اختلالات ترسناک خواب

مهرناز زاوه
به طور متوسط هر فردی ممکن است برخی از انواع اختلالات خواب را در زندگی‌اش تجربه ‌کند، از بی‌خوابی شبانه گرفته تا خُرخُر زیاد، اما برخی از اختلالات خواب به معنای واقعی کلمه ترسناکند.

به طور متوسط هر فردی ممکن است برخی از انواع اختلالات خواب را در زندگی‌اش تجربه ‌کند، از بی‌خوابی شبانه گرفته تا خُرخُر زیاد، اما برخی از اختلالات خواب به معنای واقعی کلمه ترسناکند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
اختلال کابوس شبانه
کابوس‌ به خودیِ‌ خود مقوله‌ی ناخوشایندی است، حالا تصور کنید که همیشه آن را با خود داشته باشید. چنین موردی را اختلال کابوس شبانه می‌نامند که از ویژگی‌های آن وقوع تجربه‌های ناخوشایند هنگام خوابیدن، در خواب و موقع بیدار شدن است. در شرایطی که بسیاری از ما کابوس را تجربه کرده‌ایم، خصوصا در دورانی که استرس زیادی داریم، تجربه‌های رعب‌آوری مرتبط با اختلال کابوس شبانه اغلب سبب آزردگی‌های فردی بارزی شده و می‌تواند در روند فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند. 
توهم‌های رؤیایی
این نوع توهم‌ها را نمی‌توان به طور دقیق نوعی اختلال دانست و تنها ۱۰ درصد از افراد آن را تجربه می‌کنند. برای مثال فردی که دچار حملات خواب می‌شود، میزان بروز توهم‌های خواب در او نسبت به سایر افراد بیشتر است. این توهم‌ها زمانی رخ می‌دهد که فرد می‌خواهد بخوابد یا بیدار شود، اما در خواب رخ نمی‌دهد. توهم‌های رؤیایی در نتیجه مصرف مواد مخدر یا بی‌خوابی، تشویش، استرس یا برخی عوامل دیگر رخ می‌دهد. 
فلج خواب
افرادی که از فلج خواب رنج می‌برند متوجه می‌شوند که با این‌که بیدار هستند، نمی‌توانند حرکت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که غریزه ما به طور طبیعی موقع خواب، ما را بی‌حرکت می‌کند تا مبادا به شکل ناخودآگاه و ناخواسته به خود آسیب بزنیم. با این حال، در برخی مواقع این غریزه دچار سوء‌عملکرد شده و با آنکه بیدار هستیم باعث عدم‌تحرک یا فلج ما می‌شود. از آن بدتر این است که این بیماری اغلب با توهم‌های رؤیایی همراه است. 
اختلال رفتاری REM (رؤیابینی)
اختلال رفتاری REM مشابه خواب‌گردی است، اما افرادی که دچار این اختلال هستند اغلب به‌جای سرگردانی بی‌هدف حین خواب، تلاش می‌کنند تا به طور فیزیکی رفتارهایی را در خواب از خود بروز دهند، در نتیجه در شرایطی که کاملا ناهشیار و ناآگاه هستند، فریاد زده، دست و پا تکان داده و یا با مشت به جایی ضربه می‌زنند. به مانند خواب‌گردها، افرادی که دچار اختلال رفتاری REM هستند هم به خاطر نمی‌آورند که حین خواب چه کارهایی انجام دادند. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های نامناسبی بین مغز و بدن حین خواب رد و بدل شود.
منبع: medicaldaily

باورهای نادرست در مورد خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ