خطر هورمون‌درمانی برای درمان سرطان پروستات

مهرناز زاوه
هورمون‌درمانی در مردانی که سرطان پروستات دارند انجام می‌شود، اما این عمل باعث افزایش خطر بیماری قلبی در افرادی خواهد شد که سابقه این بیماری را داشته‌اند.

هورمون‌درمانی در مردانی که سرطان پروستات دارند انجام می‌شود، اما این عمل باعث افزایش خطر بیماری قلبی در افرادی خواهد شد که سابقه این بیماری را داشته‌اند. همان‌طور که می‌دانید مردانی که دچار سرطان پروستات هستند، اغلب به منظور مختل کردن تولید آندروژن‌ها (dh هورمون‌های مردانه) که برای رشد و انتشار سلول‌های سرطانی پروستات مهم هستند، روش تخلیه هورمونی انجام می‌دهند. مردانی که سابقه حمله قلبی داشته و خطر خفیف نارسایی بیوشیمیایی در آنها وجود دارد، انجام هورمون‌درمانی باعث وارد آمدن آسیب بیشتر به آنها خواهد شد.
نارسایی بیوشیمیایی در واقع افزایش میزان خونِ آنتی‌ژن‌های ویژه پروستات بعد از انجام روش‌های درمانی با جراحی یا پرتودرمانی در بیمارانی است که دچار سرطان پروستات هستند. هنگام انتخاب گزینه مناسب برای انجام هورمون‌درمانی باید سن بیمار، خطر بیماری‌های عروقی و خطر عود کردن بیماری را در او مد نظر قرار داد.
در این تحقیق، محققان اطلاعات مربوط به بیماران ۵۰ سال، ۶۰ ساله و ۷۰ ساله‌ای را مورد بررسی قرار دادند که سرطان پروستات آنها در وضعیت متوسط یا بالایی بود. آنها دریافتند که هورمون‌درمانی باعث افزایش شانس بقا و کیفیت زندگی خواهد شد. با این حال، این روش درمانی باعث کاهش شانس بقا و کیفیت زندگی در مردانی خواهد شد که قبلا سابقه حمله قلبی داشته‌اند. هورمون‌درمانی حدود  ۳/۰ – ۴/۰ کیفیت سال‌های عمر مردانی را کاهش خواهد داد که سابقه حمله قلبی داشتند. 
مردانی که کمتر در معرض خطر نارسایی بیوشیمیایی قرار دارند، انجام هورمون‌درمانی مزیت خاصی برایشان نخواهد داشت. بیماران کم‌سن‌تری که عوامل خطرزای بیماری‌های عروقی در انها کمتر است، بیشتر می‌توانند از مزایای هورمون‌درمانی بهره‌مند شود.
منبع: medicaldaily

خودارضایی خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ