سرطان سینه در کمین زنان و حتی مردان! +تست آسان توسط خود فرد

jalalvand
یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان و حتی مردان، سرطان پستان است. در این مطلب به تمامی علائم و نشانه های و نحوه شناسایی این این بیماری در زنان و مردان در دو بخش می پردازیم. و یاد آور می شویم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

منشا این سرطان در اکثرزنان، توده در ۹۰ درصد موارد از اپیتلیوم مجاری و ۱۰ درصد در اپیتلیوم لوبولهای پستان می باشد . اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشود ( بروز توده های قابل لمس که گاهی دردناک نیز هستند ) میتواند بسیار خطرناک باشد .  از آنجا که در کشورهای جهان سوم آمار مرگ و میر ناشی از آن بالاتر از کشورهای اروپایی می باشد لازم است خانم های ایرانی بخصوص خانمهای ۴۵ – ۵۰ ساله دقت بیشتری به این موضوع از خود نشان دهند که تنها در این صورت با جراحی ضایعه ، بدون قطع عضو ( ماستکتومی ) بیمار از عمری طبیعی برخوردار خواهد بود لذا برای تشخیص به موقع بهتر است از سن حدود ۲۰ سالگی هر چند وقت یکبار  ( بصورت ماهانه ) سینه های خود را به روش مناسب معاینه نمایند از سن ۴۰ سالگی هرسال یکبار ماموگرافی شوند البته در صورت داشتن سابقه سرطان سینه در خانواده ، پیشنهاد می شود  شروع ماموگرافی از سنین کمتری باشد

تذکر : توسط ماموگرافی مناسب معمولا وجود ضایعه مشخص می شود اما برای تمایز بین توده های بدخیم ( سرطانی ) و خوش خیم  ( مانند ضایعات آهکی در تغییرات فیبرو کیستیک ) نیاز به بیوپسی ( نمونه برداری ) می باشد البته در زنان یائسه  با ماموگرافی در ۹۰درصد موارد بدخیم بودن توده مشخص می شود سونوگرافی نیز به کشف سرطانهای غیر کلسیفیته کمک می کند

مواردی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند :

عوامل جغرافیایی : بطور کلی شیوع این بیماری در آسیا به نسبت اروپا و آمریکای شمالی کمتر است

استعداد ارثی : مطالعات بخوبی مشخص نموده که احتمال ابتلا به سرطان سینه با تعداد اقوام نزدیک که به این بیماری دچار شده اند ارتباط مستقیمی دارد از طرفی کارسینومای دوطرفه ( هر دو سینه ) در مقایسه با سرطانهای یک پستان با احتمال بالاتری به عوامل ارثی در ارتباط هستند .

سن : احتمال ابتلا به این سرطان در سنین زیر ۲۰ سال بسیار پایین است ولی با افزایش سن تا یائسگی با روند ثابتی زیاد می شود و بعد از یائسگی بطور محسوسی کاسته می شود

طول مدتی که زن قابلیت باروری دارد : شروع قاعدگی در سنین پایین و یائسگی در سنین بالاتر احتمال ابتلا را افزایش می دهد

حاملگی : ابتلا در زنانی که تا سنین بالا زایمانی نداشته اند بیشتر از دیگران است احتمال بروز سرطان سینه در زنی که قبل از ۱۸ سالگی حامله شده یک سوم زنی است که بعد از ۳۵ سالگی حامله می شود

مصرف بدون تعادل استروژن : رشد سینه دختران در دوران بلوغ نیازمند انسولین ، کورتیزون ، تیروکسین ، پرولاکتین ، استروژن پروژسترون و هورمون رشد می باشد بافت سینه در سنین ۱۲ تا ۱۹ سالگی تقریبا سفت و غده ای بوده و با گذشت زمان بافت چربی در آن افزایش می یابد تا سنین یائسگی که از آن به بعد بافت چربی جایگزین بافت غده ای می شود درمان با استروژن در زنان یائسه احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد اما بطور کلی قرص های ضد بارداری که دارای تعادل بین استروژن و پروژسترون هستند احتمال محسوسی ایجاد نمیکنند

چاقی ، اعتیاد و مصرف مقدار کمی الکل نیز احتمال ابتلا به این ضایعه را ۱٫۵ برابر افزایش می دهند ، بی تحرکی و فعالیت بدنی کم نیز از دیگر عوامل زمینه ساز برای این بیماری شمرده می شوند

محل توده های سرطانی در پستان :

در ۴ تا ۱۰ درصد موارد توده در هر دو پستان ایجاد می شود اما بطور کلی سینه سمت راست با احتمال بالاتری دچار سرطان می شود .

در ۵۰ در صد موارد ضایعه تشکیل شده در یک چهارم فوقانی خارجی ، در ۲۰ درصد موارد قسمت مرکزی پستان ، در ۱۰ درصد موارد یک چهارم فوقانی داخلی یا یک چهارم تحتانی داخلی و یا خارجی می باشد .

روش معاینه سینه ها توسط خود شخص :

A – مقابل آینه بایستید و سینه های را از نظر ترشح در نوک سینه ، جمع شدگی ، فرورفتگی ، پوست ریزی بدقت مورد یررسی قرار دهید .

در مرحله بعد ، برای مشاهده هر گونه تغییر شکل عضله سینه را سفت نمایید

…………………………………………………

B – دستهای خود را به پشت سر برده به جلو فشار دهید و بدقت وجود هرگونه مشکل را در زیر بغل و سینه ها مورد بررسی قرار دهید .

…………………………………………………

C – زیر دوش دستها را به کمر زده کمی به جلو خم شوید.

شانه ها و آرنج های خود را به آینه نزدیکتر کنید

در این وضعیت انگستان دست را به آرامی روی هر پستان حرکت داده تا وجود هر تغییری در داخل سینه احساس شود

…………………………………………………

D – مطابق شکل بازوی چپ خود را بالا برده ،

پستان را از محیط بطرف مرکز بصورت دایره ای ( با سطح صاف انگشتان ) لمس کنید تا به نوک سینه برسید

و از این طریق مطمئن شوید در تمام سطح پستان و به همین صورت نواحی زیر بغل توده یا برآمدگی غیر طبیعی وجود نداشته باشد .

…………………………………………………

E – به همان وضعیت در مرحله قبل ، همان بازو را بالا برده ، نوک سینه را با دست چپ فشار دهید و بررسی کنید که ترشحی خارج می شود .

( در صورت داشتن ترشح در طول ماه حتما به پزشک مراجعه نمایید )کلیه مراحل دو بخش قبل را برای سینه سمت راست تکرار نمایید .

…………………………………………………

F – به پشت دراز کشیده بالش کوچکی را زیر شانه خود قرار دهید و بازوی چپ را زیر سر قرار دهید تا پستان مسطح شود در این وضعیت دو مرحله قبل را تکرار کنید ( این معاینه را برای سینه طرف دیگر نیز انجام دهید )

لازم به ذکر است که ۸۰ درصد توده ها خوش خیم هستند و  مشاهده هر توده ای دلیل بر سرطانی بودن آن نیست اما لازم است در مورد آن با پزشک ( مامایی یا متخصص زنان ) مشورت شود .

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمونهایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر 100 مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر دچار این بیماری می‌شوند.

مردان به علت ناآگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سالانه حدود 250 مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می‌شوند، در حالی که 70 نفر در اثر آن فوت می‌کنند اما نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی‌شوند. به گفته محققان در صورت تشخیص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه 75 تا 100 درصد است در حالی که با پیشرفت این میزان به 30 درصد تنزل می‌یابد.

نگرانی عمده این است که بسیاری از افراد در این‌باره اطلاع کافی ندارند. معمولا مدت زمان بین مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا 16 ماه است. مشکل این است که مردان چنین فکری نمی‌کنند. این بدان معنی است که وقتی آنها بالاخره به بیمارستان می‌رسند سرطان سینه آنقدر پیشرفت کرده که شانس زنده ماندن به میزان زیادی تقلیل یافته است. اما در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان سرطان سینه در مردان نیز مانند زنان امکان پذیر است.

چرا مردان به سرطان پستان دچار می‌شوند؟

بطور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در واقع پستانهای یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافتهای دیگر احاطه شده‌اند.

در دختران این بافت در پاسخ به هورمونهای زنانه رشد می‌کند اما در مردان که چنین مقادیری از هورمونهای زنانه را ترشح نمی‌کنند رشد این بافت متوقف می‌شود. اما بهر حال در مردان هم بافت پستانی محسوب می‌شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطانهای پستان که در زنان وجود دارد، مبتلا می‌شوند سرطانهای درگیر کننده قسمتهای تولید و ذخیره شیر در پستان بسیار نادرند.

چه مردانی مستعد این بیماری هستند؟

برای مردان زیر 35 سال سن ابتلا به سرطان پستان بسیار نادر است اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مردان آفریقایی ، آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در برخی مناطق آفریقا سرطان پستان در مردان شایع‌تر است. روشن‌ترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می‌شود که در پاسخ به دارو یا هورمون درمانی ، یاحتی ابتلا به عفونتها و سموم ، دچار بزرگی غیر طبیعی پستان شده‌اند. افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم کلاین فلتر مستعد به سرطان پستان هستند.

نشانه‌های سرطان پستان در مردان

نشانه‌های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است. اکثر سرطانهای پستان در مردان زمانی تشخیص داده می‌شوند که فرد وجود یک توده را روی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می‌کند. اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که نشانه‌ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک سینه و ناهنجاری‌ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این مردان در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است. در مردان هم بافت پستانی محسوب می‌شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.

فراوانی سرطان پستان در مردان

سرطان پستان در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمونهایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر 100 مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر دچار این بیماری می‌شوند.

تشخیص سرطان پستان در مردان

همان تکنیکهای مورد استفاده برای تشخیص بیماری در زنان شامل معاینه با دست ، ماموگرافی و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند.

درمان

جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می‌شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند. بسیاری از سرطانهای پستان گیرنده‌های هورمونی دارند که جایگاههای خاص بر روی سلولهای سرطانی هستند که هورمونهای خاص مانند استروژن می‌توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده‌ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می‌سازد.

منبع: مدیکال پی دی اف / رشد

لینک مرتبط: مردان و زنان چطور از سرطان سینه در امان بمانند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ