رژیم غذایی سرشار از «روی» و احتمال بروز این عفونت خطرناک

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از «روی» احتمال پیشرفت عفونت خطرناکی به نام کلوستریدیوم دیفیسیل را خصوصا در بین افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند افزایش خواهد داد.

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از «روی» احتمال پیشرفت عفونت خطرناکی به نام کلوستریدیوم دیفیسیل را خصوصا در بین افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند افزایش خواهد داد.
عفونت ک.دیفیسیل یکی از کشنده‌ترین دسته‌های باکتری‌ها در ایالات متحده است که تنها در سال ۲۰۱۱ حدود نیم میلیون مورد عفونت به جا گذاشت و ۲۹۰۰۰ نفر ظرف ۳۰ روز بعد از تشخیص آن،‌ جانشان را از دست دادند. این باکتری ها در مدفوع انسان وجود داشته و بیشتر از طریق تماس با سطوح آلوده مانند توالت‌ها و وان‌های حمام به فرد منتقل خواهد شد. افرادی که سابقه مصرف طولانی آنتی‌بیوتیک دارند خطر عفونت ک.دیفیسیل در آنها بیشتر است؛ در واقع این دست داروها می‌توانند ریززیواگان روده را تغییر داده و میزان حساسیت به عفونت را افزایش دهند.
تحقیقات قبلی در این زمینه نشان داده که مصرف زیاد «روی» در رژیم غذایی – در واقع ماده معدنی بسیار مهم در عملکردهای بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی، رشد سلولی و تقسیم آن و التیام زخم – می‌تواند خطر بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. 
در این زمینه، محققان برای رسیدن به یافته‌های مورد نظرشان، به مدت پنج هفته به موش‌‌ها، غذاهایی با روی کم، ‌متوسط و زیاد دادند؛ رژیم غذایی با روی زیاد طوری طرح‌ریزی شده بود تا باعث تحریک روی خوراکی اضافی در انسان شود. اثرات این رژیم‌های غذایی بر روی باکتری‌های روده جوندگان از طریق جمع‌آوری نمونه مدفوع آنها مورد بررسی قرار گرفت. در مقایسه با موش‌هایی که رژیم‌ غذایی‌شان حاوی روی کم یا متوسط بود، موش‌هایی که رژیم غذایی با روی زیاد و دُزهای کم آنتی‌بیوتیک داشتند نسبت به بروز عفونت ک.دیفیسیل  اسیب‌پذیرتر بوده و نحوه عملکرد باکتری‌های روده آنها هم تغییر یافت. علاوه بر این، موش‌هایی که رژیم غذایی با روی بالا داشتند در مقایسه با رژیم‌های غذایی با روی متوسط یا کم، عفونت ک.دیفیسیل با شدت و تهدید بیشتری در آنها بروز پیدا کرد. 
منبع: thehealthsite

6 نشانه کمبود «روی» در بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ