چگونه پس از سقط جنین ناخواسته بهبود پیدا کنیم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
برای اینکه از تکرار خبر غم‌انگیز سقط خود در برابر دیگران معاف شوید، از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید که به جای شما به اطرافیان‌تان توضیح بدهد.

در قسمت اول با راهکارهایی برای مواجهه با سقط جنین آشنا شدید. در ادامه موارد بیشتری را بررسی خواهیم کرد.
انتظار حرف‌های گمراه‌کننده را داشته باشید، حتی از جانب دوستان خوب‌تان
آنجلا فرگوسن، اهل کنتاکی، که تجربه چندین سقط جنین ناخواسته را دارد، می‌گوید که به شدت تحت تاثیر حرف‌هایی قرار گرفته بود که دیگران درباره او می‌زدند. مردم به او می‌گفتند لااقل جای شکرش باقی است که یک دختر داری؛ شاید صلاح در این بود که دیگر بچه‌دار نشوی؛ حداقل خیلی درد نکشیدی و…
سعی کنید به خودتان یادآوری کنید که این حرف‌ها برای آزردن شما نیست. از آنجایی که دیگران در برابر شما احساس درماندگی می‌کنند، اولین چیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد به زبان می‌آورند. متاسفانه، اولین چیزی که معمولا از زبان این افراد خارج می‌شود، «متاسفم» است. یا اینکه «آیا می‌توانم کاری برای تو و خانواده‌ات بکنم؟»
شما به یک سخنگو نیاز خواهید داشت
برای اینکه از تکرار خبر غم‌انگیز سقط خود در برابر دیگران معاف شوید، از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید که به جای شما به اطرافیان‌تان توضیح بدهد. سوزان کولاسکارا، اهل ایلینویز، که بین تولد دو فرزندش، میشل 9 ساله و رایان 4 ساله، تجربه سقط جنین داشت، از همکار صمیمی‌اش خواست که این کار را برایش انجام دهد.
فرزندان‌تان می‌توانند کمک کنند…
داشتن یک فرزند (یا چند فرزند) می‌تواند غم ناشی از سقط جنین ناخواسته را تا حد زیادی کاهش دهد. بچه‌ها می‌توانند شما را آرام کنند یا باعث شوند که کمتر احساس تاسف کنید. بث رزبور، که در زمان سقط جنین، دو پسر 2.5 ساله و 1 ساله داشت، می‌گوید با بودن فرزندانش آنقدر سرش شلوغ بوده که دیگر وقتی برای تاسف خوردن نداشته است.
…اما ممکن است تجربه سقط را مشکل‌تر هم بکنند
خیلی از خانم‌ها معتقدند که بودن سایر بچه‎ها صرفا باعث تشدید غم و ناراحتی آنها می‌شود. مارگارت ماکسلی، ساکن نشویل که تجربه سقط جنین داشته، می‌گوید که با بودن فرزند 2 ساله‌اش، سام، سقط جنین برای او به امر دردناک بدل شده بود. چون سام دائما می‌پرسید که چه موقع می‌تواند برادر یا خواهر کوچکش را ببیند. انتظاری که پس از آن بر زخمم نمک می‌پاشید…
سوزان کولاسکارا نیز روزی را به یاد دارد که دختر کوچکش از فرط ناراحتی به اتاق دیگری می‌رفت و برای آنکه مادرش او را نبیند، آنجا گریه می‌کرد.
این از دست دادن را به خاطر بسپارید
کولاسکارا و همسرش به پیشنهاد یکی از دوستان خود که تجربه سقط جنین داشت، تصمیم گرفتند یک درخت افرا در حیاط خانه خود بکارند. سوزان در این باره گفت: «کاشتن این درخت و دیدن رشد آن به من خیلی کمک کرد که احساس بهتری داشته باشم. این درخت به من یاد داد که می‌توانم فقدان غم‌انگیزم را برای همیشه به خاطر بسپارم، بدون آنکه احساس بدی داشته باشم.»
سوزی دولگرازچاپاکوئا، ساکن نیویورک نیز در این باره می‌گوید: «هیچ‌کس تجربه سقط جنین را فراموش نخواهد کرد. هنوز هم که هنوز است، تصور می‌کنم که اگر فرزندم به دنیا می‌آمد، حالا بزرگ شده بود و برایش سوگواری می‌کنم. اما احساس درد و غم و اندوه سرانجام فروکش خواهد کرد. اگر سقط جنین سراغ شما آمد، آمار یک از پنج را به خاطر بیاورید: البته ممکن است آمار و ارقام خیلی شما را آرام نکند، ولی به شما می‌گوید که خانم‌های زیادی در دنیا تجربه مشابهی داشته و درد شما را تجربه کرده‌اند.
منبع: parenting 

نکات مهم در مورد بارداری پس از سقط جنین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ