چرا تغییر فصل احتمال سرماخوردگی را افزایش می‌دهد؟

مهرناز زاوه
هوای سرد به خودیِ خود شما را مریض نمی‌کند، بلکه این ویروس است که باعث مریضی می‌شود. ساختار آنفولانزا به ویروس این امکان را می‌دهد تا همانندسازی کرده و زمانی که هوا سرد و خشک است، به بهترین شکل منتشر شود.

همه ما می‌دانیم وقتی هوا سردتر می‌شود، کم‌کم شرایط سرماخوردگی و آنفولانزا را هم با خود به همراه می‌آورد. در تحقیقات اخیر، پزشکان علت نهفته پشت این مسئله را بررسی کردند تا دریابند چرا وقتی هوا عوض می‌شود سرما می‌خوریم. آنها دریافتند که دو عامل اصلی در اغلب موارد منجر به سرماخوردگی می‌شود –رینوویروس و کورنوآویروس– که اغلب در هواهای سرد راحت‌تر همانندسازی می‌کنند نه در هوای خیلی سرد. محققان می‌گویند بسیاری از ویروس‌هایی که منجر به سرماخوردگی می‌شود اغلب در اوایل تا اواخر بهار و اوایل تا اواخر پاییز شیوع پیدا می‌کنند.
هوای سرد به خودیِ خود شما را مریض نمی‌کند، بلکه این ویروس است که باعث مریضی می‌شود. ساختار آنفولانزا به ویروس این امکان را می‌دهد تا همانندسازی کرده و زمانی که هوا سرد و خشک است، به بهترین شکل منتشر شود. البته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما هنوز شواهد کافی در دسترس نیست تا نشان دهد که هوای سرد به خودی خود باعث مریضی می‌شود. 
آلرژی‌های فصلی هم در جریان تغییر فصول بسیار شایع هستند، خصوصا در بهار و پاییز. اگر این نوع آلرژی‌ها را تجربه کرده‌اید، پس حتما می‌دانید که علائم آن می‌تواند مشابه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. 
خب، بهترین کاری که می‌توان برای پیشگیری از بروز سرماخوردگی و آلرژی در آستانه فصل سرد انجام داد چیست؟ شستن دست‌ها. از طرفی داشتن یک سبک زندگی سالم هم می‌تواند خطر مریض شدن را کاهش دهد. اگر در حد متعادل ورزش کنید و الگوی خواب مناسبی داشته باشید – در واقع خوب و به حد کافی بخوابید– و زیاد تحت فشارهای فیزیکی و احساسی نباشید، احتمال بروز سرماخوردگی در شما کمتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که ویروس سرماخوردگی می‌تواند حداقل به مدت ۲ ساعت در پوست انسان زندگی کند.
این دستورالعمل‌ها در درمان آلرژی‌ها هم مؤثر است، ضمن این‌که باید داروهای لازم را هم مصرف کنید. در هر صورت، سعی کنید از بدن‌تان مراقبت کرده، خواب خوبی داشته و اگر دیدید علائم بیماری بهبود پیدا نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. 
منبع: medicaldaily

چه زمانی سرماخوردگی به برونشیت تبدیل می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ