آیا استاتین‌ها،‌ بهترین داروهای کاهنده کلسترول هستند؟

مهرناز زاوه
گفته می‌شود که استاتین‌ها، ‌نخستین گزینه‌های درمانی کلسترول هستند که خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را هم کم می‌کنند، اما اگر بدن توان تحمل آنها را نداشته باشد، روش‌های غیراستاتینی کارایی خواهند داشت؟

گفته می‌شود که استاتین‌ها، ‌نخستین گزینه‌های درمانی کلسترول هستند که خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را هم کم می‌کنند، اما اگر بدن توان تحمل آنها را نداشته باشد، روش‌های غیراستاتینی کارایی خواهد داشت. 
همانطور که می‌دانید استاتین‌ها، داروهایی هستندکه فعالیت آنزیم تولیدکننده کلسترول به نام آنزیم کاهنده HMG-CoA را مسدود می‌کند. این کار باعث کاهش تولید کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می‌شود. حتما میدانید که کلسترول بد،‌ خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد.
بر اساس آمار انجمن قلب آمریکا، استاتین‌ها تنها دسته‌های دارویی کاهنده میزان کلسترول هستند که می‌توانند به طور مستقیم خطر حمله ‌قلبی و سکته ‌مغزی را کاهش دهند،‌ بنابراین این مسئله اغلب نخستین گزینه در زمینه دارودرمانی برای بیمارانی است که کلسترول LDL بالایی دارند. 
روش‌های درمانی غیراستروئیدی به مانند روش‌های استروئیدی، برای کاهش کلسترول تأثیر مشابهی دارند
محققان برای اثبات این مسئله، بررسی و تحلیلی روی ۴۹ آزمایش تصادفی‌ای انجام دادند که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۶ صورت گرفته بود. این آزمایش‌ها شامل ۳۱۲۱۷۵ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۶۲ سال بود. چیزی حدود ۳۹۶۴۵ نفر از افراد شرکت‌کننده دچار بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند – از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی‌عروقی – و این آزمایش‌ها نتایج ۹ روش درمانی مختلف کاهنده کلسترول را مورد ارزیابی قرار داد. 
به منظور مقایسه این روش‌های درمانی، تیم تحقیقاتی افراد شرکت‌کننده را به چهار گروه تقسیم کرد:
-استاتین‌ها
-روش‌های درمانی غیراستاتینی که در وهله اول با افزایش انتشار گیرنده‌های LDL ، میزان کلسترول را کاهش می‌دهد مانند رژیم غذایی، بایل اسید سکواسترنت‌ها و بای‌پس روده.
-روش‌های درمانی که باعث افزایش انتشار گیرنده LDL نمی‌شود مانند فیبرات‌ها، نیاسین و مسدودکننده‌های کلستریل استر انتقال پروتئین (CETP).
-مسدودکننده‌های PCSK9 – دسته دارویی جدیدی که میزان کلسترول LDL را از راه مسود کردن پروتئین PCSK9 به شکل فعالانه در کبد کاهش می‌دهد.
نتایج تحقیقات محققان نشان داد که روش‌های درمانی استاتینی و غیراستاتینی که باعث افزایش انتشار گیرنده‌های LDL می‌شود هر دو کارایی مشابهی در کاهش کلسترول LDL و کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی به همراه دارد. بنابراین در ارتباط با هر دو روش درمانی باید گفت که بازای کاهش هر ۱ میلی‌مول کلسترول LDL،‌ خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی حدود ۲۳ درصد کاهش خواهد یافت.
منبع: medicinenet

باورهای رایج نادرست درباره کلسترول بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ