فوت و فن مراقبت از پوست های چرب!

پانته آ توتونپیان
همه ما برای داشتن پوست سالم و با نشاط تلاش می‌کنیم و هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم، اما گاهی برای رسیدن به این هدف یکسری کارها را نباید انجام دادآنچه نوع پوست افراد را تعیین می‌کند، اغلب ژنتیک است و نمی‌توان تغییری در آن ایجاد کرد. درست است که داشتن رژیم غذایی متناسب در هر چه سالم‌تر شدن بدن و همچنین پوست موثر است اما هیچ مدرکی ثابت نکرده که با خوردن غذاهای چرب پوست شما هم چرب خواهد شد. بنابراین با داشتن ژن پوست چرب باید بدانید که چطور با آن رفتار کنید، تا پوستی شاداب و درخشنده داشته باشید.

چه محصولی مصرف کنید؟
یکی از محصولاتی که می‌تواند چربی پوست شما را کاهش دهد، پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالسیلیک است. این اسید خیلی راحت به منافذ پوست وارد شده و چربی اضافه را از آن جدا می‌کند. ضمن آنکه منافذ بسته پوست را هم باز کرده و از بروز جوش‌های سرسیاه پیشگیری می‌کند. برای شب محصولاتی استفاده کنید که در آن‌ها رتینوئید وجود دارد. کرم‌هایی که در آن‌ها این ماده به کار رفته است میزان تولید چربی پوست را به شدت کاهش می‌دهند و به‌این‌ترتیب تولید سبوم و البته جوش سرسیاه روی پوست به میزان زیادی کم می‌شود.
مراقب کرم‌های آرایشی باشد
 اگر از کرم پودر استفاده می‌کنیم، حتما به برچسب آن دقت داشته باشید که بدون چربی باشد. کرم پودر بدون چربی، برق پوستتان را گرفته و منافذ پوست را باز می‌گذارد. برای رژ گونه هم بهتر است از انواع پودری به جای کرمی استفاده کنید.  یکسری دستمال‌هایی در بازار وجود دارد که می‌تواند چربی پوست را بگیرد. از این دستمال‌ها می‌توانید در روز چندین بار استفاده کنید. خوبی این دستمال‌ها آن است که آرایش شما را پاک نمی‌کند و فقط چربی را از روی صورتتان برمی‌دارد. ضمن آنکه به شدت با پوست سازگار است و به هیچ عنوان پوست را تحریک نمی‌کند. این دستمال‌ها با داشتن کمی پودر رنگ پوست را هنگام پاک کردن چربی و برق پوست یکدست نگه می‌دارند. اگر دسترسی به این نوع دستمال‌ها ندارید می‌توانید از حوله کاغذی کمک بگیرید.
دور این محصولات خط بکشید
در صورتی که پوستتان چرب است یکی از ممنوعه‌های شما استفاده از شیرپاک‌کن‌های کرمی است چون باعث ایجاد چربی اضافه در پوست می‌شود و برای پوست‌های خشک طراحی شده است. همان‌طور که گفته شد بهتر است برای پاک کردن صورتتان از محصولاتی که حاوی اسید سالسیلیک هستند  استفاده کنید.  از آنجا که پوست شما چرب است نیازی به مرطوب‌کننده ندارید و می‌توانید به طور کلی این محصول بهداشتی را از سبد خریدتان حذف کنید و از یک ژل ضد پیری به جای آن استفاده کنید.
این ضدآفتاب‌ها را بخرید
 به طور کلی در فرمولاسیون ضد آفتاب‌ها از چربی استفاده می‌شود، برای همین است که وقتی ضدآفتاب را به پوست می‌زنید، حالتی براق پیدا می‌کند. به همین دلیل افرادی که دارای پوست چرب هستند ترجیح می‌دهند از پودرهایی که فاکتور محافظتی از نور آفتاب یا همان SPF را دارند استفاده کنند. اما با وجود اینکه این پودرها spf بالایی دارند به طور کامل نمی‌توانند پوست شما را در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کنند. در صورتی که بخواهید این حفاظت به طور کامل انجام شود باید 15 برابر میزان استفاده همیشگی، پودر روی صورت‌تان بمالید.   این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد چربی زیاد روی پوست هیچ ارتباطی به رعایت یا عدم رعایت بهداشت توسط شما ندارد و شستن زیاد صورت جلوی این چربی را نمی‌گیرد. اگر صورتتان را زیاد بشویید چربی طبیعی پوست که سدی در برابر تحریکات خارجی است، از بین رفته و پوست دچار قرمز، سوزش و تحریک می‌شود. به همین دلیل شستشوی دو بار در روز صورت کفایت می‌کند. در صورتی که احساس کردید پوستتان براق و چرب شده به جای شستن آن از دستمال‌های جاذب چربی استفاده کنید.  

ارتباط چربی با بهداشت
ایجاد چربی زیاد روی پوست هیچ ارتباطی به رعایت یا عدم رعایت بهداشت توسط شما ندارد و شستن زیاد صورت جلوی این چربی را نمی‌گیرد. اگر صورتتان را زیاد بشویید چربی طبیعی پوست که سدی در برابر تحریکات خارجی است، از بین رفته و پوست دچار قرمز، سوزش و تحریک می‌شود. به همین دلیل شست‌وشوی دو بار در روز صورت کفایت می‌کند

منبع : مجله ی سیب سب

زچه روغن هایی برای پوست چرب و حساس مناسب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ