ایمپلنت چگونه انجام می شود؟

jalalvand
ایمپلنت یا درون‌کاشت به وسیله‌ها یا اجزاء مصنوعی‌ای گفته می‌شود که در بخشی از بدن نصب یا ثابت می‌شوند تا جایگزین یک عضو زیستی شود و کارهای آن عضو را انجام دهد.

 علاوه بر کارکرد مناسب، مهم‌ترین مساله در انتخاب یک ایمپلنت زیست‌سازگاری آن است. یعنی ایمپلنت‌ها باید از جنس و ماده‌ای ساخته شوند که با بدن انسان سازگاری داشته باشد، تولید مواد سمی نکند، ایجاد حساسیت نکند و مشکلی برای سلامتی بدن پیش نیاورد.

ایمپلنت‌های دندانی یکی از رایج‌ترین انواع ایمپلنت هستند که اولین بار در سال ۱۹۶۵ مورد استفاده قرار گرفتند. به ایمپلنت، دندان نسل سوم هم می‌گویند. دندان های نسل اول دندان های شیری هستند، دندان های نسل دوم دندان های دائمی هستند که پس از افتادن دندان های شیری در دهان ظاهر می‌شوند، و ایمپلنت ها دندان‌هایی هستند که پس از از دست رفتن دندان‌های دائمی، توسط دندانپزشک در استخوان فک کار گذاشته می‌شوند.

ایمپلنت دندان از دو قسمت اصلی ساخته شده است، یکی قسمتی پیچ مانندی است که پس از ایجاد سوراخی در استخوان، در داخل فک قرار می‌گیرد و ثابت می‌شود. قسمت دوم، تاج است که بر روی قسمت اول سوار می‌شود. روکش‌هایی که جایگزین تاج دندان می‌شوند با استفاده از  سیمان‌های دندانپزشکی به قسمتی از ایمپلنت که در فک ثابت شده، چسبانده می‌شوند.

 جنس ایمپلنت معمولاً از فلز و یا سرامیک با ساختار مشابه استخوان است که با بافت های بدن سازگار است. در حال حاضر ایمپلنت‌ها بیشتر از فلز تیتانیوم ساخته می‌شوند.

یکی از مزایای ایمپلنت این است که نیازی به کشیدن دندان مجاور ندارد و در نتیجه هیچگونه آسیبی به سایر دندانها وارد نمی‌کند . ایمپلنت به عنوان بهترین راه حل برای جایگزینی دندانهای از دست رفته شناخته شده است ، چرا که ظاهری کاملاً طبیعی دارد و بیمار هنگام صحبت کردن و غذا خوردن کاملاً احساس راحتی می کند.

در مواردی که برای دندانهای مصنوعی فرد گیر کافی در دهان وجود نداشته باشد؛ می توان از ایمپلنت به عنوان محل گیر مناسب جهت ثابت نگهداشتن دندان مصنوعی استفاده کرد.

برای استفاده از ایمپلنت دندانی سلامتی کامل بدن و همچنین دارا بودن استخوان فک و لثه های سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر فرد سابقه بیماری مزمن داشته باشد و یا مبتلا به سایش دندان ها و یا امراضی از جمله دیابت و… باشد ، میزان موفقیت این روش درمانی کاهش می‌یابد. علاوه بر این افرادی که سیگار و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند موارد مناسبی برای این عمل نیستند .

به‌طور کلی ایمپلنت‌های دندانی برای افرادی که کل دندان‌ها، تعدادی از دندان‌ها و یا فقط یک دندان خود را از دست داده‌اند، قابل استفاده است.

با استفاده از این روش درمانی نه تنها عملکرد از دست رفته دندان‌ها را به فرد باز می‌گردانند، بلکه زیبایی، قدرت تکلم بی‌نقص و اعتماد به نفس شخص ترمیم می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

لینک مرتبط:تفاوت جراحی لثه با ایمپلنت چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ