چه زنی زندگی تان را تهدید می کند؟

پانته آ توتونپیان
به تازگی غریبه ای بلندقد و جذاب و مجرد همسایه تان شده، این زن جوان توجه بیشتر افراد را به خود جلب کرده است؟ آیا باید نگران واکنش همسرتان باشید؟هرچند یک پیوند زناشویی ممکن است به دلایل زیادی متزلزل شود، اما نگاه کردن به افراد جذاب پیرامون مان، به معنی ازدست دادن عشق و علاقه یا شکستن عهد و پیمان نیست.

به تازگی غریبه ای بلندقد و جذاب و مجرد همسایه تان شده، این زن جوان توجه بیشتر افراد را به خود جلب کرده است؟ آیا باید نگران واکنش همسرتان باشید؟

شکی نیست که هم زنان و هم مردان به یک اندازه گرایش دارند به چیزی که آن را جذاب می پندارند نگاه کنند. مطالعات تکمیلی تا حدود زیادی این نظریه را تائید می کند که معیارها و هنجارهای فرهنگی، جاذبه ظاهری را علامتی بالقوه برای سلامت ژنتیکی بسیارخوب یا قدرت باروی می دانند، و حقیقت این است که توجه ما به افراد جذاب، جلب می شود. به همین دلیل، بعضی از اشخاص رسانه های گوناگون را دوست دارند، مایلند فیلم ببینند، به مجله ها، هنر و تبلیغات محصولات آرایشی یا حتی تبلیغات ویتامین ها علاقه دارند. این گرایش چیزی است که دانشمندان به آن” جلب توجه ” به افراد جذاب می گویند؛ یعنی چشم برداشتن از آنها برای مان سخت است!

هرچند یک پیوند زناشویی  ممکن است به دلایل زیادی متزلزل شود، اما نگاه کردن به افراد جذاب پیرامون مان، به معنی ازدست دادن عشق و علاقه یا شکستن عهد و پیمان نیست. یک هشدار:
– نگاه خیره و طولانی به افراد جذاب در محیط کار درست نبوده و همچنین به صلاح امنیت رابطه تان نیست.
– تهمت، سرزنش، بازجویی، پیش بینی های ناشی از بی اعتمادی و نگرانی از این که حالا دیگر همسرتان علاقه ای به شما ندارد یا رابطه شما در خطر است، به نفع امنیت و پایداری رابطه زناشویی تان نیست.

دلایل احتمالی این که چرا تعهد قلبی مانع خیانت می شود؟
دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که چرا تعهد قلبی  به شریک زندگی مان بر وسوسه های معمولا فریبنده پیروز می شود. یکی از این دلایل این است؛ عشق و علاقه ای که در یک رابطه زناشویی و متعهدانه احساس می کنیم، اغلب براساس تاثیر عاطفی دوطرفه، صمیمیت و نزدیکی منحصربفرد، و درک و پذیرش است و این دلایل بسیار فراتر از جنبه های فیزیکی و ظاهری هستند. همسرانی که نسبت به هم متعهد هستند، چه یک سال از رابطه شان گذشته باشد و چه بیست سال، معمولا در دلگرمی و اطمینانی با هم شریکند که آن را می شناسند و همدیگر را همانطوری که هستند و در هر نقشی که دارند دوست دارند؛ به عنوان همراه و محرم راز. این همسران داستان های مشترکی دارند و به هم احترام می گذارند و به درک یگانه ای از ” ما ” رسیده اند. بنابراین شاید به جذاب ها نگاه کنید اما فقط همین!

یافته های تحقیقاتی چه می گویند
شاید تعجب کنید اگر بدانید تحقیقات نشان داده، بجز قلب و روح که ما  را پایبند به شریک زندگی مان نگه می دارد، با فکر و ذهن مان نیز از تعهد و پیمان مان محافظت می کنیم. این طور که پیداست قول و تعهد به کسی که عاشقش هستیم، ناخودآگاه برداشت و تعبیر ما از جذابیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مطالعه ای که توضیحاتش در مقاله ای تحت عنوان “علم یک ازدواج موفق و شاد” در نیویورک تایمز آمده گزارش شده که روانشناس جان لیدون از زنان و مردان بسیار متعهد به عشق  و ازدواج خواسته در سری عکس هایی که به آنها نشان داده می شود، جذابیت افراد جنس مخالف خود را ارزیابی کنند. همانطور که انتظار می رفت، آنها بیشترین امتیاز را به اشخاصی دادند که به طور نمادین و معمول، جذاب ترین به نظر می آمدند. سپس همان عکس ها دوباره به آنها نشان داده شد و به آنها گفته شد که این فرد که به نظر شما جذاب ترین است تمایل دارد با شما دیدار کند؛ چیزهایی تغییر کرد! حالا آنها به این عکس، امتیازی کمتر از بار اول دادند!

-ظاهرا اگر ببینیم کسی ممکن است تهدیدی بالقوه برای تعهد و عشق مان شود، به طور غریزی تمایل داریم کسی را انتخاب کنیم که کمتر جذاب باشد.
-همچنین یافته ها نشان می دهد ما با ” بی توجهی اتوماتیک” نسبت به جذابیت و دلربایی در سطوحی پایین تر از کنترل آگاهانه مان، از قول و تعهدی که داریم محافظت می کنیم.

بی توجهی اتوماتیک
در سال 2008 پژوهشی توسط چند روانشناس انجام شد؛ عشاق متعهدی که درباره احساسات عاشقانه شدیدشان نسبت فرد مورد علاقه شان نوشته بودند، با ” بی توجهی اتوماتیک” به گزینه های جذاب، ناخودآگاه از عشق و پیمان شان محافظت می کردند. در بخشی از تحقیق که فکر می کردند درحال دادن تست عملکرد ادراکی برای طبقه بندی اشیاء هستند، عکس هایی از جذاب ترین افراد در کارشان گنجانده شده بود، آنهایی که درمورد احساسات عاشقانه خود نوشته بودند، در زمان واکنش، کمترین توجه را به آن عکس ها نشان دادند. به نظر می رسید توجه پردازشگر بصری شان به جای این که جلب تصاویر جذاب از جنس مخالف شود، آنها را پس می زد.

امنیت رابطه در مقابل افراد جذاب چه معنی دارد؟
-در یک سطح بسیار ابتدایی، بیشتر ما به طور غریزی به افراد جذاب نگاه می کنیم.
-با وجود وسوسه هایی که ممکن است توسط دیدن افراد جذاب بوجود بیاید، بیشتر افراد می خواهند به عشقش شان وفادار و متعهد بمانند.
– به طور آگاهانه و حتی تا حدودی غیرآگاهانه، افرادتعابیرشان از جذابیت را تغییر می دهند و یا از بی توجهی استفاده می کنند تا خط وسوسه شدن را کاهش داده و پیمان شان را حفظ و حراست کنند.

انرژی ما بیشتر صرف تمرکز و تقویت عشق و احساس و رشته های ارتباطی با شریک دوست داشتنی زندگی مان می شود. اگر رابطه ای محکم و پویا باشد، واقعا مهم نیست چه کسی همسایه شما شده یا همکار همسرتان!  

منبع : بیتوته 

زن‌ها به این ۱۰ دلیل خیانت می‌کنند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ