چرا آدرنالین بیش از حد برایتان ضرر دارد؟

مهرناز زاوه
شاید وقتی سوار چرخ و فلک، پاراگلایدر یا چتر هستید، از افزایش آدرنالین خون‌تان راضی باشید. اما افزایش آدرنالین یک امر تنش‌زاست.

شاید وقتی سوار چرخ و فلک، پاراگلایدر یا چتر هستید، از افزایش آدرنالین خون‌تان راضی باشید. اما افزایش آدرنالین یک امر تنش‌زاست. وقتی یک کار هیجان‌انگیز انجام می‌دهید، هیپوتالاموس مغز به غذه آدرنال دستور می‌دهد که آدرنالین و هورمون‌های استرس ترشح کند. آدرنالین با اثرگذاری بر گیرنده‌های قلبی عروقی، باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌‌شود و به طور مشابه، با اثرگذاری بر گیرنده‌های پانکراس و کبد به سنتز قند خون کمک می‌کند.
با این حال، زندگی مدرن همواره با لحظات هیجانی و دلهره‌آور همراه است. بسیاری از ما وقتی با ضرب‌العجل پرداخت قسط و صورت‌حساب‌هایمان روبه‌رو می‌شویم، آدرنالین ترشح می‌کنیم. ترشح آدرنالین می‌تواند حس خوبی به دنبال داشته باشد، اما ترشح بیش از حد آن به سلامت قلب و عروق لطمه می‌زند و حتی ممکن است به بیماری‌های قلبی منجر شود. ترشح دائم هورمون‌های استرس نیز می‌تواند به انقباض هیپوکامپ مغز منجر شود. استرس بیش از اندازه فشار خون را بالا می‌برد و پارگی‌های کوچکی را بر سطح عروق ایجاد می‌کند.
برای کاهش آدرنالین چه باید کرد…
نفس عمیق بکشید؛ به مدت سه ثانیه از طریق بینی نفس بگیرید و آن را از دهان خارج کنید. این الگو را تا جایی ادامه دهید که احساس آرامش کنید. ممکن است در ابتدا نفس‌های کوتاه و نامتوازن بکشید، اما به تدریج بهتر نفس خواهید کشید. تنفس عمیق کمک می‌کند که بدن و مغز شما بر افزایش سطح استرس غلبه کنند.
تمرکز کنید؛ 20 دقیقه مراقبه در روز می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد و شما را خنک نگه دارد. نگران نباشید، روی صندلی خود بنشینید و بر نحوه تنفس خود تمرکز کنید. با یکپارچه ساختن افکارتان اجازه ندهید آنها شما را آشفته کنند.
منبع: medicaldaily

برای رسیدن به آرامش اینگونه نفس بکشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ