خوراکی تان روی زمین افتاده از قانون ۵ ثانیه چه می دانید؟!

jalalvand
پژوهشی جدید نشان می‌دهد قانون پنج ثانیه، قانونی که بر اساس آن برداشتن هر ماده خوراکی که روی زمین افتاده تا پیش از پنج ثانیه مانع از انتقال آلودگی به خوراکی می‌شود، به هیچ وجه صحت ندارد.

براساس گزارش Cnet، اولین احساس پس از به زمین افتادن یک خوراکی مورد علاقه اضطراب و پشیمانی است که تقریبا در میان تمامی انسان‌ها مشترک است. در این شرایط اولین کاری که به ذهن هرکسی می‌رسد این است که پیش از پنج ثانیه ماده خوراکی را از روی زمین بردارد زیرا بر اساس قانون پنج ثانیه اگر ماده خوراکی برای کمتر از پنج ثانیه روی زمین بیافتد، خوردن آن مشکلی نخواهد داشت.

اکنون محققان دانشگاه روتگرز در پژوهشی جدید ثابت کرده‌اند که این قانون کاملا بی‌اساس است. به گفته دونالد شافنر، باور عمومی از قانون پنج ثانیه این است که اگر غذایی که روی زمین افتاده را به سرعت بردارید،‌ آلوده نمی‌شود زیرا باکتری‌ها برای منتقل شدن به غذا به زمان نیاز دارند،‌اما این باور ساده‌انگاری شدید این واقعیت است که باکتری‌ها در لحظه می‌توانند غذا را آلوده کنند.

محققان برای اثبات این واقعیت سطوح مختلفی را که به باکتری‌های متفاوت آلوده بودند،‌ آماده کردند و مواد غذایی را روی این سطوح انداختند و مشاهده کردند که سرعت انتقال باکتری‌ها از 1.5، 30 تا 300 ثانیه متغییر است. دانشمندان مجموعه 2560 آزمایش مشابه را انجام داند.

نتایج نشان داد سرعت انتقال باکتری به غذاهای مرطوب سریعتر از غذاهای خشک است و همچنین باکتری‌ها از روی سطوح سختی مانند سطوح فلزی سریعتر از فرش به مواد غذایی منتقل می‌شوند. سرعت انتقال باکتری از چوب به غذا متفاوت بوده و به وضعیت سطح و غذا بستگی دارد و باوجوداینکه تماس‌های طولانی باعث انتقال بیشتر باکتری می‌شود، اما هیچ راهی برای جلوگیری از انتقال وجود ندارد و غذا در هر صورت آلوده می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

لینک مرتبط: آیا قسمت سالم غذای کپک زده را می توان خورد؟

کدام مواد غذایی کپک زده سرطان زا هستند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ