نکات مهمی درباره غدد لنفاوی

مهرناز زاوه
نه سرطان خون و نه لیمفوما را نمی‌توان از راه تصویربرداری تشخیص داد. تشخیص اولیه معمولا مستلزم بافت‌برداری یا تعدادی تست‌های آزمایشگاهی است که روی خون و نمونه‌های بافتی انجام می‌شود.

اگر هر مشکل یا سؤالی درباره غدد لنفاوی دارید، با مطالعه نکات زیر، به جواب بسیاری از سؤالاتتان خواهید رسید.
۱.غدد لنفاوی متورم
در سرتاسر بدن ما چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ رشته لوبیا‌شکل به نام رشته‌های بنفی وجود دارد. غدد لنفاوی بخشی از دستگاه لنفاوی بدن است – در واقع یکی دیگر از دستگاه‌های گردش خون بدن – که باعث جریان داشتن مایع لنفاوی در مجاری بدن شده و به آنها کمک خواهد کرد تا مواد سمی و عوامل بیگانه را دفع کنند.
۲.غدد لنفاوی دردناک و بدون درد
گاهی اوقات، فرقی نمی‌کند که غدد لنفاوی توأم با درد بوده یا دردی نداشته باشد، در هر حال سرنخ‌هایی به پزشک خواهد داد تا بفهمد که چه بیماری‌ای دارید. البته همواره استثنائاتی هم در کار بوده و به این سادگی هم نیست. 
برای مثال تورم بدون درد یک یا چند غده لنفاوی می‌تواند در وهله اول در برخی از انواع لیمفوما، نشانه بیماری باشد مانند لیمفومای فولیکولی. حدود نیمی از افرادی که دچار لیمفوما می‌شوند، غدد لنفاوی متورم دارند. این غدد معمولا در اثر لمس کردن، دردی نخواهند داشت، اگرچه ممکن است احساس نامساعدی در شخص ایجاد کنند. 
۳.غدد لنفاوی زیر پرتو ایکس یا دستگاه سی‌تی اسکن
نه سرطان خون و نه لیمفوما را نمی‌توان از راه تصویربرداری تشخیص داد. تشخیص اولیه معمولا مستلزم بافت‌برداری یا تعدادی تست‌های آزمایشگاهی است که روی خون و نمونه‌های بافتی انجام می‌شود. با توجه به لیمفوما، الگوهای دخالت غدد لنفاوی که حتی با آزمایش پرتو ایکس سینه هم مشخص می‌شود می‌تواند در وهله اول اقدام مهمی باشد تا بتوان احتمالات مربوط به بیماری را به حداقل رساند.
۴.غدد لنفاوی در اندازه طبیعی
سؤال این است که غدد لنفاوی طبیعی چه اندازه‌ای است؟ در پاسخ باید گفت این مسئله به جایگاه غدد لنفاوی و نیز میزان سفتی یا نرمی آنها مربوط بوده که باعث می‌شود بتوانید طبیعی یا غیرطبیعی بودن آن را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید که غدد لنفاوی که به درستی از راه تورم واکنش نشان می‌دهد – مثلا نسبت به عفونت – در واقع به نوعی واکنش درست و سالمی است که به تندرستی بدن کمک می‌کند. 
منبع: health

درمان فرامولکولی سرطان غدد لنفاوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ