9 گام موثر جهت جلوگیری از عوارض خطرناک دیابت

a.mahammadi
تلاش دیابتی ها برای بهبود وضعیت بیماری شان بسیار ارزشمند است و به آنها کمک می کند از عوارض جانبی جدی دیابت در امان باشند

رعایت برخی پرهیزهای غذایی و مصرف به موقع دارو از مواردی هستند که انجامشان برای بیماران دیابتی از ضرورت بسیار برخوردار است. اما در اینجا نکته های اساسی به بیماران دیابتی گوشزد شده، که در مراقبت بهتر، پیشگیری از بروز مشکلات جدی در آینده و بهبود سریعتر کاربردی هستند.
احساس تعهد نسبت به بیماری: باید به یاد داشته باشید که هیچ کس به اندازه خودتان در سلامتی و بهبود بیماری شما موثر نیست. سعی کنید هر آنچه لازم است در رابطه با دیابت بدانید. مصرف غذای سالم را در خود به عادت تبدیل کنید. رعایت تعادل در وزن می تواند تاثیر بسزایی در سلامتی داشته باشد. به صورت منظم به قند خون خود نظارت داشته باشید و دستورالعمل های پزشک را در نگه داشتن قند خون در وضعیت طبیعی، با جدیت دنبال کنید. لازم نیست از چیزی واهمه داشته باشید. هر کجا که لازم باشد می توانید از پزشک، پرستار، متخصص تغذیه و … کمک بگیرید. آنها کمک شان را از شما دریغ نمی کنند.
اجتناب از سیگار: مصرف سیگار خطر ابتلا به عوارض مزمن دیابت از جمله حمله قلبی، سکته، آسیب های عصبی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند تا سه برابر بیشتر از دیابتی های پاک در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.
کنترل کلسترول و فشار خون: احتمال ظهور مشکلات ناشی از فشار خون و کلسترول بالا، در یک فرد دیابتی بسیار بیشتر است و درصد بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم می تواند یک راه حل مناسب با بازدهی دراز مدت برای شما باشد. البته در برخی موارد نیاز به مصرف دارو نیز احساس می شود، اما زیاده روی در استفاده از دارو، توصیه نمی شود.
چک آپ وضعیت چشم: در چک آپ سالیانه، عوارض جانبی دیابت، مانند آسیب های کلیوی و یا مشکلات قلبی و عروقی بررسی می شوند. همچنین چشم پزشک نیز آسیب های احتمالی به شبکیه و همچنین آب مروارید یا آب سیاه را که از عوارض جانبی دیابت به شمار می روند مورد بررسی قرار می دهد.
تزریق به موقع واکسن: تزریق واکسن به یک فرد دیابتی می تواند توان فیزیکی بدن او را به شدت تضعیف کند. پس در خصوص تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.
مراقبت از دندان ها: برای محافظت از دندان ها لازم است حداقل دوبار در روز آنها را با استفاده از مسواک و نخ دندان، تمیز نمایید. همچنین مراجعه مرتب به دندان پزشک را (حداقل دو بار در سال) جدی بگیرید. علاوه بر این، در صورت مشاهده هر گونه عفونت، تورم و یا خونریزی در لثه، حتماً به دندان پزشک مراجعه کنید.
نظافت پاها: هر نوع تاول زدگی، بریدگی یا سوختگی که به ناگاه یا به مرور زمان به وجود آید، ممکن است به عفونت های شدید و حتی قطع پا بینجامد. برای جلوگیری از این مشکلات پاهای خود را روزانه در آب ولرم بشویید، مچ و کف پا را با استفاده از کرم ها و لوسیون های مخصوص مرطوب و نرم نگه دارید، از پاهای خود، در برابر بریدگی، سوختگی، تاول زدگی و انواع زخم، قرمزی یا تورم، به شدت مراقبت کنید، از جوراب نخی استفاده کنید.
مصرف آسپرین: با مصرف روزانه آسپرین، خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی که مهمترین و بدترین عارضه‌ی بیماران دیابتی است را در خود کاهش داده اید.
دوری از استرس: اضطراب، نگرانی و استرس، بدترین عامل برای افزایش عوارض دیابت در شماست. برخی هورمون های بدن، ممکن است در دراز مدت از تولید انسولین در بدن جلوگیری کنند که این مساله فقط همه چیز را برای یک فرد دیابتی بدتر خواهد کرد. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید تا اثرات منفی آن دامن گیر شما نشود. برای پیشگیری از بروز اضطراب می توانید از تکنیک های خاصی جهت تمدد اعصاب در لحظات بحرانی استفاده کنید. اولویت بندی امور و خواب کافی نیز عواملی تاثیرگذار در مهار اثرات منفی استرس هستند.

منبع: سلامت نیوز

آیا عوارض خطرناک دیابت را می شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ