

وی تاکید کرد: دام های سبک و سنگینی که برای ذبح عید قربان خریداری می شود باید با تایید و نظارت دامپزشکان باشد تا از مخاطرات و بیماری های دامی و تهدید بهداشت عمومی در جامعه پیشگیری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: کشتار دام خارج از نظارت ناظران بهداشتی این اداره کل یکی از راه های انتقال بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل و کیست هیداتید به انسان است.

حاج کاظمی بر رعایت موازین بهداشتی هنگام ذبح دام قربانی تاکید کرد و یادآورشد: رعایت موارد بهداشتی مانع از ابتلای مصرف کنندگان به بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود و باید از وسایل حفاظتی به خصوص دستکش هنگام ذبح دام استفاده شود.

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: لاشه دام ذبح شده باید 24 ساعت در یخچال معمولی در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود که این اقدام موجب می شود بر اثر فرایند جمود نعشی و ایجاد اسیدهای آلی در گوشت، بسیاری از عوامل بیماری زا از بین برود.

28 اکیپ دامپزشکی ثابت و سیار از روز گذشته/شنبه/ در میادین دام زنجان، خرمدره و خدابنده مستقر هستند و بر خرید و فروش دام های زنده نظارت دارند.

از این تعداد، 13 اکیپ ثابت و 15 اکیپ دیگر نیز سیار است که شامل دامپزشک، ناظر شرعی و بازرش بهداشتی هستند.

این اکیپ ها از ساعت هفت صبح تا ساعت 13 ظهر عید قربان برای ارائه خدمت به متقاضیان فعال هستند.

منبع: ایرنا

لینک مرتبط: چرا نباید کف گوشت در حال پخت را بگیریم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ