۱۴ عادت بد که برای داشتن دندان‌های سالم باید ترک‌ کنید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آدامس‌های بادکنکی شیرین برای دندان مضر هستند؛ اما جویدن آدامس‌های بدون قند به بهداشت دهان و دندان شما کمک خواهد کرد.

در ادامه‌یقسمت اول به عادت‌هایی اشاره می‌کنیم که برای داشتن دندان‌هایی قوی و سالم داشته باید از آنها دوری کنید:
8. خوردن پاپ کورن
خوردن پاپ کورن یا ذرت بوداده به دندان‌های پر کرده آسیب می‌زند. اگر یکی از دانه‌های پاپ کورن که سفت مانده است بین دندان و ماده پر کردنی قرار بگیرد و در همین حال آن را گاز بزنید، ممکن است دندان‌تان را به دو نیم تقسیم کنید. بیماران زیادی به همین خاطر به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. خوردن پاپ کورن یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستگی دندان در میان بیماران است.
9. مسواک زدن در زمان اشتباه
مسواک زدن بلافاصله بعد از صرف غذا یک کار عاقلانه است، اما اگر از غذا یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه، نوشابه، مرکبات یا آب‌میوه استفاده کرده‌اید، زیاد عجله نکنید. پس از خوردن یک غذای اسیدی مثل اسموتی میوه، که بسیار اسیدی است، مینای دندان به طور موقت ضعیف می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود 45 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. در این زمان، بزاق دهان فرصت کافی برای خنثی کردن اسید را خواهد داشت. در غیر این صورت، سایش مسواک روی مینای دندان باعث آسیب دیدن آن شده و به دندان شما نیز ضرر خواهد زد. شما می‌توانید برای خنثی کردن اسید دهان، دندان‌های خود را آبکشی کنید.
10. مسواک زدن با فشار زیاد
مسواک زدن با فشار زیاد نه تنها می‌تواند باعث تحریک لثه و حساسیت بیشتر دندان‌ها شود، بلکه می‌تواند مینای دندان شما را نیز ضعیف کند. یکی از راه‌های اطمینان یافتن از سلامت دندان‌ها، استفاده از مسواک‌های نرم است که هم پلاک‌ها را از بین می‌برند و هم از آسیب‌های احتمالی دندان جلوگیری می‌نمایند.
11. کنار گذاشتن مسواک 
همه ما روزهای سخت و طولانی را تجربه کرده‌ایم که در پایان آن فقط می‌توانیم به سمت تخت رفته و بخوابیم. اما اگر از خطرات واقعی ناشی از مسواک نزدن آگاه باشید، بلند می‌شوید و هرطور شده قبل از خواب مسواک می‌زنید. همیشه صبح‌ها وقت برای مسواک زدن هست، اما این کار هنگام شب قبل از خواب اهمیت بیشتری دارد. چون پلاک‌های تشکیل شده در طول روز می‌توانند در طول شب آهکی شده و در عرض 24 ساعت رسوب کنند.
12. نخوردن آدامس
آدامس‌های بادکنکی شیرین برای دندان مضر هستند؛ اما جویدن آدامس‌های بدون قند به بهداشت دهان و دندان شما کمک خواهد کرد. بزاق بهترین سپر دفاعی در برابر پوسیدگی دندان است. بنابراین هر کاری به افزایش تولید بزاق، به خصوص بعد از صرف غذا، در دهان کمک کند، سلامت دهان و دندان شما را تضمین خواهد کرد. بزاق یکی از مهم‌ترین ترکیبات طبیعی دهان است که از خشک شدن دهان جلوگیری می‌کند.
13. مکیدن تنقلات
احتمالا می‌دانید که دندان‌پزشک‌ها با خوردن آب‌نبات‌های چسبناک و شکلات‌های کارامل که به دهان و دندان می‌چسبند، مخالف‌اند. اما خیلی‌ها عادت دارند آب‌نبات‌های ضدسرفه و لیمو بمکند، که به نوبه خود باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان می‌شود. بسیاری از آب‌نبات‌های ضدسرفه حاوی قندهای تصفیه شده هستند، از این رو بهتر از آب‌نبات‌های دیگر هستند. مگر اینکه با خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده آب‌نبات، متوجه وجود مقادیر کم یا زیاد قند در آنها شوید.
لیمو بسیار اسیدی است و می‌تواند مینای دندان شما را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار دهد. از این رو، توصیه می‌شود آب آن را بگیرید و به طور مجزا بنوشید. اما پس از نوشیدن آن بلافاصله مسواک نزنید.
14. فراموش کردن معاینات دوره‌ای دندان
بنا به توصیه دندان‌پزشکان باید هر 6 ماه یک‌بار برای کنترل دندان‌هایتان به آنها مراجعه کنید. اما بسیاری از افراد از این کار سر باز می‎‌زنند که می‌تواند برایشان مشکلات جدی به دنبال داشته باشد. به طور معمول، مشکلات کوچک در دهان به آرامی توسعه می‌یابند. اما پس از اینکه 6 ماه به 1 سال، 2 و حتی 3 سال تبدیل می‌شود، آن سوراخ یا پوسیدگی کوچک که پیش از این هیچ مشکلی نداشت، به طور ناگهانی به یک مسئله بسیار بزرگ‌تر بدل می‌شود که نیازمند صرف هزینه بیشتر برای درمان خواهد بود. از این رو، سعی کنید قبل از 6 ماه یک وقت ملاقات بگیرید تا دچار مشکلات احتمالی نشوید.
منبع: health 

چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ