باکتری‌های ناشی از مسمومیت غذایی، مسئول بروز بیماری کرون

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بعد از مسمومیت غذایی، باکتری‌هایی در روده‌شان باقی می‌ماند، خطر پیشرفت بیماری کرون در آنها زیاد خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بعد از مسمومیت غذایی، باکتری‌هایی در روده‌شان باقی می‌ماند، خطر پیشرفت بیماری کرون در آنها زیاد خواهد شد. بیماری کرون نوعی بیماری تضعیف‌کننده روده بوده که با التهاب روده‌ها همراه است؛ بیماری‌ای طولانی که اغلب در سال‌های جوانی گریبان افراد را گرفته و باعث می‌شود فرد تا سال‌ها از آن رنج کشیده و خطر سرطان روده و مرگ زودهنگام را در او افزایش دهد.
محققان با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به کرون به این نتیجه رسیدند که التهاب حاد معده و روده باریک عفونی که به خاطر باکتری ناشی از مسمومیت عادی غذایی رخ می‌دهد باعث تسریع رشد باکتری ای.کولی می‌شود که با پیشرفت بیماری کرون مرتبط است. حتی بعد از آنکه باکتری مسمومیت غذایی از بدن موش خارج شد، محققان هم‌چنان افزایش میزان ای‌.کولی را در روده او مشاهده کردند.
علائم بیماری کرون تا حدی زیادی به ناحیه التهاب، شدت بیماری مربوط بوده و در افراد مختلف با هم فرق دارد. علاوه بر این وقتی بیماری بدتر شود، علائم هم به مرور زمان تغییر می‌یابد. برخی علائم شایع این بیماری عبارت است از دردهای شکمی، اسهال مداوم همراه با مدفوع و مخاط خونی، کم‌اشتهایی، کمبود وزن، یبوست، رشد و تکامل کُند در بچه‌ها، خستگی، تب.
در موارد حاد، علائم مربوط به بیماری در افراد شدت پیدا می‌کند و بر روی سایر بخش‌های بدن تأثیر می‌گذارد. این علائم شامل قرمزی و درد در چشم‌ها، درد مفاصل و تورم آنها، کهیر پوستی، سنگ کلیه و پوکی استخوان است.
افرادی که از بیماری کرون رنج می‌برند اغلب یا دوره‌های بهبود آن را از سر می‌گذرانند که طی آن علائم بیماری خیلی کم بوده یا اصلا وجود ندارد و یا به طور متناوب دوره‌های فعال بیماری را هم تجربه می‌کنند که طی آن بیماری شدت گرفته و منجر به بروز علائم آن می‌شود. 
منبع: thehealthsite

چرا سرطان روده در جوانان رو به افزایش است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ