عوارض وحشتناک استفاده از لاک ناخن در کودکان

مهرناز زاوه
یکی از عادات غلط از بین برنده زیبایی دست و ناخن ها ناخن جویدن است که علاوه بر این، باعث بروز برخی بیماری ها و آسیب ها می شود. بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با این عادت غلط رفتاری به ویژه هنگام استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. در واقع برای این گروه از افراد ناخن جویدن راهی برای مقابله با احساسات و هیجانات محسوب می شود.

گفته می‌شود تاریخ استفاده از اولین لاک‌ها به 3هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در آن زمان، چینی‌ها ناخن‌هایشان را با صمغ عربی و سفیده تخم‌مرغ به رنگ قرمز یا صورتی درمی‌آوردند. بعد از آن، مصری‌ها از حنا استفاده کردند و نوک انگشتان و ناخن‌هایشان را رنگ ‌زدند. لاک ناخن به شکلی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، در سال 1920 میلادی تولید شد و میشل منارد، مبدع آن بود.جالب است بدانید که این زمان مصادف است با تولید اولین رنگ اتومبیل در دنیا.

تاریخچه لاک

توصیه می‌شود هرگز برای کودکان زیر 7سال که عادت به انگشت مکیدن یا جویدن ناخن دارند، لاک‌ نزنید زیرا تحقیقات ثابت کرده که خوردن این ترکیبات می‌تواند روی ضریب هوشی کودکان و رشد آنها اثر منفی بگذارد

سمی بودن لاک موضوعی قطعی و به‌اثبات‌رسیده است. لاک‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به 3 THE BIG معروفند و می‌توانند عامل مشکلات مغزی و برخی سرطان‌ها باشند. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند برای کودکان از لاک و لوازم آرایشی استفاده نکنید زیرا این 3 ترکیب می‌توانند توان ذهنی و بهره هوشی کودکان را پایین آورده و عامل بروز برخی حساسیت‌ها و بیماری‌ها در آنها باشند. با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده،‌متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره استفاده از لاک برای کودکان و لاک‌های مخصوصی که ادعا می‌شود متخصص کودکان و از این مواد سمی مبرا هستند، گفت‌وگو کرده‌ایم.

: آیا این موضوع صحت دارد که لاک، حاوی مواد سمی و سرطان‌زاست؟

بله، لاک حاوی 3 نوع ترکیب مضر است؛ تولوئن که نوعی رزین است و باعث روان شدن لاک می‌شود. این ترکیب در مجاورت هوا به بخاری با بوی تند و شیرین تبدیل می‌شود و عامل حساسیت پوستی و تنفسی است. ترکیب مضر بعدی دی‌بوتیل فتالات است که در واقع مایعی چرب است و مقادیر زیاد آن می‌تواند روی هورمون‌های جنسی اثر منفی بگذارد و باعث خارش چشم و پوست و حتی حلق شود. ترکیب سوم هم فرمالدیید‌ها هستند. این مواد به‌عنوان سرطان‌زا معرفی شده‌اند. فرمالدیید‌ها عامل سفتی لاک هستند و از نفوذ باکتری به لاک پیشگیری می‌کنند. اگر میزان فرمالدییدی که وارد بدن می‌شود، کم باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود اما حتی میزان کم آن هم می‌تواند باعث بروز حساسیت شود و عامل آبریزش چشم و بینی باشد.

: بر این اساس، استفاده از لاک‌ها می‌تواند به شدت مشکل‌ساز باشد و باید ممنوع شود. درست است؟

ببینید، مشکل اصلی را آرایشگران در سالن‌های آرایش پیدا می‌کنند که تهویه هوای آن مطبوع نیست. در ضمن توصیه می‌شود برای کودکان زیر 7 سال که عادت به انگشت مکیدن یا جویدن ناخن دارند نیز لاک‌ نزنید زیرا تحقیقات ثابت کرده، خوردن این ترکیبات می‌تواند روی ضریب هوشی کودکان و رشد آنها اثر منفی بگذارد. این موضوع در مورد خانم‌های باردار نیز صحت دارد؛ یعنی بهتر است در دوران بارداری لاک‌ نزنند زیرا ترکیبات مضر لاک می‌تواند روی توان هوشی جنین اثر منفی داشته باشد.

: اما بیشتر دختربچه‌ها از همان حوالی 3سالگی دوست دارند مثل مادرشان رفتار کنند و وقتی مادر لاک می‌زند، آنها هم دوست دارند لاک بزنند. جایگزینی برای لاک وجود دارد یا راه‌حلی ایمن می‌توانید توصیه کنید؟

بهتر است برای کودکان از لاک‌های سنتی استفاده نکنید. انواع لاک‌های مختص کودکان در بازار موجود است که بر پایه آب هستند و به راحتی با آب و صابون شسته می‌شوند و مواد مضری ندارند. برخی از این انواع نیز اصطلاحا بیو هستند. در این مدل لاک‌ها به جای حلال‌ها و روان‌کننده‌ها از خمیر چوب، پنبه، ذرت، سیب‌زمینی یا گندم استفاده شده است. البته دوام این لاک‌ها کوتاه‌تر و میزان براقیت آنها کمتر است، ولی یک مزیت قابل توجه دارند؛ اینکه حداقل سمی نیستند. برخی از انواع لاک ساختنی در خانه هم وجود دارد که پایه آن آرد ذرت و آب و رنگ‌های خوراکی است. البته این مدل هنوز وارد کشور ما نشده است.

منبع: هفته نامه سلامت

برای دختران کوچک لاک ناخن نزنید

هر آنچه باید درباره لاک تلخ هیدرودرم بدانید

یکی از عادات غلط از بین برنده زیبایی دست و ناخن ها ناخن جویدن است که علاوه بر این، باعث بروز برخی بیماری ها و آسیب ها می شود. بسیاری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با این عادت غلط رفتاری به ویژه هنگام استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. در واقع برای این گروه از افراد ناخن جویدن راهی برای مقابله با احساسات و هیجانات محسوب می شود.

این عادت خطرناک ضمن وارد کردن آسیب به بافت اطراف ناخن ها حتی شکل طبیعی آنها را برای همیشه تغییر می دهد. دست ها محلی برای تجمع میکروب هاست، بنابراین جویدن ناخن آلوده احتمال ابتلا به بیماری های مختلفی مانند عفونت های دهان را در فرد افزایش می دهد.

برای خلاص شدن از شر این عادت آزار دهنده و پر خطر روش های مختلفی مانند دستکش پوشیدن ، کوتاه کردن مرتب ناخن و آدامس جویدن مداوم توصیه می شود، اما یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن عادت ناخن جویدن، استفاده از لاک های تلخ و بد مزه ای است که طعم نامطلوب آن فرد را از انجام این کار منصرف می کند.

لاک جلوگیری از جویدن ناخن هیدرودرم برای افراد بزرگسال و کودکان گزینه مناسبی محسوب می شود. این لاک حاوی ترکیبی از مواد موثر با مزه ای تلخ است که در نرک کردن عادت ناخن جویدن به فرد کمک می کند.

بنزوات دناتونیوم موجود در این لاک در صورت تماس با دهان تلخی به نسبت زیاد ایجاد می کند و با این روش از جویدن ناخن، کوتیکول و مکیدن انگشتان توسط خردسالان و بزرگسالان جلوگیری می کند. لاک جلوگیری از جویدن ناخن هیدرودرم حاوی عصاره سیر و کاکتوس است که علاوه بر دارا بودن طعم نامطلوب برای جلوگیری از جویدن ناخن، باعث تقویت ریشه و افزایش استحکام و انعطاف پذیری آن نیز می شود.

اثربخشی هر یک از ترکیبات لاک تلخ هیدرودرم

هریک از عناصر تشکیل دهند این لاک ویژگی های خاص خود را دارد که در ادامه به تشریح آنها پرداخته می شود:

عصاره کاکتوس: طعم نامطلوب آن ضمن کمک به ترک عادت جویدن ناخن و کوتیکول های اطراف آن باعث تقویت ریشه ناخن، افزایش استحکام و انعطاف پذیری آن نیز می شود. علاوه بر این، با جلوگیری از دفع آب از لایه استراتوم کورنئوم باعث نرمی و لطافت بیشتر ناخن ها و پوست اطراف آن ها، همچنین بهبود خطوط ایجاد شده بر سطح ناخن ها می شود.

عصاره سیر: با دارا بودن مقادیر زیادی سولفور علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام ناخن در حفظ و تامین رطوبت مورد نیاز ناخن ها نقش بسزایی ایفا می کند. آلیسین موجود در سیر توانایی از بین  بردن بسیاری از باکتری های مضر گرم مثبت و گرم منفی دارای مقاومت بالایی در برابر سایر مواد آنتی باکتریال را دارا هستند.

بنزوات دناتونیوم: در صورت تماس با دهان تلخی خیلی زیادی ایجاد می شود که از جویدن ناخن، کوتیکول و مکیدن انگشتان توسط خردسالان و بزرگسالان جوگیری می شود. اثر تلخ کنندگی ایجاد شده هنگام مصرف فرآورده تا 2 روز ادامه می یابد و با شستشو از بین نمی رود.

ویژگی های اصلی لاک تلخ هیدرودرم

از ویژگی های اصلی این لاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مغذی

حاوی ماده تلخ دناتونیوم بنزوات و عصاره سیر و کاکتوس

تقویت کننده ریشه ناخن

ساختار شفاف و بی رنگ

لاک تلخ هیدرودرم برای چه افرادی مناسب است؟

لاک جلوگیری از جویدن ناخن هیدرودرم برای خردسالان، کودکان و بزرگسالان گزینه مناسبی محسوب می شود. این لاک ضمن تقویت ریشه و ناخن حاوی ترکیبات تلخ و موثر برای جلوگیری از جویدن ناخن و مکیدن انگشتان است.

روش استفاده از لاک هیدرودرم

نخست سطح ناخن ها را به طور کامل تمیز و خشک کنید سپس به مقدار کافی از فرآورده را با وسیله ای مانند برس روی تمام سطح ناخن و پوست اطراف آن بمالید و اجازه دهید تا محلول به طور کامل خشک شود. از این لاک به صورت یک روز در میان تا زمان ترک عادت ناخن جویدن یا مکیدن انگشت ادامه دهید.

محلول جلوگیری از ناخن جویدن با فرمولاسیون به طور کامل شفاف می تواند به تنهایی یا روی لاک ناخن مورد استفاده قرار گیرد.

هشدارهایی پیرامون مصرف لاک هیدرودرم

از مالیدن لاک روی ناخن های پوشانده شده با نوار روغنی خودداری کنید.

این محصول فقط برای استعمال خارجی مناسب است.

این محصول از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداشته شود.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ماهور

ماهور

1397-12-15 - 20:44 پاسخ

آلی