نکات طلایی برای افزایش باروری

پانته آ توتونپیان
اگرچه بارداری امری عادی و ساده به نظر می‌رسد‌، ولی این تنها یک روی سکه است، چراکه داستان زنانی که دوقلوهای به‌هم چسبیده باردار هستند، این روزها عنوان روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده‌ است. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، 12درصد زنان آمریکایی و اروپایی در رده سنی 12 تا 44‌سال با پدیده ناباروری دست به گریبانند. به عقیده آرون استایر، متخصص نازایی در بیمارستان دولتی ماساچوست، زندگی آینده افراد، از طول عمر آنان گرفته تا بیماری سرطان، دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که البته این امر شامل حال بارداری هم خواهد شد.

 انجمن درمانی باروری آمریکایی معتقد است، تنها 5 تا 10درصد زنان از نوعی نازایی رنج می‌برند که هیچ دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد.
 کارشناسان معتقدند درخصوص سایر زنان نابارور، وجود پنج فاکتور تاثیر بسزایی در شانس بارداری آنها ایفا می‌کند که این پنج فاکتور عبارتند از:              

1-زمان طلایی
      احتمالا این جمله برای‌تان آشناست «فاکتور سن، از مهم‌ترین اصول و معیارهای  بارداری در زنان است.» دکتر استایر معتقد است هرچه سن پایین‌تر باشد، تعداد و کیفیت تخمک‌ها بالاتر است، چراکه تخمک‌هایی که در بدو تولد با زنان همراه هستند، با بالا رفتن سن رو به افول می‌گذارند. پزشکان بر سر سن اوج باروری، نظرات گوناگونی دارند.  دکتر استایر، این سن را بین 20 تا 24‌سالگی می‌داند، درحالی که دکتر مری جین مینگین، استاد بیماری‌های زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی یل، این سن را بین 18 تا 35‌سالگی می‌داند. 
او می‌گوید: «اگرچه شانس بارداری به‌طور چشمگیری بعد از 40سالگی و گاهی 35سالگی پایین می‌آید، ولی هیچ موقع باعث ناامیدی زنان نمی‌شوم و فقط درمورد زنان بالای 40‌سال هشدار می‌دهم.» 
به عقیده الیزابت گینزبرگ، مدیر و دستیار فناوری‌های باروری بریگام و بیمارستان زنان بوستون،   چیزی که پزشکان را درمورد بارداری‌های بالای 40سال نگران می‌کند، مواردی مثل خطر ناهنجاری‌های کروموزومی است. 
از طرفی می‌توان گفت نوشیدن مقادیر زیاد چای سبز، اختلالاتی را در روند باروری ایجاد می‌کند.                                                                                                           
2-عادت‌های ممنوعه
      همه ما با مضرات دخانیات آشنا هستیم، ولی بیایید نگاهی کارشناسانه به این قضیه بیندازیم. 
به گفته دکتر گینزبرگ، دخانیات باعث کاهش تعداد تخمک‌ها و میزان کیفیت باروری آنها می‌شود و چنانچه افراد سیگاری اقدام به بارداری کنند، با خطر بالای سقط جنین مواجه خواهند شد. همین‌طور دکتر مینگین معتقد است، اعتیاد به سیگار باعث پیری تخمدان شده و روند یائسگی را یکی، دو سال تسریع می‌بخشد.        

3-اضافه وزن
      براساس مطالعات انجام شده، رابطه تنگاتنگی بین وزن افراد و ناباروری آنها وجود دارد، به‌همین دلیل توصیه اکید اکثر پزشکان به بیماران‌شان، ماندن در وزن ایده‌آل است، چراکه به عقیده دکتر گیزنبرگ، داشتن وزن مناسب به معنای حذف مشکلات ناباروری است و دکتر مینگین می‌گوید: «همان‌طور که چاقی باعث ناباروری می‌شود، داشتن وزن پایین هم می‌تواند باعث این امر شود. شانس بارداری میان زنانی که دونده دوی ماراتن و مسافت‌های طولانی هستند هم به‌دلیل درصد پایین چربی در بدن، کاهش می‌یابد.  کاهش چربی‌های بدن باعث کاهش هورمون‌هایی است که از غده هیپوفیز ترشح و به دیگر اندام‌ها ازجمله تخمدان‌ها فرستاده می‌شود.                                                                         

4-زمان مناسب برای بارداری
     اگر تمایل دارید بچه‌دار شوید، باید بدانید داشتن یک مقاربت تصادفی برنامه خوبی برای این کار نیست. به گفته دکتر استایر، طی عمل مقاربت، هر تخمک تنها 12 تا 24ساعت وقت باروری دارد، بنابراین بهترین راه این است که در زمان تخمک‌گذاری یا قبل از آن اقدام به عمل مقاربت کنید که این زمان دو هفته قبل از شروع پریود است. به عقیده دکتر گیزنبرگ، بهتر است در این ایام، عمل مقاربت هر روزه انجام گیرد.  البته کیت‌های شاخص هم راه‌حل خوبی برای اطمینان از زمان مناسب باروری به‌شمار می‌آیند و کمک شایانی به این قضیه می‌کنند.    

5-شرایط خاص
به گفته دکتر گیزنبرگ، در مواردی مثل ایندومتری که طی آن بافت‌هایی شبیه بافت رحم در خارج از رحم شروع به رشد می‌کنند، خطر ناباروری افزایش یافته و در اکثر سندروم‌های پلی‌کیستیک تخمدان، یک اختلال هورمونی به‌وجود می‌آید که روند کار هورمون‌ها را دستخوش تغییرات می‌کند. دکتر مینگین معتقد است سابقه عفونت‌های مربوط به بیماری‌های لگنی هم نقش مهمی در مسدود کردن لوله رحمی و ایجاد زخم در آن دارند. شانس باروری با یک‌بار ابتلا به این‌گونه عفونت‌های لگنی، 10درصد کاهش و با دو بار عفونت 25درصد و سه بار تا 50درصد کاهش خواهد یافت. مراقب باشید در صورت مشاهده هر یک از این بیماری‌ها، قبل از هر چیزی موضوع را با پزشک زنان مطرح کنید.    

منبع : مجله ی سیب سبز

دلایل کاهش یا افزایش قدرت باروری در زوجین چیست ؟ 

تغییرات ساده ای که شانس باروری را افزایش میدهد

                                                            

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ