۵ راه بی‌خطر برای خلاص شدن از شر وزن آب بدن

مهرناز زاوه
اگر می‌خواهید وزن خود را با ورزش و رژیم غذایی کاهش دهید، قطعا مشاهده نوسانات وزن روزانه بر روی ترازو برایتان خسته‌کننده خواهد بود. در این شرایط، وقتی درجه ترازو دائما بالا و پایین می‌رود، سخت است بگویید برنامه تمرینی یا رژیم غذایی‌تان درست عمل می‌کند یا خیر. اما این نوسانات معمولا به خاطر احتباس آب در بدن رخ می‌دهند.

اگر می‌خواهید وزن خود را با ورزش و رژیم غذایی کاهش دهید، قطعا مشاهده نوسانات وزن روزانه بر روی ترازو برایتان خسته‌کننده خواهد بود. در این شرایط، وقتی درجه ترازو دائما بالا و پایین می‌رود، سخت است بگویید برنامه تمرینی یا رژیم غذایی‌تان درست عمل می‌کند یا خیر. اما این نوسانات معمولا به خاطر احتباس آب در بدن رخ می‌دهند. پس چطور می‌شود از شر آب بدن خلاص شد؟ با ما همراه باشید تا شما را با بهترین متدهای موجود برای رسیدن به اهداف‌‌تان بیشتر آشنا کنیم.
چرا وزن آب بدنم بالاست؟
به گفته دکتر کاتلین وین، وزن شما می‌تواند در طول روز به شکل قابل‌توجهی نوسان پیدا کند. دکتر وین که متخصص غدد است و در دانشگاه ایالتی اوهایو تدریس می‌کند در این باره می‌گوید: «بیشتر افراد معمولا 2 کیلو نوسان وزن دارند؛ البته اگر اضافه وزن داشته باشید، این مقدار بالاتر خواهد بود. در فردی با شاخص توده بدنی 40، 50 یا بیشتر، این مقدار می‌تواند به 9 کیلو برسد.»
اما این نوسانات روزانه به چه دلیل رخ می‌دهند؟ در بسیاری از موارد، علت اصلی احتباس آب است. دکتر وین می‌گوید: «غذایی که می‌خورید، می‌تواند وزن شما را در طول روز تغییر دهد.» بر اساس یک مطالعه جدید، حدود 22 درصد از آب دریافتی ما در روز از طریق مواد غذایی تامین می‌شود. البته این مقدار بسته به مصرف میوه و سبزیجات متفاوت خواهد بود. افزایش مصرف کربوهیدرات نیز می‌تواند موجب احتباس آب در بدن شود.
درمان گیاهی برای خلاص شدن از شر وزن آب بدن
از آنجایی که احتباس آب یک مشکل رایج است، تبلیغات گسترده‌ای نیز در این زمینه ارائه شده‌اند. متاسفانه، همه این روش‌های تبلیغی ایمن نیستند و حتی بسیاری از آنها هیچ تاثیری ندارند. از این رو، بسیاری از افراد برای خلاص شدن از شر این مشکل به درمان‌های گیاهی روی می‌آورند. به عنوان مثال، شما می‌توانید با افزایش حجم ادرارتان از شر این مشکل خلاص شوید. برای این کار کافی است از مواد غذایی ادرارآور استفاده کنید.
در این بخش شما را با رایج‌ترین ترکیبات گیاهی برای درمان احتباس آب آشنا می‌کنیم:
مارون بوش: از این گیاه در طب سنتی به عنوان یک منبع ادرارآور استفاده می‌شود؛اما هیچ مدرکی برای اثبات عملکرد این گیاه وجودندارد.
امیانا: برخی افراد از این گیاه به عنوان یک داروی ملین، ادرارآور و کاهنده درد قاعدگی استفاده می‌کنند. اما هیچ شواهد علمی مبنی بر اثربخشی این گیاه وجود ندارد.
برگ زیتون: ممکن است تبلیغات مربوط به خواص درمانی عصاره برگ زیتون را دیده باشید. گفته می‌شود که برگ زیتون با کاهش احتباس آب از طریق ادرار شما را راحت می‌کند. اما شواهد قابل‌قبولی برای اثبات این مدعا وجود ندارد.
چای سبز: این مکمل به کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو، اغلب توسط افراد رژیمی استفاده می‌شود. اما هیچ مطالعه‌ای در باب اثربخشی چای سبز بر کاهش احتباس آب در بدن وجود ندارد. با این حال، چای سبز حاوی کافئین است که نقش ادرارآور دارد.
مواد ادرارآور برای کاهش وزن آب بدن
شما می‌توانید علاوه بر درمان‌های گیاهی، از داروهای بدون نسخه برای خلاص شدن از شر وزن آب بدن استفاده کنید. این محصولات در فروشگاه‌های دارویی و داروخانه‌ها پیدا می‌شوند. این داروها معمولا حاوی 25 تا 50 میلی‌‌گرم از یک ماده دارویی موسوم به پامابروم هستند که به گفته دکتر وین، به کاهش وزن آب بدن کمک می‌کند.
داروهای ادرارآور بدون نسخه نسبت به داروهای تجویزی ملایم‌تر بوده و خطر کمتری دارند. اما خطر همیشه وجود دارد. هیچ یک از این داروها توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده‌اند و اثربخشی آنها به اثبات نرسیده است. قرص‌های احتباس آب ممکن است عوارض کوتاه یا بلند مدت داشته باشند.
راه‌های ایمن برای خلاص شدن از شر وزن آب بدن
اگر درمان‌های گیاهی موثر واقع نشدند، باید به دنبال راه جایگزین باشید. چند روش وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.
کاهش مصرف سدیم: اگر به نمک حساسیت دارید، بهتر است مصرف نمک خود را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید که سدیم در بسیاری از چیزها پنهان است. درواقع، بخش عمده‌ای از نمکی که در طول روز مصرف می‌کنیم، نه از خود نمک که از طریق مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند کنسرو، فست‌فود و غذاهای منجمد تامین می‌شود.
نوشیدن آب: این توصیه ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما اگر به اندازه کافی در روز آب بنوشید، می‌توانید از شر وزن آب بدن‌تان خلاص شوید.
خوردن غذاهای آب‌رسان: وعده‌های غذایی آب‌دار مانند میوه و سبزیجات به شما کمک می‌کنند که هیدراته بمانید و دچار نفخ نشوید. طالبی، توت‌فرنگی، هندوانه، کاهو، کلم، کرفس، مارچوبه و اسفناج غذاهای سالم و پرآبی هستند. از این رو، به عنوان غذاهای ادرارآور در نظر گرفته می‌شوند.
ورزش کردن: ورزش نقش به‌سزایی در بهبود گردش خون دارد. دکتر وین معتقد است که ورزش منظم برای بیماران دیابتی که از احتباس آب رنج می‌برند، بسیار موثر است.
منبع: health

چه کار کنیم که آب بدن باعث اضافه وزن‌مان نشود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ