خطرات سرماخوردگی برای بیماران مبتلا به آسم

a.mahammadi
برای افراد معمولی سرما خوردگی یک مشکل چند روزه است و از بین می رود اما برای افرادی که مبتلا به آسم یا بیماری های ریوی هستند، یک سرما خوردگی ساده می تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

افراد بالغ در طول سال ممکن است  ۳ یا ۴ بار سرما خوردگی معمولی را تجربه کنند و این مقدار برای کودکان کمی بیشتر است. کودکان زیر ۲ سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار در سال علایمی مانند سرفه و آبریزش بینی ناشی از ویروس سرما خوردگی داشته باشند.
برخی اشتباهات ممکن است زمینه انتشار سریع تر و راحت تر ویروس سرماخوردگی را فراهم کند که در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره می شود.
ماندن در محیط های بسته
یکی از علل سرما خوردگی در فصول سرد این است که افراد در مکان های سربسته مانند کلاس درس و خودرو  و … بیشتر به سر می برند و وقت کمتری را در محیط های باز می گذرانند. افراد در فصل سرما ترجیح می دهند که به جای پیاده روی در یک پارک به سینما بروند.
ویروس ها از طریق دست یا از طریق سرفه و عطسه از راه هوا منتقل می شود. اگر حضور در محیط های سربسته برایتان اجتناب ناپذیر است حتما دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که ویروس سرما خوردگی در محل های مرطوب زنده نمی ماند.
بنابراین دستگاه های مرطوب کننده هوا مانند دستگاه بخور سرد نیز روش خوبی برای جلوگیری از سرما خوردگی است.
نحوه اشتباه سرفه و عطسه کردن
عطسه و سرفه کردن امر بسیار عادی است اما اینکه چگونه عطسه کنیم بسیار مهم است. بسیاری  از افراد هنگام عطسه یا سرفه کردن دستشان را جلوی دهان و بینی شان می گیرند و همین امر موجب می شود تا ویروس پخش شود.
به فرزندانتان و همه اطرافیانتان یاد بدهید زمانی که دستمال یک بار مصرف در دسترسشان نیست، یکی از بهترین راه ها این است که روی آرنج عطسه و یا سرفه کنند. این کار باعث می شود تا اگر فرد به غذا و یا جایی دست زد ، ویروسی در دست وی نباشد تا منتشر شود. همچنین کمتر به صورتتان دست بزنید تا ویروس ها نتوانند از طریق بینی و دهانتان وارد شوند.
دریافت نکردن مقادیر کافی ویتامین D
این ویتامین را احتمالا در تابستان به مقدار کافی دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. به ویژه در مناطقی که در بیشتر فصول آن هوا ابری است. در این شرایط افراد باید توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند.
تحقیقات نشان می دهد بزرگسالانی که در خانه های سالمندان به سر  می برند، به علت کمبود ویتامین D بیشتر در معرض آنفلوآنزا قرار دارند. کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین به بیماری های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان  منجرمی شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان

آیا ویتامین D در جلوگیری از سرماخوردگی به مبتلایان آسم کمک می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ