باورهای غلط درباره متابولیسم که در روند کاهش وزن‌تان اختلال ایجاد می‌کنند

مهرناز زاوه
وقتی صحبت رژیم غذایی به میان می‌آید، متابولیسم یکی از داغ‌ترین مباحث است. در این‌جا می‌خواهیم به برخی از باورهای غلط و حقایق مربوط به متابولیسم اشاره کنیم تا بهتر بتوانید به اهداف‌تان در این زمینه برسید.

وقتی صحبت رژیم غذایی به میان می‌آید، متابولیسم یکی از داغ‌ترین مباحث است. در این‌جا می‌خواهیم به برخی از باورهای غلط و حقایق مربوط به متابولیسم اشاره کنیم تا بهتر بتوانید به اهداف‌تان در این زمینه برسید.
باور غلط ۱ : صبحانه باعث تشدید متابولیسم‌تان می‌شود
حقیقت: در شرایطی که صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است، و ممکن است خیلی‌ها اعم از مادرتان تا برنامه‌های تلویزیونی این مسئله را به شما بگویند، اما بهتر است بدانید این مسئله هیچ ربطی به افزایش متابولیسم ندارد. یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: «وقتی صبحانه یا هر غذای دیگری می‌خورید، یک چیزی به نام اثر حرارتی غذا رخ می‌دهد که در نتیجه کالری‌هایی است که بدن شما برای تجزیه غذا صرف می‌کند. با این حال، این مسئله تنها درباره ۱۰ تا ۱۵ درصد از وضعیت کلی متابولیسم شما مصداق دارد. 
باور غلط ۲: چند وعده غذای سبک در روز بهتر از خوردن سه وعده اصلی غذایی است
حقیقت: این مسئله نه تنها اصلا متابولیسم را افزایش نمی‌دهد، بلکه منجر به پُرخوری هم می‌شود چرا که بسیاری از افراد به سختی می‌توانند وضعیت غذایی خود را در شرایط متعادلی نگه دارند. دکتر راشل متخصص غذایی در این باره معتقد است که آن دسته از بیمار‌های او که به خاطر این سبک غذا خوردن وزن خود را کم می‌‌کنند، این مسئله جلوی میل و ویار آنها را گرفته و از هرزه‌خوری پیشگیری می‌کند. بنابراین اگر تنها با هدف افزایش میزان متابولیسم بخواهید چند وعده در روز غذا بخورید، احتمالا به آن نتایج مورد نظر خود نخواهید رسید. با این حال، اگر می‌بینید که خوردن چند وعده غذای سبک در روز باعث می‌شود که میزان انرژی‌تان در سطح بالایی مانده و وزن‌تان هم متعادل باشد، پس به همین روال ادامه دهید.
باور غلط ۳: تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) باعث افزایش متابولیسم می‌شوند
حقیقت: در شرایطی که این نوع تمرینات باعث افزایش میزان سوزاندن کالری خواهند شد، نمی‌توان این مسئله را ضرورتا به افزایش سرعت متابولیسم تعبیر کرد. در واقع این حجم عضلات شماست که روی متابولیسم‌تان تأثیر می‌گذارد و حجم عضلات بیشتر یعنی افزایش میزان متابولیسم. اخیرا محققان دریافته‌اند که تمرینات مقاومتی باعث افزایش حجم عضلات می‌شوند و در عین حال میزان چربی را هم کاهش می‌دهند، در شرایطی که تمرینات قلبی‌عروقی به کاهش چربی منتهی خواهند شد. این مسئله ثابت می‌کند که اگر هدف‌تان افزایش سرعت متابولیسم است، تمرینات مقاومتی راهگشا خواهند بود. 
متخصصان بر این باورند در حالی‌که تمرینات هوازی تا ۱ الی ۲ ساعت بعد از انجام آن باعث افزایش میزان متابولیسم‌تان می‌شوند، تمرینات مقاومتی تا ۲۴ ساعت می‌تواند روند فعالیت متابولیسم‌تان را در سطح بالایی نگه دارد. تمرینات مقاومتی باعث ورزیدگی و تقویت عضلات شده و این یعنی باید کالری مورد نیازشان را تأمین کنید. این مسئله نیازمند آن است که موتور بدن را روشن و فعال کرده تا بتوانید حجم عضلاتتان را حفظ کنید.
باور غلط ۴: کافئین و غذاهای تند، میزان فعالیت متابولیسم را افزایش خواهند داد
حقیقت: در شرایطی که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا غذاهای تند، تنها به میزان کمی، مصرف انرژی و تولید گرمای درونی را افزایش می‌دهد (در واقع دو عامل افزاینده میزان متابولیسم)، این افزایش مصرف، به افزایش چشمگیر متابولیسم منتهی نخواهد شد. 
باور غلط ۵: میزان فعالیت متابولیسم شما با بالا رفتن سن، کاهش خواهد یافت
حقیقت: باید گفت که متابولیسم شما با بالا رفتن سن تنها در صورتی کاهش می‌یابد که میزان فعالیت و تحرک‌تان کمتر شود. بنابراین سعی کنید همواره یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید و اگر تا حالا تحرک و فعالیت ورزشی چندانی نداشته‌اید، از این به بعد تمرینات مقاومتی انجام دهید؛ چرا که باعث افزایش متابولیسم‌تان خواهد شد.
باور غلط ۶: حذف وعده‌های غذایی باعث کم شدن میزان متابولیسم خواهد شد
حقیقت: به خاطر داشته باشید که حدف یک یا دو وعده غذایی هیچ تأثیری بر متابولیسم شما نخواهد داشت. باید سعی کنید یک رژیم غذایی با کالری کم در بازه طولانی داشته باشید تا بتوانید بدن‌تان را در وضعیت گرسنگی قرار دهید، چرا که این مسئله به کاهش فعالیت متابولیسم‌تان خواهد انجامید. نکته مهمی که باید در صورت حذف یک وعده غذایی به خاطر داشته باشید مسئله افزایش وزن بوده که ممکن است در طولانی‌مدت گریبان‌تان را بگیرد. این احتمال وجود دارد که حذف وعده‌های غذایی، میل و ویار شما را به خوردن و پُرخوری در ساعات دیگر روز بیشتر کند. 
منبع: prevention 

۱۰ حقیقت درباره متابولیسم که باید بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ