۶ نکته‌ای که اگزمایتان می‌خواهد به شما بگوید

مهرناز زاوه
در موارد نادر، عفونت باکتریایی می‌تواند باعث برانگیختن اگزمای پوستی و نیز مشکلات حادتری مانند سلولیت شود. اگرچه اگزما معمولا مشکلات حادتری را در بدن به همراه ندارد، اما بهتر است همیشه در چنین شرایطی که پوستتان با روش‌های درمانی مختصر خوب نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

اگزمای پوستی، لکه‌های قرمز، خارش‌دار و در کل منزجرکننده‌ای هستند و در واقع گویای چیزی پنهان در ارتباط با سلامتی شماست. آن دسته از افرادی که از دوران بچگی درگیر اگزما بوده‌اند، دچار نوعی بیماری به نام درماتیت آتوپیک هستند که نوعی بیماری ژنتیکی است. اما اگر در سنین بالاتر دچار این بیماری شُدید، احتمالا به نوع دیگری از این بیماری مبتلا شده‌اید که عوامل حساسیت‌زای بیرونی مسبب آن هستند و متخصص پوست می‌تواند عوامل محرک آن را تشخیص دهید تا بتوانید پوست‌تان را صاف کنید. از دیگر انواع شایع این بیماری، درماتیت نومولار است که در قسمت پایین ساق پا در قالب لکه‌هایی به اندازه سکه خود را نشان می‌دهد و در افراد در سنین بالاتر بروز پیدا می‌کند. در اینجا چند متخصص پوست به نکات مهمی درباره اگزما پرداخته‌اند که حتما برایتان جالب خواهد بود. 
دچار آلرژی‌ فصلی هستید
برای افرادی که دچار اگزما هستند، بروز آن در تابستان و زمانی که میزان گرده گل‌ها در هوا بیشتر می‌شود، اصلا چیز عجیبی نیست. اما متخصصان توصیه می‌کنند که سعی کنید نسبت به خارش پوست مقاومت داشته باشید، در غیر این صورت پوست‌تان بیشتر ملتهب شده و حساس‌تر خواهد شد. برای پیشگیری از آن می‌توانید از کرم‌های هیدروکورتیزون و مرطوب‌کننده‌های رقیق و بدون مواد معطر استفاده کنید. پیشگیری و کاهش علائم بروز اگزما بیشتر مربوط به ترمیم کارکرد سد پوستی است. این به معنای به حداقل رساندن چیزهایی است که می‌تواند باعث کنده شدن پوست شود؛ مانند پاک‌کننده‌های قوی و آب داغ در حمام و کمک به حفظ و ماندن آبی که در پوست وجود دارد.
باید صابون یا مواد شوینده‌تان را عوض کنید
مواد تحریک‌کننده پوستی مانند لباس‌های خارش‌آور، پاک‌کننده‌های قوی و حتی تعرق باعث تحریک وضعیت التهابی در آن شده که منجر به اگزما خواهند شد. نخستن گام برای تعیین عوامل احتمالی اگزما، پیشگیری از مصرف مواد التهاب‌آور و حساسیت‌زای عادی مانند صابون‌های قوی و غلیظ، پشم و مواد معطر است.
متخصص پوستی هم می‌تواند با تجویز آزمایش لکه‌های پوستی، واکنش‌ پوست را نسبت به مواد حساسیت‌زای خاص شناسایی و مشخص کند. برخی عوامل محرک از دید متخصصان پوستی عبارتند از: ‌فلزات (مانند آنهایی که در گوشیِ هوشمند شما وجود دارد)، مواد معطر، مواد نگهدارنده خاص و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در پماد‌های موضعی مانند بنادریل یا نئوزپورین.
دچار حساسیت غذایی هستید
وقتی نسبت به غذای خاصی مانند سویا حساسیت داشته باشید، یا نتوانید غذاهایی مانند لبنیات را تحمل کرده و بخورید، هضم چنین غذاهایی می‌تواند منجر به بروز اگزما شود. اگر حدس می‌زنید که عامل اصلی بروز این اگزما به غذایتان مربوط است، متخصصان توصیه می‌کنند که حتما به یک پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید که قادر است آزمایش چالش غذای خوراکی برایتان انجام دهد. متعادل ساختن باکتری روده با غذاهای مخمر و پروبیوتیک‌ها هم می‌تواند به کاهش التهاب و بروز اگزما کمک کند. هم‌چنین توصیه می‌شود از ویتامین D و زینک هم استفاده کنید؛ چرا که باعث تعدیل سیستم ایمنی و واکنش‌های التهابی بدن خواهند شد. خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هم باعث تقویت باکتری‌های مفید روده خواهد شد و به جذب مواد مغذی کمک خواهد کرد.
پوستتان به رطوبت بیشتری نیاز دارد
هوای سرد، یکی از عوامل محرک اگزمای پوستی است؛ چرا که هوای خشک، رطوبت پوستتان را به خود جذب می‌کند. نکته مهم، پوشش تمام نواحی باز بدن است که در ماه‌های سرد در معرض هوا قرار دارند. حتی زمانی هم که بیرون از خانه نیستید، افزایش میزان گرما در خانه می‌توند تأثیر مشابهی به همراه داشته باشد. به کار انداختن یک دستگاه رطوبت‌ساز هم می‌تواند به تأمین رطوبت هوا و کاهش علائم اگزما کمک کند. اما حواستان باشد درجه دستگاه رطوبت‌ساز را زیر ۶۰ درجه تنظیم کنید؛ چرا که رطوبت غلیظ می‌تواند به رشد باکتری‌های مضر بیانجامد. برای مبارزه با بروز اگزما، توصیه می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ دقیقه دوش آب داغ بگیرید و پوستتان را با صابون‌های پاک‌کننده سبک و رقیق شستشو دهید.
ممکن است دچار عفونت یا بیماری‌های پوستی دیگر شده باشید
در موارد نادر، عفونت باکتریایی می‌تواند باعث برانگیختن اگزمای پوستی و نیز مشکلات حادتری مانند سلولیت شود. اگرچه اگزما معمولا مشکلات حادتری را در بدن به همراه ندارد، اما بهتر است همیشه در چنین شرایطی که پوستتان با روش‌های درمانی مختصر خوب نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید. درماتیت ایستایی، نوعی از اگزماست که با تورم بخش پایینی ساق پا تحریک شده و می‌تواند نشانه چیز بدتری مانند التهاب مرتبط با نارسایی احتقانی قلب باشد.  
منبع: prevention 

باورهای غلط درباره اگزما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ