به این دلایل عجیب وزن‌تان در حال زیاد شدن است-قسمت دوم

مهرناز زاوه
کمبود منیزیم یا آهن و یا کمبود ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی شما را دچار اختلال کرده و یا نحوه کارکرد متابولیسم شما را به شکلی تغییر دهد که داشتن یک سبک زندگی سالم را برایتان دشوار سازد.

در قسمت اول به مواردی اشاره کردیم که می‌توانند بین شما و هدف‌تان جهت رسیدن به وزنی ایده‌آل قرار داشته باشند. در ادامه موارد بیشتری را بررسی می‌کنیم.
بدن‌تان دچار کمبود مواد مغذی خاصی است
کمبود منیزیم یا آهن و یا کمبود ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی شما را دچار اختلال کرده و یا نحوه کارکرد متابولیسم شما را به شکلی تغییر دهد که داشتن یک سبک زندگی سالم را برایتان دشوار سازد. از سویی شما هم تلاش می‌کنید تا این کمبود را با خوردن کافئین، شیرینی و کربوهیدرات‌های ساده جبران کنید یا به این نتیجه می‌رسید که میزان فعالیت‌تان کاهش یافته یا تحرک کمی دارید.
مشکل را حل کنید: در شرایطی که می‌توانید با خوردن گوشت قرمز و اسفناج میزان کمبود آهن بدن را جبران کرده و یا با افزودن آجیل برزیلی یا بادام به رژیم غذایی‌تان، میزان منیزیم را افزایش دهید، اما شاید جبران کمبود ویتامین D با مصرف شیر کافی یا دریافت نور خورشید به اندازه لازم چندان شدنی نباشد. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که شاید مدتی زمان ببرد تا بتوانید دوز مناسب ویتامین D خود را پیدا کنید. اگر هم میزان زیادی از آن مصرف کنید، دچار سنگ کلیه خواهید شد. شما باید هر سه ماه یک‌بار آزمایش خون بدهید، بنابراین دکتر می‌تواند با توجه به نتیجه آزمایش، توصیه‌های لازم را به شما ارائه دهد. مصرف مکمل‌های آهن هم تأثیر مختصری به همراه دارد، با این حال بهتر است بگذارید تا پزشک با تجویزهای خاص خود از کم‌کاری تیروئید و یا سایر بیماری‌هایی که منجر به مقاومت انسولین و در نهایت افزایش وزن می‌شود پیشگیری کند پیش از آنکه مصرف مکمل‌ها را آغاز کنید.
سن‌تان بالا رفته
این وضعیت اجتناب‌ناپذیر است. دکتر فرادین‌رید در این باره می‌گوید: اغلب می‌شنوم که بیماران می‌گویند حس می‌کنند نحوه کارکرد متابولیسم‌شان کند شده است. خب، این مسئله کاملا طبیعی است. ما در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی به اندازه ۲۰ سالگی کالری نمی‌سوزانیم. بنابراین در این سنین به ورزش بیشتر و غذای کمتری نیاز داریم تا متابولیسم‌مان هم‌چنان فعالیت خوبی داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به مراتب از رژیم غذایی برای حفظ تعادل وزنی در طولانی‌مدت مهم‌تر و مؤثرتر باشد.
مشکل را حل کنید: به خاطر داشته باشید که وقتی پای کاهش وزن به میان می‌آید، همه کالری‌ها از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. خوردن پروتئین کم‌چرب باعث می‌شود تا بدن‌تان با کارایی بیشتری کالری بسوزاند. از سوی دیگر، بدن‌تان کربوهیدرات‌ها را آهسته‌تر سوزانده و به راحتی آنها را در بدن‌تان ذخیره می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از افزایش غیرضروری وزن، مصرف پروتئین‌‌هایی با چربی کم و کاهش مصرف کربوهیدرات است. 
دچار التهاب پلانتار پا هستید
بسیاری از بیماری‌های استخوانی‌عضلانی از جمله این بیماری و نیز ورم مفاصل و استخوان‌ها و درد زانو یا لگن می‌تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. فاشیا پلانتار یا لتهاب تاندون کف پا به شما فشار وارد کرده، به نحوی که میزان فعالیت‌تان کم شده و همین منجر به افزایش وزن‌تان خواهد شد.
مشکل را حل کنید: سعی کنید برنامه ورزشی‌تان را با ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا شنا به جای ورزش‌هایی که با فشار زیاد وزنی همراه است عوض کنید. به دنبال یک فیزیوتراپیست باشید که بتواند یک برنامه مناسب برای نیازهای خاص شما تدوین کرده و یا با پزشک‌تان در این زمینه مشورت کنید.
دچار سندروم کوشینگ هستید
افزایش وزن با افزایش فشار خون، ورم استخوان‌ها و مفاصل و تغییراتی در رنگ و وضعیت پوست همراه است از جمله بروز ترک‌های پوستی نقره‌ای یا ارغوانی روی شکم و یا سرخی گونه‌ها همه و همه می‌تواند نشانه این باشد که بدن آنطور که باید سوخت و ساز مواد مغذی را انجام نمی‌دهد و این به خاطر تومور تولیدکننده کورتیزول در یکی از غدد فوق کلیوی شماست. سالانه از هر یک میلیون نفر تنها ۱۵ نفر دچار این سندروم می‌شوند، بنابراین بهتر است اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز آن را انجام دهید. 
مشکل را حل کنید: اگر می‌بینید که دچار اضافه وزن شده‌اید و عامل آن هم نه ربطی به عادات غذایی‌تان دارد، و نه مصرف داروها و یا کم‌تحرکی، برخی آزمایش‌ها از جمله آزمایش خون و آزمایش ادرار می‌توانند میزان کورتیزل کلی بدن‌تان را نشان دهند و پزشک می‌تواند طی آن نخستین نشانه‌های این بیماری را شناسایی کند. اگر این میزان خیلی زیاد باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری از جمله سی‌تی اسکن از غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی را تجویز خواهد کرد.   
منبع: prevention 

ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن بعد از ۳۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ