رتبه‌بندی ۲۰ میوه محبوب بر اساس محتوای قند-قسمت اول

مهرناز زاوه
کارشناسان می‌‌گویند ما هر روز قاشق قاشق قند مصرف می‌کنیم؛ اما این عقیده در رابطه با خوردن میوه‌های شیرین و سرشار از آنتی اکسیدان چه مصداقی دارد؟

کارشناسان می‌‌گویند ما هر روز قاشق قاشق قند مصرف می‌کنیم؛ اما این عقیده در رابطه با خوردن میوه‌های شیرین و سرشار از آنتی اکسیدان چه مصداقی دارد؟
همانطور که حتما می‌دانید افراط در خوردن هیچ چیزی خوب نیست و با اینکه میوه مزایای زیادی دارد، باید در خوردن آن دقت بیشتری به خرج دهید. قند موجود در میوه‌ها می‌تواند به اندازه قند افزودنی بر سلامت شما اثر مخرب بگذارد. در ادامه برخی از میوه‌ها را بر اساس محتوای قندشان از بیشترین تا کمترین رتبه‌بندی کرده‌ایم.
1. انجیر
مجموع قند: 1 فنجان، 29.3 گرم
فیبر: 5.2 گرم
انجیر یکی از شیرین‌ترین میوه‌ها است که باید به صورت خام و بدون افزودن قند مصرف شود. این میوه مزایای زیادی برای سلامتی دارد و سرشار از فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های A، E، K است.
2. دانه انار
مجموع قند: 1 فنجان، 23.8 گرم
فیبر: 7.0 گرم
جای تعجب نیست که آب انار نیازی به افزودن شیرین‌کننده ندارد، چون به اندازه کافی شیرین است! به علاوه، دانه‌های انار نیز سرشار از مواد مغذی هستند. انار دارای سه نوع آنتی اکسیدان به نام‌های تانن، آنتوسیانین، و الاگیک اسید است که از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.
3. انبه
مجموع قند: 1 فنجان، 22.5 گرم
فیبر: 2.6 گرم
این میوه سرشار از ویتامین A و B6 است که برای چشم و قلب شما مفیدند. همچنین ویتامین C زیادی داد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. انبه سرشار از آنتی اکسیدان‌های کورستین، ایزوکوئرسیترین، آستراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل گالات است که از شما در برابر سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان خون و سرطان پروستات محافظت می‌کند.
4. نارنگی
مجموع قند: 1 فنجان، 20.6 گرم
فیبر: 3.5 گرم
آیا می‌دانستید که نارنگی برای موهایتان خوب است؟ B12 موجود در این میوه به رشد موها کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. با اینکه نارنگی از جمله میوه‌هایی است که در صدر فهرست میوه‌های قندی جای دارند، اما باید بدانید یک نارنگی بزرگ تنها 12.7 گرم قند دارد.
5. موز
مجموع قند: 1 فنجان، 18.3 گرم
فیبر: 3.9 گرم
موز به بهبود خواب، تقویت عضلات و سوزاندن چربی کمک می‌کند، اما در مقایسه با سایر میوه‌ها قند و کربوهیدرات زیادی دارد. بنابراین نباید زیاده‌روی کنید و هر روز مقدار کمی موز بخورید. به این ترتیب، از تمام مزایای موز بهره‌مند می‌شوید. دریافت پروتئین و چربی‌های سالم از موز، سرعت جذب قند را در بدن کاهش می‌دهد.
6. گیلاس شیرین
مجموع قند: 1 فنجان، 17.7 گرم
فیبر: 2.9 گرم
غیر از ذرت شیرین، هیچ چیزی مثل گیلاس شیرین بوی تابستان را نمی‌‌دهد. یک فنجان از این میوه‌ کوچک و خوش‌رنگ حدود 306 میلی‌گرم پتاسیم دارد که فشار خون شما را تنظیم می‌کند. گیلاس حاوی مقدار قابل‌توجهی آنتی اکسیدان کورستین و آنتوسیانین است که از شما در برابر انواع سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.
7. آلو
مجموع قند: 1 فنجان، 16.4 گرم
فیبر: 2.3 گرم
این میوه کم‌کالری به راحتی احساس گرسنگی شما را برطرف می‌کند؛ مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد که خوردن آلو به رفع سندرم متابولیک کمک می‌کند. از این رو، از انباشت چربی در اطراف شکم جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی از جمله دیابت را کاهش می‌‌دهد.
8. آناناس
مجموع قند: 1 فنجان، 16.3 گرم
فیبر: 2.3 گرم
اگر حس می‌کنید بی‌انرژی هستید، یک فنجان آناناس بخورید. آناناس یکی از بهترین منابع طبیعی منگنز است؛ یک ماده معدنی کمیاب که به تامین انرژی بدن کمک می‌کند. خوردن یک فنجان آناناس در روز 76 درصد از نیاز روزانه شما را به منگنز تامین می‌کند.
9. کیوی
مجموع قند: 1 فنجان، 16.2 گرم
فیبر: 5.4 گرم
آیا می‌دانید تا به حال در خوردن کیوی اشتباه می‌کردید؟ پوست کیوی حاوی فیبر است که کلسترول خون را پایین می‌آورد. همچنین آنتی اکسیدان دارد و سرشار از ویتامین  C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
10. گریپ فروت
مجموع قند: 1 فنجان، 15.9 گرم
فیبر: 3.7 گرم
گریپ فروت علی‌رغم قند زیادی که دارد، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله متابولیسم، خوردن یک گریپ فروت نصفه قبل از غذا موجب کاهش چربی شکم و پایین آمدن سطح کلسترول می‌شود. اگر به طور منظم 6 هفته گریپ فروت بخورید، به سرعت سایز کم خواهید کرد!
منبع: eatthis 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

بهترین میوه ها برای سلامت و تناسب اندام کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ