در دو دهه آینده سرطان سینه بیش از 2 برابر افزایش می یابد؟!

jalalvand
معاون پژوهشی مرکزتحقیقات سرطان ایران گفت: پیش بینی می شود میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان بالای 50 سال طی 2 دهه آینده در کشور، حداقل تا 2 برابر افزایش یابد.

دکتر کاظم زنده دل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود:ازدواج نکردن یا دیرازدواج کردن، کاهش بارداری وکاهش دوران شیردهی به نوزادان از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه هستند که باعث می شود بعد از 50 سالگی خطر بروز این سرطان افزایش یابد.
وی به ارتباط مستقیم تعداد کم فرزندآوری با افزایش سرطان سینه اشاره کرد و گفت: مادرانی که چند فرزند به دنیا آورده اند و به آنان هم شیر داده اند معمولا در سنین 50 تا 60 سالگی جزو گروه های کم خطر از نظر ابتلا به این بیماری هستند.
زنده دل اضافه کرد: برای پیشگیری از سرطان ها از جمله سینه، مردم باید عوامل ایجاد کننده آنها را به دقت بشناسند و در جهت کنترل این بیماری ها گام بردارند. همچنین مردم باید علائم اصلی و مهم سرطان ها آشنایی کامل داشته باشند.
وی اظهار کرد که هر گونه تغییر رنگ و اندازه، وجود زخم و ترشحات خونی، احساس توده در این منطقه بخصوص در سنین بالا می تواند نگران کننده باشد و درصورت مشاهده این موارد زنان باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان ایران به زنان بالای 50 سال توصیه کرد که حداقل هر دو سال یک بار به پزشک مراجعه کنند و تحت معاینه کامل قرار گیرند.
این پزشک متخصص ادامه داد که ابتلا به سرطان سینه تهدیدی جدی برای زنان است و هرچه قدرعوامل خطر بیشتر شود شاهد افزایش روند این بیماری خواهیم بود.
وی برلزوم اجرای برنامه های تشخیص زودهنگام این بیماری در جامعه تاکید کرد و گفت: باید با غربالگری بتوانیم این بیماری را زودتر تشخیص و شرایط را برای ارائه خدمات درمانی مناسب به این افراد فراهم کنیم. همچنین لازم است از غربالگری های بی مورد و مکرر در سنین پایین پرهیز شود.
طبق آمار فعلی حدود ۱۰ هزار نفر در سال در کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند و حدود ۱.۳ از آنها یعنی حدود ۳۵۰۰ نفر در سال بر اثر این بیماری فوت می کنند.
عوامل خطر و علائم سرطان ها بستگی به نوع سرطان دارد. در ایران سرطان های سینه در زنان و سرطان معده در مردان از سایر سرطان ها شایع تر است.
منبع: ایرنا
لینک مرتبط:مردان و زنان چطور از سرطان سینه در امان بمانند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ