نکات کلیدی که باید درباره دارو دادن به کودک بدانید

مهرناز زاوه
اگر کودک شما کمتر از 4 سال سن دارد، باید بدانید که گزینه‌های پیش روی شما محدود است. این مسئله در مورد داروهای درمان سرفه و سرماخوردگی و همچنین تهوع و استفراغ نیز صدق می‌کند.

ساعت 03:00 صبح است و کودک ناله می‌کند. احساس می‌کنید داغ است، اما تب ندارد. بینی‌اش آبریزش دارد، اما رنگ مخاط طبیعی و شفاف است. والدین یکی از بچه‌ها گفته که یک ویروس جدید شیوع پیدا کرده است. شاید هم سرما خورده و به خاطر خستگی و ناراحتی گریه می‌کند.
چگونه می‌توانید او را آرام کنید؟
اگر کودک شما کمتر از 4 سال سن دارد، باید بدانید که گزینه‌های پیش روی شما محدود است. این مسئله در مورد داروهای درمان سرفه و سرماخوردگی و همچنین تهوع و استفراغ نیز صدق می‌کند. اکثر داروهای سرماخوردگی برای نوزادان و خردسالان ممنوع‌اند. این مسئله در مورد بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند داروهای زخم معده نیز صدق می‌کند. خوشبختانه، شما می‌توانید این وضعیت را با استفاده از داروهای پایه کنترل کنید.
به چه چیزی نیاز دارید؟
باید بدانید چه دارویی برای رفع مشکل او مناسب است. به عنوان مثال، آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی در کودکان نمی‌کنند. آنها فقط قادر به درمان عفونت‌های باکتریایی هستند. اگر پزشک معتقد است که آنتی‌بیوتیک جواب نمی‌دهد، تقاضای دارو نکنید.
داروهای مسکّن مانند استامینوفن و ایبوپروفن به کاهش تب در کودکان کمک می‌کنند. اما آنها در تهیه بسیاری از محصولات به کار گرفته می‌شوند. از این رو، باید مراقب باشید که کودک دوز بالایی از این داروها را مصرف نکند. به طور کلی، بهتر است با یک پزشک متخصص اطفال یا داروساز مجرب مشورت کنید و برچسب روی داروها را نیز به دقت بخوانید.
در مورد سرماخوردگی، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که برای نوزادان و کودکان زیر 4 سال از داروهای سرفه و سرماخوردگی که حاوی آنتی‌هیستامین و ضد احتقان هستند، استفاده کنید. مگر اینکه پزشک داروی دیگری تجویز کرده باشد. با این حال، بسیاری از بیماران بدون مصرف دارو نیز پس از یک یا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند.
دستورالعمل زیر را دنبال کنید
حتی اگر برای درمان کودک عجله دارید، باید برچسب روی دارو و هشدارهای ارائه شده را با دقت بخوانید. دوز دارو که روی برچسب تعبیه شده، از اهمیت زیادی برخوردار است. برچسب حکم دستور را دارد، به آن به چشم یک پیشنهاد نگاه نکنید. دادن دوز بیشتر نیز توصیه نمی‌شود، بنابراین حتما طبق برچسب تعبیه شده روی بسته دارو عمل کنید.
دادن دوز مناسب به کودک ممکن است سخت‌تر از آن باشد که فکرش را می‌کنید. اگر به تازگی پدر یا مادر شده‌اید، امکان دارد استفاده از قطره چکان و قاشق دارو برای‌تان دشوار باشد. قبل از مصرف دارو از نحوه استعمال صحیح آن مطلع شوید. هرگز از قاشق آشپزخانه استفاده کنید، چون ممکن است در انتخاب دوز مناسب اشتباه کنید.
اغلب پدر و مادرها در دادن دوز مناسب از داروهای مایع به کودک دچار اشتباه می‌شوند. اشتباه آنها معمولا به این علت رخ می‌دهد که با واحد اندازه‌گیری مایعات آشنایی ندارند. زیرا متوجه نمی‌شوند میلی‌لیتر چیست یا در تشخیص تفاوت میان قاشق چای‌خوری و غذاخوری دچار اشتباه می‌شوند.
هنگام استفاده از قطره چکان، چند قطره از دارو را روی گونه‌های کودک بریزید تا دوز مناسب دست‌تان بیاید. هرگز دارو را مستقیم داخل حلق کودک نریزید، چون ممکن است دچار سرفه شود یا احساس خفگی کند. اجازه دهید دارو به طور طبیعی وارد گلو شود. هیچ وقت دارو را با آب یا آب‌میوه مخلوط نکنید. چون اگر کودک نیمی از بطری یا لیوان ترکیبی شما را بخورد، مشخص نیست چه مقدار از دارو را دریافت کرده است.
اگر کودک پس از خوردن دارو آن را به بیرون تف کرده یا بالا می‌آورد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برخی داروها قابل استفاده مکرر هستند. اما برخی دیگر باید با یک فاصله زمانی مشخص داده شوند، چون این خطر وجود دارد که دوز بالایی وارد بدن کودک شود.
مطمئن شوید که…
اگر در مورد یک داروی خاص، علائم خاص یا عوارض جانبی شک دارید، سریعا با یک پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. یک پرستار مجرب نیز می‌تواند به سوال‌های شما پاسخ دهد. یک داروساز نیز می‌تواند شما را از فعل و انفعالات بالقوه یک دارو مطلع کند. کار والدین یک کار چالش‌‌برانگیز است. با این حال، هرگز غرایز خود را فراموش نکنید، به خصوص اگر علائم جدی هستند و فرزند شما سن کمی دارد.
شما باید فرزند خود را بشناسید. به عنوان مثال، اگر نوزاد کوچک دارید، باید بدانید که تب یک مشکل بزرگ است و راه‌های کنترل آن را نیز بلد باشید. مشاوره کار مفیدی است. اگر از فرد مناسب مشاوره بگیرید، دفعه بعدی که نوزاد شما ساعت 03:00 صبح با گریه و ناله از خواب برخاست، بهتر می‌توانید آرامش کنید.
منبع: webmd 

درمان‌های خانگی مطمئن برای آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ